SARS-CoV-2-Variante Omikron (German Wikipedia)

Analysis of information sources in references of the Wikipedia article "SARS-CoV-2-Variante Omikron" in German language version.

refsWebsite
Global rank German rank
1st place
1st place
33rd place
2nd place
2nd place
3rd place
4th place
7th place
low place
low place
123rd place
6th place
low place
low place
low place
low place
240th place
13th place
49th place
151st place
66th place
4th place
4,845th place
310th place
2,263rd place
1,625th place
234th place
203rd place
low place
low place
7th place
19th place
68th place
29th place
low place
low place
12th place
25th place
low place
low place
884th place
51st place
1,773rd place
111th place
383rd place
343rd place
low place
2,430th place
179th place
460th place
54th place
107th place
612th place
686th place
149th place
298th place
267th place
15th place
418th place
22nd place
low place
low place
195th place
255th place
1,877th place
2,033rd place
8,614th place
583rd place
3,410th place
5,745th place
1,226th place
1,116th place
1,025th place
363rd place
743rd place
45th place
615th place
1,230th place
48th place
190th place
1,243rd place
75th place
5,043rd place
2,658th place
485th place
715th place
138th place
2,564th place
433rd place
837th place
low place
low place
low place
low place
34th place
113th place
1,169th place
8,742nd place
8th place
37th place
low place
797th place
753rd place
43rd place
2,679th place
179th place
460th place
28th place
1,755th place
114th place
210th place
569th place
8,838th place
low place
low place
low place
5,061st place
6,174th place
274th place
152nd place
2,393rd place
2,660th place
low place
low place
22nd place
84th place
92nd place
415th place
4,405th place
333rd place
6,083rd place
4,341st place
476th place
1,909th place
low place
low place
290th place
826th place
83rd place
387th place
84th place
513th place
7,387th place
low place
9,748th place
low place
28th place
91st place
481st place
1,659th place
low place
low place
226th place
12th place
low place
1,907th place
687th place
41st place
1,487th place
95th place
2,224th place
612th place
229th place
1,482nd place
2,752nd place
low place
low place
low place
low place
3,137th place
1,366th place
81st place
768th place
2,586th place
985th place
3,789th place
20th place
57th place

IABotmemento.invalid

apotheken-umschau.de

  • Christian Heinrich: Omikron-Sublinien: Anteil an Infektionen mit BA.4 und BA.5 steigt deutlich. In: apotheken-umschau.de. 7. Juni 2022, abgerufen am 7. Juni 2022: „Die große süddeutsche Laborgemeinschaft Becker fand bei einer aktuellen Analyse der Tests in ihren verschiedenen Standorten bereits einen deutlich höheren Anteil für BA.4 und BA.5: Zusammen kommen die beiden neuen Untervarianten demnach bereits auf 30,8 Prozent – im Zeitraum vom 30. Mai bis 5. Juni.“

as.com

en.as.com

avert.org

bbc.co.uk

bbc.com

biorxiv.org

bmj.com

  • Gareth Iacobucci: Covid-19: Runny nose, headache, and fatigue are commonest symptoms of omicron, early data show. In: British Medical Association (Hrsg.): The BMJ. Band 375. London 16. Dezember 2021, 3103, doi:10.1136/bmj.n3103, PMID 34916215 (englisch, bmj.com [PDF; 125 kB; abgerufen am 17. Dezember 2021]): “Data released on 16 December by the Covid Symptoms Study, run by the health science company Zoe and King’s College London, show that the top five symptoms reported in the app for omicron infection were runny nose, headache, fatigue (either mild or severe), sneezing, and sore throat. […] This initial analysis found no clear differences between delta and omicron in the early symptoms (three days after testing).”

boerse-online.de

businesswire.com

cnn.com

edition.cnn.com

cov-lineages.org

  • Lineage B.1.1.529. cov-lineages.org, abgerufen am 25. November 2021 (englisch).
  • Lineage List. cov-lineages.org, abgerufen am 19. Oktober 2022 (englisch).
  • Lineage BA.1. cov-lineages.org, abgerufen am 10. Dezember 2021 (englisch).
  • Lineage BA.1.1. cov-lineages.org, abgerufen am 10. Dezember 2021 (englisch): „Lineage BA.1.1 […] parent lineage: BA.1“
  • Lineage B.1.1.529. In: cov-lineages.org. 25. Februar 2022, abgerufen am 25. Februar 2022 (englisch, BA.1.1 bis BA.1.17 und BA.1.1.1 bis BA.1.1.16, zum Teil mit weiteren Untervarianten).
  • Lineage BA.2. cov-lineages.org, abgerufen am 10. Dezember 2021 (englisch).
  • Lineage B.1.1.529. In: cov-lineages.org. 19. Dezember 2021, abgerufen am 19. Dezember 2021 (englisch).
  • Lineage BA.2. In: cov-lineages.org. 17. Juni 2022, abgerufen am 17. Juni 2022 (englisch, BA.2.1 bis BA.2.72, zum Teil mit weiteren Untervarianten).
  • Lineage BA.2.12.1. cov-lineages.org, abgerufen am 19. Mai 2022 (englisch).
  • cov-lineages.org. Abgerufen am 11. August 2023 (englisch).
  • Lineage BA.3. cov-lineages.org, abgerufen am 16. Dezember 2021 (englisch).

covariants.org

  • Emma Hodcroft: Shared mutations. In: covariants.org. 17. Dezember 2021, abgerufen am 19. Dezember 2021 (englisch).
  • Emma Hodcroft: Variant: 22E (Omicron). In: covariants.org. 12. Januar 2023, abgerufen am 13. Januar 2023 (englisch): „22E (Omicron). Also known as BQ.1 […] This variant is part of a larger group, 21M (Omicron) […]“
  • Emma Hodcroft: S.Y144-. In: covariants.org. 19. Dezember 2021, abgerufen am 19. Dezember 2021 (englisch).
  • Emma Hodcroft: S.K417. In: covariants.org. 19. Dezember 2021, abgerufen am 19. Dezember 2021 (englisch).
  • Emma Hodcroft: S.S477. In: covariants.org. 19. Dezember 2021, abgerufen am 19. Dezember 2021 (englisch).
  • Emma Hodcroft: S.N501. In: covariants.org. 19. Dezember 2021, abgerufen am 19. Dezember 2021 (englisch).
  • Emma Hodcroft: S.P681. In: covariants.org. 19. Dezember 2021, abgerufen am 19. Dezember 2021 (englisch).

ctvnews.ca

derstandard.at

deutsche-apotheker-zeitung.de

deutschlandfunk.de

doi.org

  • Max Kozlov: Omicron’s feeble attack on the lungs could make it less dangerous. News. In: Nature. Macmillan Publishers, 5. Januar 2022, ISSN 1476-4687, doi:10.1038/d41586-022-00007-8, PMID 34987210 (englisch, nature.com [abgerufen am 9. Januar 2022] Online ahead of print, Correction 06 January 2022): “Now, a series of laboratory studies offers a tantalizing explanation for the difference: Omicron does not infect cells deep in the lung as readily as it does those in the upper airways. […] This theory could also explain why, by some estimates, Omicron is nearly as transmissible as measles, which is the benchmark for high transmissibility […]”
  • Lin T. Brandal, Emily MacDonald, Lamprini Veneti et al.: Outbreak caused by the SARS-CoV-2 Omicron variant in Norway, November to December 2021. Rapid communication. In: ECDC (Hrsg.): Eurosurveillance. Band 26, Nr. 50, 16. Dezember 2021, ISSN 1560-7917, doi:10.2807/1560-7917.ES.2021.26.50.2101147, PMID 34915975 (englisch, eurosurveillance.org [PDF; 160 kB; abgerufen am 19. Dezember 2021]): “Most participants were 30–50 years old. Ninety-six percent of them were fully vaccinated. […] Conclusions – The preliminary results of our outbreak investigation indicate that the SARS-CoV-2 Omicron VOC is highly transmissible among fully vaccinated young and middle-aged adults.”
  • Enhancing response to Omicron SARS-CoV-2 variant: Technical brief and priority actions for Member States. (PDF; 500 kB) WHO, 7. Januar 2022, S. 6, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. Januar 2022; abgerufen am 11. Januar 2022 (englisch): „Moreover, higher proportions of asymptomatic infection may also further contribute to transmission. This was suggested by a study including vaccine trial participants (24) in South Africa, which reported a higher proportion (16 %) of routinely screened asymptomatic individuals were found to be infected with the virus during the period of Omicron dominance, compared to 2.6 % during the period when the Beta and Delta variants were predominant.“ zu (24): doi:10.1101/2021.12.20.21268130
  • Kimihito Iti, Chayada Piantham, Hiroshi Nishiura: Relative Instantaneous Reproduction Number of Omicron SARS-CoV-2 variant with respect to the Delta variant in Denmark. Journal of Medical Virology, 30. Dezember 2021, PMID 34967453: “Namely, it is expected that the effective reproduction number of Omicron at a time point is 3.19 greater than that of Delta under the same epidemiological conditions. […] [2.82, 3.61]” doi:10.1002/jmv.27560
  • Frederik Plesner Lyngse, Laust Hvas Mortensen, Matthew J. Denwood et al.: SARS-CoV-2 Omicron VOC Transmission in Danish Households. (PDF; 950 kB) Preprint. MedRxiv, 27. Dezember 2021, S. 2, abgerufen am 4. Januar 2022 (englisch): „Among 11,937 households (2,225 with the Omicron VOC) […] Comparing households infected with the Omicron to Delta VOC, we found an 1.17 (95%-CI: 0.99–1.38) times higher SAR for unvaccinated, 2.61 times (95%-CI: 2.34–2.90) higher for fully vaccinated and 3.66 (95%-CI: 2.65–5.05) times higher for booster-vaccinated individuals, demonstrating strong evidence of immune evasiveness of the Omicron VOC. Our findings confirm that the rapid spread of the Omicron VOC primarily can be ascribed to the immune evasiveness rather than an inherent increase in the basic transmissibility.“ doi:10.1101/2021.12.27.21268278
  • Heba N. Altarawneh, Hiam Chemaitelly, Mohammad R. Hasan et al.: Protection against the Omicron Variant from Previous SARS-CoV-2 Infection. In: The New England Journal of Medicine. Nr. 386. Massachusetts Medical Society, 9. Februar 2022, ISSN 0028-4793, S. 1288–1290, doi:10.1056/NEJMc2200133, PMID 35139269, PMC 8849180 (freier Volltext) – (englisch, „Table 1. Effectiveness of Previous Infection with SARS-CoV-2 against Symptomatic Reinfection, According to Variant.“ Abschnitte „Primary analysis after exclusion of vaccinated patients“ und „Effectiveness against severe, critical, or fatal Covid-19“, sowie „Table S4. Effectiveness of SARS-CoV-2 prior infection against reinfection with Alpha, Beta, Delta, or Omicron variant, adjusting for time between prior infection and PCR test.“).
  • Gareth Iacobucci: Covid-19: Runny nose, headache, and fatigue are commonest symptoms of omicron, early data show. In: British Medical Association (Hrsg.): The BMJ. Band 375. London 16. Dezember 2021, 3103, doi:10.1136/bmj.n3103, PMID 34916215 (englisch, bmj.com [PDF; 125 kB; abgerufen am 17. Dezember 2021]): “Data released on 16 December by the Covid Symptoms Study, run by the health science company Zoe and King’s College London, show that the top five symptoms reported in the app for omicron infection were runny nose, headache, fatigue (either mild or severe), sneezing, and sore throat. […] This initial analysis found no clear differences between delta and omicron in the early symptoms (three days after testing).”
  • Joseph A. Lewnard, Vennis X. Hong, Manish M. Patel et al.: Clinical outcomes among patients infected with Omicron (B.1.1.529) SARS-CoV-2 variant in southern California. (PDF; 460 kB) Preprint. MedRxiv, 11. Januar 2022, S. 2, 5, 10, abgerufen am 15. Januar 2022 (englisch, s. a. Table 1): „Results Our analyses included 52,297 cases with SGTF (Omicron) and 16,982 cases with non-SGTF (Delta [B.1.617.2]) infections, respectively. Hospital admissions occurred among 235 (0.5%) and 222 (1.3%) of cases with Omicron and Delta variant infections, respectively. Among cases first tested in outpatient settings, the adjusted hazard ratios for any subsequent hospital admission and symptomatic hospital admission associated with Omicron variant infection were 0.48 (0.36-0.64) and 0.47 (0.35-0.62), respectively. Rates of ICU admission and mortality after an outpatient positive test were 0.26 (0.10-0.73) and 0.09 (0.01-0.75) fold as high among cases with Omicron variant infection as compared to cases with Delta variant infection. […] Median duration of hospital stay was 3.4 (2.8-4.1) days shorter for hospitalized cases with Omicron variant infections as compared to hospitalized patients with Delta variant infections, reflecting a 69.6% (64.0-74.5%) reduction in hospital length of stay. […] Among patients with Omicron variant infections, 7 received intensive care (including 5 whose infections were first identified in outpatient settings), 1 died […] Our study has certain limitations.“ doi:10.1101/2022.01.11.22269045
  • Denisa Bojkova, Marek Widera, Sandra Ciesek et al.: Reduced interferon antagonism but similar drug sensitivity in Omicron variant compared to Delta variant of SARS-CoV-2 isolates. Letter to the Editor. In: Cell Research. Springer Nature, 21. Januar 2022, ISSN 1748-7838, doi:10.1038/s41422-022-00619-9, PMID 35064226 (englisch, nature.com [PDF; 1,7 MB; abgerufen am 23. Januar 2022]): “Taken together, these data show that Omicron viruses are less effective than Delta viruses in antagonizing the interferon response in human cells, which may contribute to the lower pathogenicity of the Omicron variant observed in patients. […] Antiviral testing indicated a similar sensitivity of Omicron and Delta isolates to EIDD-1931, PF-07321332, remdesivir, favipravir, ribavirin, nafamostat, camostat, and aprotinin and, hence, to a range of drugs representing different mechanisms of action (Fig. 1e). This shows that the mutations in the Omicron variant do not cause substantial changes in the drug sensitivity profiles of the viruses. […] In conclusion, our comparison of Omicron and Delta isolates in different cellular models shows that Omicron viruses remain sensitive to a broad range of anti-SARS-CoV-2 drugs and drug candidates with a broad range of mechanisms of action. Moreover, Omicron viruses are less effective at antagonizing the host cell interferon response, which may explain why they cause less severe disease.”
  • Nancy Lapid: Antibodies weak vs Omicron; treatment may help patients on ventilators. Reuters, 17. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. Dezember 2021; abgerufen am 17. Dezember 2021 (englisch): „In a study reported Wednesday on bioRxiv ahead of peer review […] tested nine monoclonal antibodies that have been authorized for use and 10 that are still experimental. Neutralizing abilities of 18 of the 19 antibodies ‘were either abolished or impaired,’ […] in a separate paper, also posted on Wednesday on bioRxiv. ‘Omicron was totally or partially resistant to neutralization’ by the nine monoclonal antibodies they tested and by antibodies in blood samples from 90 vaccine recipients and COVID-19 survivors.“ doi:10.1101/2021.12.14.472719, doi:10.1101/2021.12.14.472630
  • Max Kozlov: Omicron overpowers key COVID antibody treatments in early tests. Nature, 21. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 22. Dezember 2021; abgerufen am 21. Dezember 2021 (englisch): „The preprints report that only two antibodies show strong evidence of retaining some ability to thwart the variant: sotrovimab, developed by Vir Biotechnology in San Francisco, California, and GSK, headquartered in London; and DXP-604, which is undergoing clinical trials in China and was developed by BeiGene and Singlomics, both based in Beijing. Sotrovimab is the best of the lot. Even so, the concentration required to halve viral replication was roughly three times higher for Omicron than for other coronavirus variants.“ doi:10.1038/d41586-021-03829-0
  • Glenda E Gray, Shirley Collie, Nigel Garrett et al.: Vaccine effectiveness against hospital admission in South African health care workers who received a homologous booster of Ad26.COV2 during an Omicron COVID19 wave: Preliminary Results of the Sisonke 2 Study. (PDF; 236 kB) Preprint. MedRxiv, 29. Dezember 2021, S. 2–4, abgerufen am 1. Januar 2022 (englisch): „We estimated vaccine effectiveness (VE) of the Ad26.COV2.S vaccine booster in 69 092 HCW as compared to unvaccinated individuals enrolled in the same managed care organization using a test negative design. […] We compared VE against COVID19 admission for omicron during the period 15 November to 20 December 2021. […] After adjusting for confounders, we observed that VE for hospitalisation increased over time since booster dose, from 63% (95%CI 31-81%); to 84% (95% CI 67–92%) and then 85% (95% CI: 54–95%), 0–13 days, 14–27 days, and 1–2 months post-boost (Table 2).“ doi:10.1101/2021.12.28.21268436
  • Emily Waltz: Omicron-targeted vaccines do no better than original jabs in early tests. In: nature.com. Nature, 14. Februar 2022, abgerufen am 16. Februar 2022 (englisch): „‘What these studies are teaching us are the rules of engagement of the immune system when you boost with a variant vaccine,’ says Montefiori. Those rules suggest that single boost of a variant-matched vaccine probably isn’t the solution, he says. ‘There are important questions that still need to be addressed. Hopefully Pfizer and Moderna’s Omicron studies in humans will do that’.“ doi:10.1038/d41586-022-00003-y
  • Ying Liu, Joacim Rocklöv: The effective reproductive number of the Omicron variant of SARS-CoV-2 is several times relative to Delta. corrected proof. In: Journal of Travel Medicine. taac037. Oxford University Press, 9. März 2022, ISSN 1708-8305, S. 4, doi:10.1093/jtm/taac037, PMID 35262737 (englisch, academic.oup.com [PDF; 294 kB; abgerufen am 8. April 2022] Korrektur am 31. März 2022, basic reproduction number von 8.2 auf 9.5 korrigiert.): “The Omicron variant has an average basic reproduction number of 9.5 and a range from 5.5 to 24 (median 10 and interquartile range, IQR: 7.25, 11.88).”
  • P.L. Tzou et al.: SARS-CoV-2 Variants. Variants genome viewer. In: Coronavirus Antiviral Research Database (CoV-RDB), Resistance Database. Stanford University, 10. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. Dezember 2021; abgerufen am 10. Dezember 2021 (englisch, Omicron, Outbreak.info BA.1 Lineage Report). doi:10.3390/v12091006.
  • P.L. Tzou et al.: SARS-CoV-2 Variants. Variants genome viewer. In: Coronavirus Antiviral Research Database (CoV-RDB), Resistance Database. Stanford University, 10. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. Dezember 2021; abgerufen am 10. Dezember 2021 (englisch, Omicron, Outbreak.info BA.2 Lineage Report). doi:10.3390/v12091006
  • P.L. Tzou et al.: SARS-CoV-2 Variants – Omicron. In: Coronavirus Antiviral Research Database (CoV-RDB), Resistance Database. Stanford University, 20. Juli 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 20. Juli 2022; abgerufen am 20. Juli 2022 (englisch, Omicron, Outbreak.info BA.2.75 Lineage Report. Mullen J, Tsueng G, et int., and tCfVSB.). doi:10.3390/v12091006
  • P.L. Tzou et al.: SARS-CoV-2 Variants, Omicron BA.2. Variants genome viewer. In: Coronavirus Antiviral Research Database (CoV-RDB), Resistance Database. Stanford University, 14. Januar 2023, abgerufen am 14. Januar 2023 (englisch, Omicron, Outbreak.info BA.5 Lineage Report. Mullen J, Tsueng G, et int., and tCfVSB.). doi:10.3390/v12091006
  • Delphine Planas et al.: Reduced sensitivity of SARS-CoV-2 variant Delta to antibody neutralization. In: Nature. Vol 596, 8. Juli 2021, S. 276–280, doi:10.1038/s41586-021-03777-9, PMID 34237773 (englisch, nature.com [PDF; 6,7 MB; abgerufen am 8. September 2021]): “For example, the L452R mutation found in the Delta variant impairs neutralization by antibodies […] Bamlanivimab lost antiviral activity against the Delta variant, in line with previous results that showed that L452R is an escape mutation for this antibody”
  • P.L. Tzou et al.: SARS-CoV-2 Variants. Variants genome viewer. In: Coronavirus Antiviral Research Database (CoV-RDB), Resistance Database. Stanford University, 22. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 22. Mai 2022; abgerufen am 22. Mai 2022 (englisch, Omicron, Outbreak.info BA.5 Lineage Report. Mullen J, Tsueng G, et int., and tCfVSB.). doi:10.3390/v12091006
  • P.L. Tzou et al.: SARS-CoV-2 Variants, Omicron BA.4/5. Variants genome viewer. In: Coronavirus Antiviral Research Database (CoV-RDB), Resistance Database. Stanford University, 13. Januar 2023, abgerufen am 13. Januar 2023 (englisch, Omicron, Outbreak.info BA.5 Lineage Report. Mullen J, Tsueng G, et int., and tCfVSB.). doi:10.3390/v12091006
  • A.C. Walls, Y.J. Park, M.A. Tortorici et al.: 6VYB – SARS-CoV-2 spike ectodomain structure (open state). In: rcsb.org. Protein Data Bank, 11. März 2020, abgerufen am 28. November 2021 (englisch). doi:10.2210/pdb6VYB/pdb
  • Alexandra C. Walls, Young-Jun Park, M. Alejandra Tortorici et al.: Structure, Function, and Antigenicity of the SARS-CoV-2 Spike Glycoprotein. In: Elsevier (Hrsg.): Cell. Band 181, Nr. 2. Elsevier, 16. April 2020, S. 281–292, doi:10.1016/j.cell.2020.02.058, PMID 32155444, PMC 7102599 (freier Volltext) – (englisch, sciencedirect.com [PDF; 133 kB; abgerufen am 28. November 2021]).
  • S. Kannan, P. Shaik Syed Ali, A. Sheeza: Omicron (B.1.1.529) – variant of concern – molecular profile and epidemiology: a mini review. In: European Review for Medical and Pharmacological Sciences. Band 25, Nr. 24. Verduci Publisher, Dezember 2021, ISSN 1128-3602, S. 8019–8022; hier: 8019 f., doi:10.26355/eurrev_202112_27653, PMID 34982466 (englisch, europeanreview.org [PDF; 684 kB; abgerufen am 8. Januar 2022]): “In the spike protein, RBD is composed of 319-541 residues of the S1 subunit. […] Relative to Alpha, Beta, and Delta SARS-CoV-2 variants Omicron has a 5.5 to 11 times higher mutations rate in the receptor-binding motif (RBM). Among all the mutations, the crucial mutations in the RBM of the Omicron variant are T478K, E484A, Q493R and N501Y.”
  • Emma Hodcroft: Variant: 21K (Omicron). In: covariants.org. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 5. Januar 2022; abgerufen am 5. Januar 2022 (englisch): „A particular cluster of mutations at the S1-S2 furin cleavage site (S:H655Y, S:N679K, S:P681H) may also be associated with increased transmissibility [Yu et al., bioRxiv).“, siehe auch H655Y und P681H in: Shang Yu Gong, Debashree Chatterjee, Jonathan Richard et al.: Contribution of single mutations to selected SARS-CoV-2 emerging variants Spike antigenicity. (PDF; 1,2 MB) BioRxiv, 4. August 2021, abgerufen am 5. Januar 2022 (englisch). doi:10.1101/2021.08.04.455140
  • Franz X. Heinz, Karin Stiasny: Profile of SARS-CoV-2. In: Wiener klinische Wochenschrift. Band 132. Springer Austria, 30. Oktober 2020, ISSN 0043-5325, S. 635–644; hier: 637, doi:10.1007/s00508-020-01763-1, PMID 33125580, PMC 7597426 (freier Volltext) – (springer.com [PDF; 1,1 MB; abgerufen am 17. Dezember 2021] siehe Fig. 3a).
  • Talha Burki: The origin of SARS-CoV-2 variants of concern. In: The Lancet Infectious Diseases. Elsevier, 13. Januar 2022, ISSN 1473-3099, doi:10.1016/S1473-3099(22)00015-9 (englisch, thelancet.com [PDF; 52 kB; abgerufen am 23. Januar 2022]): “Omicron is most closely related to the strains of SARS-CoV-2 that were sequenced in mid-2020. […] There are three main theories. The first holds that omicron simmered for months in a population where sequencing was scarce and travel highly restricted. […] The second theory is that an animal population became infected, the virus mutated […] The theory that has gained the most traction involves a persistent infection with SARS-CoV-2 in an individual whose immune system is compromised. […] Measuring antibody response after vaccination against COVID-19 in anyone with suspected immunosuppression, and providing additional doses of the vaccine for individuals whose response is suboptimal, would help slow the spread of any variant.”
  • Changshuo Wei, Ke-Jia Shan, Weiguang Wang et al.: Evidence for a mouse origin of the SARS-CoV-2 Omicron variant. In: Journal of Genetics and Genomics. Elsevier, 24. Dezember 2021, ISSN 1673-8527, doi:10.1016/j.jgg.2021.12.003, PMID 34954396, PMC 8702434 (freier Volltext) – (englisch, sciencedirect.com [PDF; 23,3 MB; abgerufen am 4. Januar 2022] pre-proof, has been peer reviewed, accepted for publication): “The molecular spectrum of mutations (i.e., the relative frequency of the 12 types of base substitutions) acquired by the progenitor of Omicron was significantly different from the spectrum for viruses that evolved in human patients, but resembled the spectra associated with virus evolution in a mouse cellular environment. Furthermore, mutations in the Omicron spike protein significantly overlapped with SARS-CoV-2 mutations known to promote adaptation to mouse hosts, particularly through enhanced spike protein binding affinity for the mouse cell entry receptor. Collectively, our results suggest that the progenitor of Omicron jumped from humans to mice, rapidly accumulated mutations conducive to infecting that host, then jumped back into humans, indicating an inter-species evolutionary trajectory for the Omicron outbreak.”
  • Ewen Callaway: Heavily mutated coronavirus variant puts scientists on alert. In: nature / news. Nature, 25. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. November 2021; abgerufen am 25. November 2021 (englisch, Update am 27. November 2021). doi:10.1038/d41586-021-03552-w
  • Lin T. Brandal, Emily MacDonald, Lamprini Veneti et al.: Outbreak caused by the SARS-CoV-2 Omicron variant in Norway, November to December 2021. Rapid communication. In: ECDC (Hrsg.): Eurosurveillance. Band 26, Nr. 50, 16. Dezember 2021, ISSN 1560-7917, doi:10.2807/1560-7917.ES.2021.26.50.2101147, PMID 34915975 (englisch, eurosurveillance.org [PDF; 160 kB; abgerufen am 19. Dezember 2021]).

ebc.com.br

agenciabrasil.ebc.com.br

elpais.com

ethz.ch

ibz-shiny.ethz.ch

euronews.com

europa.eu

ecdc.europa.eu

europeanreview.org

  • S. Kannan, P. Shaik Syed Ali, A. Sheeza: Omicron (B.1.1.529) – variant of concern – molecular profile and epidemiology: a mini review. In: European Review for Medical and Pharmacological Sciences. Band 25, Nr. 24. Verduci Publisher, Dezember 2021, ISSN 1128-3602, S. 8019–8022; hier: 8019 f., doi:10.26355/eurrev_202112_27653, PMID 34982466 (englisch, europeanreview.org [PDF; 684 kB; abgerufen am 8. Januar 2022]): “In the spike protein, RBD is composed of 319-541 residues of the S1 subunit. […] Relative to Alpha, Beta, and Delta SARS-CoV-2 variants Omicron has a 5.5 to 11 times higher mutations rate in the receptor-binding motif (RBM). Among all the mutations, the crucial mutations in the RBM of the Omicron variant are T478K, E484A, Q493R and N501Y.”

eurosurveillance.org

  • Lin T. Brandal, Emily MacDonald, Lamprini Veneti et al.: Outbreak caused by the SARS-CoV-2 Omicron variant in Norway, November to December 2021. Rapid communication. In: ECDC (Hrsg.): Eurosurveillance. Band 26, Nr. 50, 16. Dezember 2021, ISSN 1560-7917, doi:10.2807/1560-7917.ES.2021.26.50.2101147, PMID 34915975 (englisch, eurosurveillance.org [PDF; 160 kB; abgerufen am 19. Dezember 2021]): “Most participants were 30–50 years old. Ninety-six percent of them were fully vaccinated. […] Conclusions – The preliminary results of our outbreak investigation indicate that the SARS-CoV-2 Omicron VOC is highly transmissible among fully vaccinated young and middle-aged adults.”
  • Lin T. Brandal, Emily MacDonald, Lamprini Veneti et al.: Outbreak caused by the SARS-CoV-2 Omicron variant in Norway, November to December 2021. Rapid communication. In: ECDC (Hrsg.): Eurosurveillance. Band 26, Nr. 50, 16. Dezember 2021, ISSN 1560-7917, doi:10.2807/1560-7917.ES.2021.26.50.2101147, PMID 34915975 (englisch, eurosurveillance.org [PDF; 160 kB; abgerufen am 19. Dezember 2021]).

faz.net

fhi.no

focus.de

forbes.com

fortune.com

france24.com

ft.com

gelbe-liste.de

github.com

globally24.com

globalnews.ca

go.com

abcnews.go.com

gov.scot

gov.sg

harriscountytx.gov

publichealth.harriscountytx.gov

hawaiinewsnow.com

krone.at

latimes.com

  • Did failure to adequately treat HIV patients give rise to the Omicron variant? In: latimes.com. Los Angeles Times, 2. Dezember 2021, abgerufen am 26. Dezember 2021 (englisch): „De Oliveira has been warning for months that the people mostly likely to spawn such mutations in sub-Saharan Africa are the roughly 8 million with unrecognized or poorly treated HIV. Largely young, unvaccinated and with debilitated immune systems, these people could ‘become a factory of variants for the whole world,’ he said.“

lemonde.fr

medrxiv.org

  • Frederik Plesner Lyngse, Laust Hvas Mortensen, Matthew J. Denwood et al.: SARS-CoV-2 Omicron VOC Transmission in Danish Households. (PDF; 950 kB) Preprint. MedRxiv, 27. Dezember 2021, S. 2, abgerufen am 4. Januar 2022 (englisch): „Among 11,937 households (2,225 with the Omicron VOC) […] Comparing households infected with the Omicron to Delta VOC, we found an 1.17 (95%-CI: 0.99–1.38) times higher SAR for unvaccinated, 2.61 times (95%-CI: 2.34–2.90) higher for fully vaccinated and 3.66 (95%-CI: 2.65–5.05) times higher for booster-vaccinated individuals, demonstrating strong evidence of immune evasiveness of the Omicron VOC. Our findings confirm that the rapid spread of the Omicron VOC primarily can be ascribed to the immune evasiveness rather than an inherent increase in the basic transmissibility.“ doi:10.1101/2021.12.27.21268278
  • Joseph A. Lewnard, Vennis X. Hong, Manish M. Patel et al.: Clinical outcomes among patients infected with Omicron (B.1.1.529) SARS-CoV-2 variant in southern California. (PDF; 460 kB) Preprint. MedRxiv, 11. Januar 2022, S. 2, 5, 10, abgerufen am 15. Januar 2022 (englisch, s. a. Table 1): „Results Our analyses included 52,297 cases with SGTF (Omicron) and 16,982 cases with non-SGTF (Delta [B.1.617.2]) infections, respectively. Hospital admissions occurred among 235 (0.5%) and 222 (1.3%) of cases with Omicron and Delta variant infections, respectively. Among cases first tested in outpatient settings, the adjusted hazard ratios for any subsequent hospital admission and symptomatic hospital admission associated with Omicron variant infection were 0.48 (0.36-0.64) and 0.47 (0.35-0.62), respectively. Rates of ICU admission and mortality after an outpatient positive test were 0.26 (0.10-0.73) and 0.09 (0.01-0.75) fold as high among cases with Omicron variant infection as compared to cases with Delta variant infection. […] Median duration of hospital stay was 3.4 (2.8-4.1) days shorter for hospitalized cases with Omicron variant infections as compared to hospitalized patients with Delta variant infections, reflecting a 69.6% (64.0-74.5%) reduction in hospital length of stay. […] Among patients with Omicron variant infections, 7 received intensive care (including 5 whose infections were first identified in outpatient settings), 1 died […] Our study has certain limitations.“ doi:10.1101/2022.01.11.22269045
  • Glenda E Gray, Shirley Collie, Nigel Garrett et al.: Vaccine effectiveness against hospital admission in South African health care workers who received a homologous booster of Ad26.COV2 during an Omicron COVID19 wave: Preliminary Results of the Sisonke 2 Study. (PDF; 236 kB) Preprint. MedRxiv, 29. Dezember 2021, S. 2–4, abgerufen am 1. Januar 2022 (englisch): „We estimated vaccine effectiveness (VE) of the Ad26.COV2.S vaccine booster in 69 092 HCW as compared to unvaccinated individuals enrolled in the same managed care organization using a test negative design. […] We compared VE against COVID19 admission for omicron during the period 15 November to 20 December 2021. […] After adjusting for confounders, we observed that VE for hospitalisation increased over time since booster dose, from 63% (95%CI 31-81%); to 84% (95% CI 67–92%) and then 85% (95% CI: 54–95%), 0–13 days, 14–27 days, and 1–2 months post-boost (Table 2).“ doi:10.1101/2021.12.28.21268436

merkur.de

mskcc.org

libguides.mskcc.org

nature.com

  • Max Kozlov: Omicron’s feeble attack on the lungs could make it less dangerous. News. In: Nature. Macmillan Publishers, 5. Januar 2022, ISSN 1476-4687, doi:10.1038/d41586-022-00007-8, PMID 34987210 (englisch, nature.com [abgerufen am 9. Januar 2022] Online ahead of print, Correction 06 January 2022): “Now, a series of laboratory studies offers a tantalizing explanation for the difference: Omicron does not infect cells deep in the lung as readily as it does those in the upper airways. […] This theory could also explain why, by some estimates, Omicron is nearly as transmissible as measles, which is the benchmark for high transmissibility […]”
  • Denisa Bojkova, Marek Widera, Sandra Ciesek et al.: Reduced interferon antagonism but similar drug sensitivity in Omicron variant compared to Delta variant of SARS-CoV-2 isolates. Letter to the Editor. In: Cell Research. Springer Nature, 21. Januar 2022, ISSN 1748-7838, doi:10.1038/s41422-022-00619-9, PMID 35064226 (englisch, nature.com [PDF; 1,7 MB; abgerufen am 23. Januar 2022]): “Taken together, these data show that Omicron viruses are less effective than Delta viruses in antagonizing the interferon response in human cells, which may contribute to the lower pathogenicity of the Omicron variant observed in patients. […] Antiviral testing indicated a similar sensitivity of Omicron and Delta isolates to EIDD-1931, PF-07321332, remdesivir, favipravir, ribavirin, nafamostat, camostat, and aprotinin and, hence, to a range of drugs representing different mechanisms of action (Fig. 1e). This shows that the mutations in the Omicron variant do not cause substantial changes in the drug sensitivity profiles of the viruses. […] In conclusion, our comparison of Omicron and Delta isolates in different cellular models shows that Omicron viruses remain sensitive to a broad range of anti-SARS-CoV-2 drugs and drug candidates with a broad range of mechanisms of action. Moreover, Omicron viruses are less effective at antagonizing the host cell interferon response, which may explain why they cause less severe disease.”
  • Emily Waltz: Omicron-targeted vaccines do no better than original jabs in early tests. In: nature.com. Nature, 14. Februar 2022, abgerufen am 16. Februar 2022 (englisch): „‘What these studies are teaching us are the rules of engagement of the immune system when you boost with a variant vaccine,’ says Montefiori. Those rules suggest that single boost of a variant-matched vaccine probably isn’t the solution, he says. ‘There are important questions that still need to be addressed. Hopefully Pfizer and Moderna’s Omicron studies in humans will do that’.“ doi:10.1038/d41586-022-00003-y
  • Delphine Planas et al.: Reduced sensitivity of SARS-CoV-2 variant Delta to antibody neutralization. In: Nature. Vol 596, 8. Juli 2021, S. 276–280, doi:10.1038/s41586-021-03777-9, PMID 34237773 (englisch, nature.com [PDF; 6,7 MB; abgerufen am 8. September 2021]): “For example, the L452R mutation found in the Delta variant impairs neutralization by antibodies […] Bamlanivimab lost antiviral activity against the Delta variant, in line with previous results that showed that L452R is an escape mutation for this antibody”

ndtv.com

news9live.com

nih.gov

ncbi.nlm.nih.gov

  • Max Kozlov: Omicron’s feeble attack on the lungs could make it less dangerous. News. In: Nature. Macmillan Publishers, 5. Januar 2022, ISSN 1476-4687, doi:10.1038/d41586-022-00007-8, PMID 34987210 (englisch, nature.com [abgerufen am 9. Januar 2022] Online ahead of print, Correction 06 January 2022): “Now, a series of laboratory studies offers a tantalizing explanation for the difference: Omicron does not infect cells deep in the lung as readily as it does those in the upper airways. […] This theory could also explain why, by some estimates, Omicron is nearly as transmissible as measles, which is the benchmark for high transmissibility […]”
  • Lin T. Brandal, Emily MacDonald, Lamprini Veneti et al.: Outbreak caused by the SARS-CoV-2 Omicron variant in Norway, November to December 2021. Rapid communication. In: ECDC (Hrsg.): Eurosurveillance. Band 26, Nr. 50, 16. Dezember 2021, ISSN 1560-7917, doi:10.2807/1560-7917.ES.2021.26.50.2101147, PMID 34915975 (englisch, eurosurveillance.org [PDF; 160 kB; abgerufen am 19. Dezember 2021]): “Most participants were 30–50 years old. Ninety-six percent of them were fully vaccinated. […] Conclusions – The preliminary results of our outbreak investigation indicate that the SARS-CoV-2 Omicron VOC is highly transmissible among fully vaccinated young and middle-aged adults.”
  • Kimihito Iti, Chayada Piantham, Hiroshi Nishiura: Relative Instantaneous Reproduction Number of Omicron SARS-CoV-2 variant with respect to the Delta variant in Denmark. Journal of Medical Virology, 30. Dezember 2021, PMID 34967453: “Namely, it is expected that the effective reproduction number of Omicron at a time point is 3.19 greater than that of Delta under the same epidemiological conditions. […] [2.82, 3.61]” doi:10.1002/jmv.27560
  • Heba N. Altarawneh, Hiam Chemaitelly, Mohammad R. Hasan et al.: Protection against the Omicron Variant from Previous SARS-CoV-2 Infection. In: The New England Journal of Medicine. Nr. 386. Massachusetts Medical Society, 9. Februar 2022, ISSN 0028-4793, S. 1288–1290, doi:10.1056/NEJMc2200133, PMID 35139269, PMC 8849180 (freier Volltext) – (englisch, „Table 1. Effectiveness of Previous Infection with SARS-CoV-2 against Symptomatic Reinfection, According to Variant.“ Abschnitte „Primary analysis after exclusion of vaccinated patients“ und „Effectiveness against severe, critical, or fatal Covid-19“, sowie „Table S4. Effectiveness of SARS-CoV-2 prior infection against reinfection with Alpha, Beta, Delta, or Omicron variant, adjusting for time between prior infection and PCR test.“).
  • Gareth Iacobucci: Covid-19: Runny nose, headache, and fatigue are commonest symptoms of omicron, early data show. In: British Medical Association (Hrsg.): The BMJ. Band 375. London 16. Dezember 2021, 3103, doi:10.1136/bmj.n3103, PMID 34916215 (englisch, bmj.com [PDF; 125 kB; abgerufen am 17. Dezember 2021]): “Data released on 16 December by the Covid Symptoms Study, run by the health science company Zoe and King’s College London, show that the top five symptoms reported in the app for omicron infection were runny nose, headache, fatigue (either mild or severe), sneezing, and sore throat. […] This initial analysis found no clear differences between delta and omicron in the early symptoms (three days after testing).”
  • Denisa Bojkova, Marek Widera, Sandra Ciesek et al.: Reduced interferon antagonism but similar drug sensitivity in Omicron variant compared to Delta variant of SARS-CoV-2 isolates. Letter to the Editor. In: Cell Research. Springer Nature, 21. Januar 2022, ISSN 1748-7838, doi:10.1038/s41422-022-00619-9, PMID 35064226 (englisch, nature.com [PDF; 1,7 MB; abgerufen am 23. Januar 2022]): “Taken together, these data show that Omicron viruses are less effective than Delta viruses in antagonizing the interferon response in human cells, which may contribute to the lower pathogenicity of the Omicron variant observed in patients. […] Antiviral testing indicated a similar sensitivity of Omicron and Delta isolates to EIDD-1931, PF-07321332, remdesivir, favipravir, ribavirin, nafamostat, camostat, and aprotinin and, hence, to a range of drugs representing different mechanisms of action (Fig. 1e). This shows that the mutations in the Omicron variant do not cause substantial changes in the drug sensitivity profiles of the viruses. […] In conclusion, our comparison of Omicron and Delta isolates in different cellular models shows that Omicron viruses remain sensitive to a broad range of anti-SARS-CoV-2 drugs and drug candidates with a broad range of mechanisms of action. Moreover, Omicron viruses are less effective at antagonizing the host cell interferon response, which may explain why they cause less severe disease.”
  • Ying Liu, Joacim Rocklöv: The effective reproductive number of the Omicron variant of SARS-CoV-2 is several times relative to Delta. corrected proof. In: Journal of Travel Medicine. taac037. Oxford University Press, 9. März 2022, ISSN 1708-8305, S. 4, doi:10.1093/jtm/taac037, PMID 35262737 (englisch, academic.oup.com [PDF; 294 kB; abgerufen am 8. April 2022] Korrektur am 31. März 2022, basic reproduction number von 8.2 auf 9.5 korrigiert.): “The Omicron variant has an average basic reproduction number of 9.5 and a range from 5.5 to 24 (median 10 and interquartile range, IQR: 7.25, 11.88).”
  • Delphine Planas et al.: Reduced sensitivity of SARS-CoV-2 variant Delta to antibody neutralization. In: Nature. Vol 596, 8. Juli 2021, S. 276–280, doi:10.1038/s41586-021-03777-9, PMID 34237773 (englisch, nature.com [PDF; 6,7 MB; abgerufen am 8. September 2021]): “For example, the L452R mutation found in the Delta variant impairs neutralization by antibodies […] Bamlanivimab lost antiviral activity against the Delta variant, in line with previous results that showed that L452R is an escape mutation for this antibody”
  • Alexandra C. Walls, Young-Jun Park, M. Alejandra Tortorici et al.: Structure, Function, and Antigenicity of the SARS-CoV-2 Spike Glycoprotein. In: Elsevier (Hrsg.): Cell. Band 181, Nr. 2. Elsevier, 16. April 2020, S. 281–292, doi:10.1016/j.cell.2020.02.058, PMID 32155444, PMC 7102599 (freier Volltext) – (englisch, sciencedirect.com [PDF; 133 kB; abgerufen am 28. November 2021]).
  • S. Kannan, P. Shaik Syed Ali, A. Sheeza: Omicron (B.1.1.529) – variant of concern – molecular profile and epidemiology: a mini review. In: European Review for Medical and Pharmacological Sciences. Band 25, Nr. 24. Verduci Publisher, Dezember 2021, ISSN 1128-3602, S. 8019–8022; hier: 8019 f., doi:10.26355/eurrev_202112_27653, PMID 34982466 (englisch, europeanreview.org [PDF; 684 kB; abgerufen am 8. Januar 2022]): “In the spike protein, RBD is composed of 319-541 residues of the S1 subunit. […] Relative to Alpha, Beta, and Delta SARS-CoV-2 variants Omicron has a 5.5 to 11 times higher mutations rate in the receptor-binding motif (RBM). Among all the mutations, the crucial mutations in the RBM of the Omicron variant are T478K, E484A, Q493R and N501Y.”
  • Liping Zhang, Matthew Mann, Syed Zulfeqhar, Hayley Reynolds, E. Tian, Nadine Samara, Darryl Zeldin, Lawrence Tabak: Furin cleavage of the SARS-CoV-2 spike is modulated by O-glycosylation. 23. November 2021, PMID 34732583 (englisch): “Our results suggest that host O-glycosylation may influence viral infectivity/tropism by modulating furin cleavage of S and provide mechanistic insight into the role of the P681 mutations found in the highly transmissible alpha and delta variants.”
  • Franz X. Heinz, Karin Stiasny: Profile of SARS-CoV-2. In: Wiener klinische Wochenschrift. Band 132. Springer Austria, 30. Oktober 2020, ISSN 0043-5325, S. 635–644; hier: 637, doi:10.1007/s00508-020-01763-1, PMID 33125580, PMC 7597426 (freier Volltext) – (springer.com [PDF; 1,1 MB; abgerufen am 17. Dezember 2021] siehe Fig. 3a).
  • Changshuo Wei, Ke-Jia Shan, Weiguang Wang et al.: Evidence for a mouse origin of the SARS-CoV-2 Omicron variant. In: Journal of Genetics and Genomics. Elsevier, 24. Dezember 2021, ISSN 1673-8527, doi:10.1016/j.jgg.2021.12.003, PMID 34954396, PMC 8702434 (freier Volltext) – (englisch, sciencedirect.com [PDF; 23,3 MB; abgerufen am 4. Januar 2022] pre-proof, has been peer reviewed, accepted for publication): “The molecular spectrum of mutations (i.e., the relative frequency of the 12 types of base substitutions) acquired by the progenitor of Omicron was significantly different from the spectrum for viruses that evolved in human patients, but resembled the spectra associated with virus evolution in a mouse cellular environment. Furthermore, mutations in the Omicron spike protein significantly overlapped with SARS-CoV-2 mutations known to promote adaptation to mouse hosts, particularly through enhanced spike protein binding affinity for the mouse cell entry receptor. Collectively, our results suggest that the progenitor of Omicron jumped from humans to mice, rapidly accumulated mutations conducive to infecting that host, then jumped back into humans, indicating an inter-species evolutionary trajectory for the Omicron outbreak.”
  • Lin T. Brandal, Emily MacDonald, Lamprini Veneti et al.: Outbreak caused by the SARS-CoV-2 Omicron variant in Norway, November to December 2021. Rapid communication. In: ECDC (Hrsg.): Eurosurveillance. Band 26, Nr. 50, 16. Dezember 2021, ISSN 1560-7917, doi:10.2807/1560-7917.ES.2021.26.50.2101147, PMID 34915975 (englisch, eurosurveillance.org [PDF; 160 kB; abgerufen am 19. Dezember 2021]).

npr.org

nytimes.com

nzz.ch

ons.gov.uk

orf.at

oup.com

academic.oup.com

  • Ying Liu, Joacim Rocklöv: The effective reproductive number of the Omicron variant of SARS-CoV-2 is several times relative to Delta. corrected proof. In: Journal of Travel Medicine. taac037. Oxford University Press, 9. März 2022, ISSN 1708-8305, S. 4, doi:10.1093/jtm/taac037, PMID 35262737 (englisch, academic.oup.com [PDF; 294 kB; abgerufen am 8. April 2022] Korrektur am 31. März 2022, basic reproduction number von 8.2 auf 9.5 korrigiert.): “The Omicron variant has an average basic reproduction number of 9.5 and a range from 5.5 to 24 (median 10 and interquartile range, IQR: 7.25, 11.88).”

ourworldindata.org

  • ourworldindata.org
  • Daily new confirmed COVID-19 cases & deaths per million people. (PNG) OWID; (englisch, Tägliche bestätigte COVID-19-Fälle und Tote pro Million Menschen im gleitenden 7-Tage-Mittel. Aufgrund begrenzter Tests ist die Zahl der bestätigten Fälle vor allem bei den sehr hohen Inzidenzen niedriger als die tatsächliche Zahl der Infektionen. Data published by COVID-19 Data Repository by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University / Umrechnung in „Inzidenz“ als wöchentliche Infektionen bzw. Tote je 100.000 Menschen: × 7 : 10 → Faktor 0,7).
  • SARS-CoV-2 sequences by variant, Feb 13, 2023. In: ourworldindata.org. 19. März 2023, abgerufen am 19. März 2023 (englisch): „Source: GISAID, via CoVariants.org / Variable time span May 11, 2020 – Mar 13, 2023“
  • COVID-19 vaccine doses administered per 100 people. OWID; (englisch, Letzte Aktualisierung siehe Weltkarte. Daten basieren auf offiziellen Quellen. Alle Impfdosen, inklusive Booster, werden separat gezählt. Da dieselbe Person mehr als eine Impfdosis erhalten kann, kann die Anzahl der Impfdosen je 100 Personen höher sein als 100. Alle Impfdosen werden somit einzeln gezählt, also jeweils 1. und 2. Dosis separat, zzgl. jeweils 1. und 2. Booster separat etc.).

outbreak.info

  • Alaa Abdel Latif, Julia L. Mullen, Manar Alkuzweny et al. and the Center for Viral Systems Biology: Mutation prevalence across lineages. In: outbreak.info. Abgerufen am 18. Dezember 2021 (englisch, Vergleich VOC mit Omikron-Untervarianten).
  • BA.2 Lineage Report. In: outbreak.info. Scripps Research, 18. Dezember 2019, abgerufen am 18. Dezember 2019 (englisch).
  • BA.2 Lineage Report. In: outbreak.info. (englisch, Überblick Verbreitung von BA.2, nur Sequenzierungen).
  • Alaa Abdel Latif et al.: BA.2 Lineage Report. In: outbreak.info. 23. Januar 2022, abgerufen am 23. Januar 2022 (englisch, Die Liste der „Cumulative BA.2 prevalence“ enthielt beim Abruf 47 Staaten).
  • BA.3 Lineage Report. In: outbreak.info. Scripps Research, 2. April 2022, abgerufen am 23. Juni 2021 (englisch): „Omicron (4,037,704) […] BA.3 (694) […] BA.3.1 (273)“
  • Alaa Abdel Latifet, Julia L. Mullen, Manar Alkuzweny et al.; Center for Viral Systems Biology: SARS-CoV-2 (hCoV-19) Mutation Reports – Lineage Comparison – Mutation prevalence across lineages. In: outbreak.info. Abgerufen am 13. Januar 2023 (englisch, Alle VOC- und VOI-Varianten stammen von B.1 ab, der Haupt-Untervariante der Linie B, die eine der beiden Hauptlinien des Wildtyps des SARS-CoV-2-Virus ist und der das Isolat „Wuhan-Hu-1“ zugrunde liegt).

pharmazeutische-zeitung.de

  • Impfung plus Infektion schützen kaum vor BA.4 und BA.5. In: www.pharmazeutische-zeitung.de. 10. Juni 2022, abgerufen am 11. Juni 2022: „Eine Omikron-Durchbruchinfektion nach zwei- oder dreifacher Impfung mit dem Coronaimpfstoff von Biontech/Pfizer schützt nur unzureichend vor einer Infektion mit den neuen Omikron-Subvarianten BA.4 und BA.5. Das legt eine Pilotstudie von Biontech nahe.“

publishing.service.gov.uk

assets.publishing.service.gov.uk

  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England: technical briefing 42. (PDF; 3,1 MB) UK Health Security Agency, 20. Mai 2022, S. 14–18, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 20. Mai 2022; abgerufen am 20. Mai 2022 (englisch, Abschnitt „1.4 Variant modelling“, siehe auch „Table 2“, „Figure 7“ und „Figure 8“): „Uncertainty is high (Figure 7), but in many countries the rate of replacement of BA.4 and BA.5 over BA.2 are comparable to the rate at which BA.2 replaced BA.1 (Figure 8), which could indicate a similar growth advantage. BA.5 appears to have a larger growth advantage than BA.4.“  Info: Der Archivlink wurde automatisch eingesetzt und noch nicht geprüft. Bitte prüfe Original- und Archivlink gemäß Anleitung und entferne dann diesen Hinweis.@1@2Vorlage:Webachiv/IABot/assets.publishing.service.gov.uk

rcsb.org

redirecter.toolforge.org

  • Anzahl und Anteile von VOC und VOI in Deutschland (Tabelle wird donnerstags aktualisiert). (XLSX; 684 kB) In: rki.de. 14. Januar 2023, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 13. Januar 2023; abgerufen am 14. Januar 2023 (Tabellenblätter „VOC“ und „VOC nach Sublinien“, Spalten „BA.1*_Anteil (%)“ ohne „BA.1.1*_Anteil (%)“, „BA.2*_Anteil (%)“, „BA.4_Anteil (%)“, „BA.5_Anteil (%)“ und Tabellenblatt „VOC“, Spalte „AY.1+AY.2+AY.3+[…]+AY.133+B.1.617.2_Anteil (%)“, Tabellenblatt „Rekombinanten“, Spalten „XBB_Anteil (%)“, „XBB.1_Anteil (%)“ und „XBB.1.5_Anteil (%)“).
  • Emma Hodcroft: Variant: 21K (Omicron). In: covariants.org. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. Dezember 2021; abgerufen am 21. Dezember 2021 (englisch, Beschreibung von Omikron, Abschnitte 21K und 21L).
  • Classification of Omicron (B.1.1.529): SARS-CoV-2 Variant of Concern. In: World Organization. Weltgesundheitsorganisation, 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 26. November 2021 (englisch): „The first known confirmed B.1.1.529 infection was from a specimen collected on 9 November 2021. This variant has a large number of mutations, some of which are concerning. […] Individuals are reminded to take measures to reduce their risk of COVID-19, including proven public health and social measures such as wearing well-fitting masks, hand hygiene, physical distancing, improving ventilation of indoor spaces, avoiding crowded spaces, and getting vaccinated.“
  • B.1.1 decendant associated with Southern Africa with high number of Spike mutations #343. In: cov-lineages/pango-designation. 24. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. November 2021; abgerufen am 25. November 2021 (englisch). Korrigiert: Tom Peacock stellte am 27. November um 11:06 Uhr auf Twitter klar, er habe fälschlich Q493K geschrieben, doch korrekt Q493R gemeint.
  • WHO: Tracking SARS-CoV-2 variants; hier: Variants of Concern (VOC). In: Activities. who.int, 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 26. November 2021 (englisch).
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update Edition 76. (PDF; 2,6 MB) WHO, 25. Januar 2022, S. 5, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. Januar 2022; abgerufen am 26. Januar 2022 (englisch, Data as of 23 January 2022): „The current global epidemiology of SARS-CoV-2 is characterized by the dominance of the Omicron variant on a global scale […] The Omicron variant includes Pango lineages B.1.1.529, BA.1, BA.2 and BA.3. BA.1 accounts for 98.8% of sequences submitted to GISAID as of 25 January 2022, although a number of countries have reported recent increases in the proportion of BA.2 sequences. All these variants are being monitored by WHO under the umbrella of ‘Omicron’. […] Among the 372 680 sequences uploaded to GISAID with specimens collected in the last 30 days, 332 155 (89.1%) were Omicron, […]“
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update Edition 86. (PDF; 2,2 MB) WHO, 5. April 2022, S. 6, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. April 2022; abgerufen am 8. April 2022 (englisch, Panel B, Woche 2022-09 sowie Panel C. Proportion of Omicron descendent lineage BA.2 since January 2021 by WHO region, Wochen 2022-09 bis 2022-12).
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update – Edition 99. (PDF; 1,6 MB) In: who.int. 6. Juli 2022, S. 6 f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Juli 2022; abgerufen am 6. Juli 2022 (englisch, „Figure 4. Panel A and B: The number and percentage of SARS-CoV-2 sequences, as of 3 July 2022“, „Table 2. Relative proportions of SARS-CoV-2 sequences over the last four weeks by specimen collection date“).
  • WHO: Tracking SARS-CoV-2 variants; hier: Variants Under Monitoring (VUM). In: Activities. who.int, 24. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 25. November 2021 (englisch).
  • James Gallagher: Covid: New heavily mutated variant B.1.1.529 in South Africa raises concern. In: Health / Coronavirus. BBC, 25. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 25. November 2021 (englisch): „most heavily mutated version discovered so far – and it has such a long list of mutations […] confirmed cases are mostly concentrated in one province in South Africa, but there are hints it may have spread further. […] In a media briefing Prof de Oliveira said there were 50 mutations overall and more than 30 on the spike protein, which is the target of most vaccines and the key the virus uses to unlock the doorway into our body’s cells. Zooming in even further to the receptor binding domain (that’s the part of the virus that makes first contact with our body’s cells), it has 10 mutations compared to just two for the Delta variant that swept the world.“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant Omicron: VOC-21NOV-01 (B1.1.529): 22 December 2021. (PDF; 81 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 22. Dezember 2021, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Dezember 2021; abgerufen am 23. Dezember 2021 (englisch): „Growth advantage, Confidence level high: Omicron is displaying a growth advantage over Delta – This assessment is based on analysis of UK data showing increased household transmission risk, increased secondary attack rates and substantially increased growth rates compared to Delta. Omicron continues to increase as a proportion of UK cases and is now dominant in England. This growth advantage is also apparent in other countries with equivalent surveillance. The observed growth advantage may be due to immune evasion or transmissibility. Although we now have high confidence in a substantial component of immune evasion, the very high growth rate and laboratory findings suggest that an increase in transmissibility may also be contributing.“
  • COVID-19 variants identified in the UK. UK Health Security Agency, 1. Oktober 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch, Last updated 14 January 2022): „There is now high confidence that the Omicron variant causes low severity of disease in adults. […] While signs remain encouraging on Omicron’s severity compared with Delta, the high levels of community transmission continue and may cause pressures on health services.“
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update Edition 76. (PDF; 2,6 MB) WHO, 25. Januar 2022, S. 6, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. Januar 2022; abgerufen am 26. Januar 2022 (englisch, Data as of 23 January 2022): „However, compared to the Delta variant, Omicron is able to more rapidly infect the tissues of upper respiratory tract rather than the lungs, which may also help the spread of this variant.“
  • Technical briefing: Update on hospitalisation and vaccine effectiveness for Omicron VOC-21NOV-01 (B.1.1.529). (PDF; 490 kB) UK Health Security Agency, 31. Dezember 2021, S. 6–9, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 31. Dezember 2021; abgerufen am 31. Dezember 2021 (englisch, 2. Hospitalisation. Zur relativen Änderung von Delta zu Omikron bei nicht Geimpften, doppelt Geimpften und Geboosterten s. a. Table 4): „[…] used 528,176 Omicron cases and 573,012 Delta cases occurring between 22 November and 26 December 2021. […] The risk of hospital admission alone with Omicron was approximately one-third of that for Delta (Hazard Ratio 0.33, 95% CI: 0.30 to 0.37).“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant Omicron: VOC-21NOV-01 (B1.1.529): 22 December 2021. (PDF; 81 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 22. Dezember 2021, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Dezember 2021; abgerufen am 23. Dezember 2021 (englisch): „Immune evasion (including natural and vaccine derived immunity), Status red, Confidence level high: Omicron displays a reduction in immune protection against infection. Neutralisation data, real world vaccine effectiveness against symptomatic disease, and reinfection rate all confirm substantial immune evasion properties.“
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England – Technical briefing 34. (PDF; 2,2 MB) UK Health Security Agency, 14. Januar 2022, S. 12–33; hier: 22–25, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „These estimates suggest that vaccine effectiveness against symptomatic disease with the Omicron variant is significantly lower than compared to the Delta variant and wane rapidly. […] Further data is needed to estimate the duration of protection against hospitalisation.“
  • COVID-19 vaccine surveillance report – Week 27. (PDF; 1,3 MB) UKHSA, 7. Juli 2022, S. 13, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 12. Juli 2022; abgerufen am 14. Juli 2022 (englisch, „Table 3a. Consensus estimates of vaccine effectiveness against BA.1 or BA.2 Omicron for 2 doses and 3 doses of COVID-19 vaccine compared to unvaccinated individuals“).
  • COVID-19 vaccine surveillance report – Week 24. (PDF; 4,0 MB) UKHSA, 16. Juni 2022, S. 10, 13, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. Juni 2022; abgerufen am 16. Juni 2022 (englisch, „Table 1. vaccine effectiveness against hospitalisation using different definitions of hospitalisations in a) 18 to 64 year olds and b) 65 year olds and over“, „Table 3. Consensus estimates of vaccine effectiveness against the Omicron variant“).
  • Enhancing Readiness for Omicron (B.1.1.529): Technical Brief and Priority Actions for Member States. (PDF; 420 kB) WHO, 10. Dezember 2021, S. 2, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 15. Dezember 2021; abgerufen am 15. Dezember 2021 (englisch): „Risk Assessment – The overall risk related to the new variant of concern Omicron remains very high for a number of reasons. First, the global risk of COVID-19 remains very high overall, and second, preliminary evidence suggests potential humoral immune escape against infection and high transmission rates, which could lead to further surges with severe consequences. Our understanding is still evolving, and the risk assessment will be updated as more information becomes available.“
  • Enhancing response to Omicron SARS-CoV-2 variant: Technical brief and priority actions for Member States – Update #6. (PDF; 509 kB) WHO, 21. Januar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Januar 2022; abgerufen am 23. Januar 2022 (englisch): „Based on the currently available evidence, the overall risk related to Omicron remains very high. Omicron has a significant growth advantage over Delta, leading to rapid spread in the community with higher levels of incidence than previously seen in this pandemic. Despite a lower risk of severe disease and death following infection than previous SARS-CoV-2 variants, the very high levels of transmission nevertheless have resulted in significant increases in hospitalization, continue to pose overwhelming demands on health care systems in most countries, and may lead to significant morbidity, particularly in vulnerable populations.“
  • Enhancing response to Omicron SARS-CoV-2 variant: Technical brief and priority actions for Member States – Update #6. (PDF; 509 kB) WHO, 21. Januar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Januar 2022; abgerufen am 23. Januar 2022 (englisch): „Data on clinical severity of patients infected with Omicron are increasingly available. Epidemiological trends continue to show a decoupling between incident cases, hospital admissions and deaths, compared to epidemic waves due to previous variants. This is likely due to a combination of the lower intrinsic severity of Omicron, as suggested by a number of studies from different settings, and that vaccine effectiveness is more preserved against severe disease than against infection. However, high levels of hospital and ICU admission are nevertheless being reported in most countries, given that levels of transmission are higher than ever seen before during the pandemic.“
  • COVID-19-Strategiepapiere und Nationaler Pandemieplan. In: rki.de. 21. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. Dezember 2021; abgerufen am 21. Dezember 2021: „Die Variante Omikron ist sehr leicht übertragbar und führt auch bei vollständig Geimpften und Genesenen häufig zu Infektionen, die weitergegeben werden können. Erste Analysen des Robert Koch-Instituts (RKI) deuten trotz noch vorhandener Unsicherheiten darauf hin, dass Omikron bereits Anfang Januar 2022 die Mehrzahl der Infektionsfälle in Deutschland […] ausmachen kann. Unter den derzeitigen Bedingungen liegt die Verdopplungszeit in Deutschland bei etwa drei Tagen.“
  • Risikobewertung zu COVID-19. RKI, 20. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. Dezember 2021; abgerufen am 21. Dezember 2021.
  • Enhancing Readiness for Omicron (B.1.1.529): Technical Brief and Priority Actions for Member States. (PDF; 505 kB) WHO, 23. Dezember 2021, S. 2, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 24. Dezember 2021; abgerufen am 24. Dezember 2021 (englisch): „The diagnostic accuracy of routinely used PCR and antigen-based rapid diagnostic test (Ag-RDT) assays does not appear to be impacted by Omicron; studies of the comparative sensitivity of Ag-RDTs are ongoing.“
  • SARS-CoV-2 Viral Mutations: Impact on COVID-19 Tests. In: fda.gov. FDA, 27. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 29. Dezember 2021; abgerufen am 29. Dezember 2021 (englisch, Abschnitt „Omicron Variant: Impact on Molecular Tests (As of 12/22/2021) – Tests Expected to Fail to Detect the SARS-CoV-2 Omicron Variant (As of 12/27/2021)“).
  • SARS-CoV-2 Viral Mutations: Impact on COVID-19 Tests. In: fda.gov. FDA, 28. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 29. Dezember 2021; abgerufen am 29. Dezember 2021 (englisch, Abschnitt „Omicron Variant: Impact on Antigen Diagnostic Tests (As of 12/28/2021)“).
  • SARS-CoV-2-Antigentests für Nachweis der Omikron-Infektion geeignet. PEI, 30. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Juni 2022; abgerufen am 23. Juni 2022 (Die der Quelle anhängende Liste „PDF-Tabellen: Vergleichende Evaluierung der Sensitivität von SARS-CoV-2 Antigenschnelltests (Selbsttests + Schnelltests) (Stand 30.05.2022)“ der 245 Tests gibt in „Tabelle 1“ nicht nur die Sensitivität (Empfindlichkeit) der Tests an, sondern in Spalte „Zielantigen / target antigen“ auch, ob auf das bei Omikron weniger betroffene N-Protein oder das stärker mutierte S-Protein getestet wird, sowie in separater Spalte, ob die Omikron-„Bridging-Prüfung“ bestanden wurde.): „Die große Mehrheit der 245 Antigentests, die bis zum 14.12.2021 untersucht wurden, weisen das Nukleo-Protein (N-Protein) des Coronavirus nach. Die Mutationen der Omikron-Variante betreffen aber primär das S-Protein. Auf der Grundlage der aktuellen Datenlage geht das Paul-Ehrlich-Institut davon aus, dass die allermeisten der in Deutschland angebotenen und positiv bewerteten Antigentests eine Omikron-Infektion nachweisen können. […] Zwei der insgesamt vier Mutationen im Omikron-N-Protein traten auch bei den bisher bekannten SARS-CoV-2-Varianten auf und hatten keinen Einfluss auf die Zuverlässigkeit der Antigen-Nachweistests. Für eine endgültige, qualitative und quantitative Aussage sind allerdings weitere Untersuchungen, insbesondere Vergleichsstudien mit Proben von Omikron-infizierten Personen erforderlich.“
  • Information des RKI zur neuen besorgniserregenden Virusvariante Omicron (B.1.1.529). In: rki.de. 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. November 2021; abgerufen am 27. November 2021.
  • Variant-PCR-testen (tidl. Delta-PCR-testen). Statens Serum Institut, 7. Juni 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. Dezember 2021; abgerufen am 17. Dezember 2021 (dänisch, Abschnitt „Variant-PCR-Test-4 – den 7. juni 2021 og frem“): „SSI har videreudviklet og valideret en ny version af Variant-PCR-testen (tidl. Delta-PCR-testen). Den nye version med navnet Variant-PCR-Test-4 kan detektere varianter, som indeholder deletion H69+70, mutationen N501Y, mutation E484K samt mutation L452R.“
  • Threat Assessment Brief: Implications of the further emergence and spread of the SARS CoV 2 B.1.1.529 variant of concern (Omicron) for the EU/EEA first update. In: ecdc.europa.eu. ECDC, 2. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. Dezember 2021; abgerufen am 3. Dezember 2021 (englisch): „The evidence from the initial cases of this new variant that has been collated from around the world is limited, but suggests that the Omicron VOC may be associated with higher transmissibility than the Delta VOC, although robust evidence is still lacking. […] Based on these factors, the probability of further introduction and community spread of the Omicron VOC in EU/EEA countries is currently assessed as HIGH. […] The currently available evidence raises serious concern that the Omicron VOC may be associated with a significant reduction in vaccine effectiveness and increased risk for reinfections. The degree of protection against severe disease with the Omicron VOC conferred by past COVID-19 infection or by vaccination is not yet known. […] The impact of the further introduction and spread of the Omicron VOC could be VERY HIGH.“
  • Enhancing response to Omicron SARS-CoV-2 variant: Technical brief and priority actions for Member States. (PDF; 500 kB) WHO, 7. Januar 2022, S. 6, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. Januar 2022; abgerufen am 11. Januar 2022 (englisch): „Moreover, higher proportions of asymptomatic infection may also further contribute to transmission. This was suggested by a study including vaccine trial participants (24) in South Africa, which reported a higher proportion (16 %) of routinely screened asymptomatic individuals were found to be infected with the virus during the period of Omicron dominance, compared to 2.6 % during the period when the Beta and Delta variants were predominant.“ zu (24): doi:10.1101/2021.12.20.21268130
  • Enhancing Readiness for Omicron (B.1.1.529): Technical Brief and Priority Actions for Member States. (PDF; 505 kB) WHO, 23. Dezember 2021, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 24. Dezember 2021; abgerufen am 24. Dezember 2021 (englisch, Erläuterung und wichtigste Maßnahmen).
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant Omicron: VOC-21NOV-01 (B.1.1.529): 12 January 2022. (PDF; 83 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 12. Januar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „Growth advantage, Status ‘Red’, Confidence level ‘High’: Omicron is the dominant circulating variant – Omicron displayed a pronounced growth advantage in the UK and rapidly rose to dominance. This growth advantage is also apparent in other countries with equivalent surveillance. We have high confidence that immune evasion is a substantial contributor to the growth advantage, but the very high growth rate and laboratory findings raise the possibility that other properties may also be contributing.“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant Omicron: VOC-21NOV-01 (B.1.1.529): 12 January 2022. (PDF; 83 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 12. Januar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „Transmissibility, Status ‘Orange’, Confidence level ‘Low’: Omicron is at least as transmissible as Delta – Increased transmissibility compared to Delta is biologically plausible. There are extensive changes to the receptor binding domain and other regions of spike, and increased ACE2 binding is measured in some assays. Several studies find that Omicron can use the endosomal pathway as an additional cell entry pathway although the clinical significance of this is unclear. There is evidence for increased replication of Omicron over Delta in upper airway cells in vitro. Generation time and transmissibility as distinct properties of Omicron still require further confirmatory analysis.“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant: VUI-22JAN-01 (BA.2). (PDF; 96 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 23. Februar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 25. Februar 2022; abgerufen am 25. Februar 2022 (englisch): „Growth advantage 1: Transmissibility – Status ‘Red’ – Confidence level ‘Moderate’ – It is likely that the transmission characteristics of BA.2 are contributing to its growth advantage – Preliminary laboratory data suggests an increase in ACE2 binding affinity for the BA.2 receptor binding domain compared to BA.1, which may influence transmissibility. A shorter serial interval is also seen through analysis of contact tracing data. Viral load data require further assessment. Given the apparent lack of immune evasion, it is likely that altered transmission characteristics are significant contributors to the growth advantage.“
  • Manojna Maddipatla, Jennifer Rigby, Editing Mark Heinrich: Omicron subvariant BA.2 likely to have same severity as ‘original’ -WHO. Reuters, 1. Februar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 1. Februar 2022; abgerufen am 1. Februar 2022 (englisch): „[…] Dr. Boris Pavlin of the WHO’s COVID-19 Response Team told an online briefing. […] Based on data from Denmark, the first country where BA.2 overtook BA.1, there appears to be no difference in disease severity, although BA.2 has the potential to replace BA.1 globally, Pavlin added. […] BA.2 is more transmissible than the more common BA.1 and more able to infect vaccinated people, according to a Danish study […] Pavlin […] added: ‘Vaccination is profoundly protective against severe disease, including for Omicron. BA.2 is rapidly replacing BA.1. […]’“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant: VUI-22JAN-01 (BA.2). (PDF; 80 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 23. März 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 25. März 2022; abgerufen am 25. März 2022 (englisch): „Growth advantage 2: Immune evasion – Status ‘Amber’ – Confidence level High’ – Neutralisation data from UK and international laboratories suggests a small antigenic distance between BA.1 and BA.2. Sera from vaccinated and boosted individuals neutralise both variants similarly, and based on routine testing data, vaccine effectiveness appears similar between BA.1 and BA.2, both for symptomatic disease and hospitalisation. […] Infection severity – Status ‘Amber’ – Confidence level High’ – BA.2 does not appear to be more severe than BA.1“
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update – Edition 82. (PDF; 3,7 MB) WHO, 8. März 2022, S. 6, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. März 2022; abgerufen am 11. März 2022 (englisch): „analysis demonstrates a growth rate advantage of the Omicron Pango lineage BA.2 over the Pango lineage BA.1, with a pooled mean transmission advantage of 56% (95% CI: 42%-72%) under the assumption of an unchanged generation time. […] In the United Kingdom, BA.2 has been found to have a higher growth rate compared to BA.1 (82.7 %; range: 54%-100%)“
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England: technical briefing 42. (PDF; 3,1 MB) UK Health Security Agency, 20. Mai 2022, S. 14–18, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 20. Mai 2022; abgerufen am 20. Mai 2022 (englisch, Abschnitt „1.4 Variant modelling“, siehe auch „Table 2“, „Figure 7“ und „Figure 8“): „Uncertainty is high (Figure 7), but in many countries the rate of replacement of BA.4 and BA.5 over BA.2 are comparable to the rate at which BA.2 replaced BA.1 (Figure 8), which could indicate a similar growth advantage. BA.5 appears to have a larger growth advantage than BA.4.“  Info: Der Archivlink wurde automatisch eingesetzt und noch nicht geprüft. Bitte prüfe Original- und Archivlink gemäß Anleitung und entferne dann diesen Hinweis.@1@2Vorlage:Webachiv/IABot/assets.publishing.service.gov.uk
  • Theo Dingermann, Christina Hohmann-Jeddi: Die Omikron-Varianten BA.4/BA.5 im Überblick. In: pharmazeutische-zeitung.de. 2. Juli 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. Juli 2022; abgerufen am 2. Juli 2022 (Quellen siehe Artikel): „So zeigt etwa eine Untersuchung mit Seren von Geimpften, die den mRNA-Impfstoff Comirnaty von Biontech/Pfizer als Grundimmunisierung und Booster erhalten hatten, dass die neutralisierenden Antikörpertiter gegen BA.1 um den Faktor 6,4 niedriger als gegen das Ursprungsvirus waren. Gegen BA.2 waren sie um den Faktor 7,0 und gegen BA.4/BA.5 um den Faktor 21,0 verringert. […] Experten vermuten, dass sich Symptome bei BA.4/BA.5-Infektionen erst nach einer Woche zeigen. […] Während bei den Omikron-Subvarianten BA.1 und BA.2 Husten eher selten auftrat, scheinen Infizierte des Subtyps BA.5 über dieses Symptom besonders häufig zu klagen. […] Ob ein Omikron-Booster, der an BA.1 angepasst ist, helfen wird, wenn diese Variante komplett verdrängt wurde, und ausschließlich BA.5 zirkuliert, ist fraglich und wird derzeit diskutiert.“
  • Update on Omicron. WHO, 28. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England: technical briefing 32. (PDF; 3,1 MB) UK Health Security Agency, 17. Dezember 2021, S. 23, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. Dezember 2021; abgerufen am 17. Dezember 2021 (englisch, Reinfections): „The relative risk of reinfection with the Omicron variant was estimated based on 2479 Omicron cases and 189,481 non-Omicron cases which could be linked to whole genome sequence data between 20 November and 10 December 2021 and extracted on 14 December. Among these, there were 188 possible Omicron reinfections and 2866 non-Omicron possible reinfections. […] After adjusting for age (0 to 18,19 to 40, 40+ years), public health region, and collection pillar, the risk ratio of reinfection for Omicron was 3.3 (95%CI: 2.8 to 3.8). These estimates are preliminary. Higher rates of reinfection were observed in SGTF cases and SGTF cases have been prioritised for sequencing, which may increase the proportion of Omicron reinfections in our sample.“
  • Update on SARS-CoV-2 variant of concern Omicron. (PDF; 2,2 MB) WHO, 14. Januar 2022, S. 11, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Januar 2022; abgerufen am 19. Januar 2022 (englisch, 24-seitiger Überblick über Eigenschaften von Omikron): „The risk of reinfection with the Omicron variant was estimated to be 5.4 fold higher in comparison with the Delta variant in England, show UK studies“
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update Edition 76. (PDF; 2,6 MB) WHO, 25. Januar 2022, S. 6, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. Januar 2022; abgerufen am 26. Januar 2022 (englisch, Data as of 23 January 2022): „Additionally, studies conducted in India and South Africa have reported a higher proportion of asymptomatic infection at the time of testing among individuals infected with Omicron compared to infection with Delta. The higher occurrence of asymptomatic presentation may result in a lower rate of detection, and thus may further contribute to transmission.“
  • What are the symptoms of Omicron? In: joinzoe.com. ZOE COVID Study, 21. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. Januar 2022; abgerufen am 2. Januar 2022 (englisch, Updated 21st December 2021).
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England – Technical briefing 34. (PDF; 2,2 MB) UK Health Security Agency, 14. Januar 2022, S. 12–33; hier: 19–21, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „[…] loss of smell and taste was found to be less common among Omicron compared to Delta cases (13% of Omicron cases, 34% of Delta cases, odds ratio 0.21, 95% CI: 0.20-0.21).“
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England – Technical briefing 36. (PDF; 3,3 MB) UK Health Security Agency, 11. Februar 2022, S. 26, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 12. Februar 2022; abgerufen am 11. Februar 2022 (englisch, Kapitel „3.1 Severity and hospitalisation“): „The relative risk of hospital admission varied by age, with similar risk of hospital admission among children aged under 10 years old, and approximately 75% reduction in the risk of hospital admission among those 60 to 69 years old (HR: 0.25, 95% CI: 0.21-0.30).“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant Omicron: VOC-21NOV-01 (B.1.1.529): 12 January 2022. (PDF; 83 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 12. Januar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „Infection severity (adults), Status ‘Green’, Confidence level ‘High’: Reduction in the relative risk of hospitalisation – Multiple laboratory studies indicate considerable change in phenotype including changes in cell entry and fusogenesis, although these cannot be directly correlated to virulence. Preliminary animal studies are consistent with reduced virulence. Iterated UK analyses (more than one study) find a reduction in the relative risk of hospitalisation for adult Omicron cases compared to Delta. This is consistent with data from South Africa. Available data suggests that the observed reduction in risk of hospitalisation in adults is likely to be partly a reduction in intrinsic severity of the virus and partly to protection provided by prior infection.“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant Omicron: VOC-21NOV-01 (B.1.1.529): 12 January 2022. (PDF; 83 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 12. Januar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „Infection severity (children), Status ‘Orange’, Confidence level ‘Low’: Insufficient data – Increased numbers of hospital admissions in young children are reported in the UK and some other countries although early data suggests that admitted children are not severely unwell. Further analyses are required to compare the risk of hospitalisation between Omicron and Delta, and to assess the clinical nature of the illness in children.“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant: VUI-22JAN-01 (BA.2). (PDF; 96 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 23. Februar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 25. Februar 2022; abgerufen am 25. Februar 2022 (englisch): „Infection severity – Status ‘Amber’ – Confidence level ‘Moderate’ – It is likely that the clinical severity of BA.2 is similar to that of BA.1 – In preliminary animal data from the UK using SARS-COV-2 BA.2 virus, there was no evidence of increased virulence for BA.2 compared to BA.1, although international data based on chimeric virus studies is noted. There is no evidence of an increase in hospital attendance or admission for BA.2 compared to BA.1 in England. Similar findings have been published from South Africa.“
  • HKUMed finds Omicron SARS-CoV-2 can infect faster and better than Delta in human bronchus but with less severe infection in lung. Pressemitteilung. In: med.hku.hk. LKS Faculty of Medicine, Universität Hongkong, 15. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 15. Dezember 2021; abgerufen am 2. Januar 2022 (englisch): „The researchers found that Omicron SARS-CoV-2 infects and multiplies 70 times faster than the Delta variant and original SARS-CoV-2 in human bronchus, which may explain why Omicron may transmit faster between humans than previous variants. Their study also showed that the Omicron infection in the lung is significantly lower than the original SARS-CoV-2, which may be an indicator of lower disease severity.“
  • Christina Hohmann-Jeddi: Rasche Replikation der Omikron-Variante in den Bronchien. Pharmazeutische Zeitung, 16. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. Dezember 2021; abgerufen am 2. Januar 2022: „24 Stunden nach Infektion der Zellen replizierten Omikron-Viren in den Bronchienzellen 70-mal schneller als Delta-Viren, in Zellen des Lungengewebes dagegen um den Faktor 10 langsamer.“
  • Enhancing Readiness for Omicron (B.1.1.529): Technical Brief and Priority Actions for Member States. (PDF; 433 kB) WHO, 17. Dezember 2021, S. 9 f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 18. Dezember 2021; abgerufen am 18. Dezember 2021 (englisch, „Impact on therapeutics/treatments“).
  • Nancy Lapid: Antibodies weak vs Omicron; treatment may help patients on ventilators. Reuters, 17. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. Dezember 2021; abgerufen am 17. Dezember 2021 (englisch): „In a study reported Wednesday on bioRxiv ahead of peer review […] tested nine monoclonal antibodies that have been authorized for use and 10 that are still experimental. Neutralizing abilities of 18 of the 19 antibodies ‘were either abolished or impaired,’ […] in a separate paper, also posted on Wednesday on bioRxiv. ‘Omicron was totally or partially resistant to neutralization’ by the nine monoclonal antibodies they tested and by antibodies in blood samples from 90 vaccine recipients and COVID-19 survivors.“ doi:10.1101/2021.12.14.472719, doi:10.1101/2021.12.14.472630
  • Max Kozlov: Omicron overpowers key COVID antibody treatments in early tests. Nature, 21. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 22. Dezember 2021; abgerufen am 21. Dezember 2021 (englisch): „The preprints report that only two antibodies show strong evidence of retaining some ability to thwart the variant: sotrovimab, developed by Vir Biotechnology in San Francisco, California, and GSK, headquartered in London; and DXP-604, which is undergoing clinical trials in China and was developed by BeiGene and Singlomics, both based in Beijing. Sotrovimab is the best of the lot. Even so, the concentration required to halve viral replication was roughly three times higher for Omicron than for other coronavirus variants.“ doi:10.1038/d41586-021-03829-0
  • Andrea Ammon: ECDC publishes new risk assessment on further emergence of Omicron variant. In: ecdc.europa.eu. ECDC, 15. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 15. Dezember 2021; abgerufen am 15. Dezember 2021 (englisch): „In the current situation, vaccination alone will not allow us to prevent the impact of the Omicron variant, because there will be no time to address the vaccination gaps that still exist. […] As we have said before, a rapid reintroduction and strengthening of non-pharmaceutical interventions is necessary […] For probable or confirmed cases of Omicron infection, contact tracing should be prioritised, regardless of vaccination status. Testing remains an important tool, and people with symptoms should be tested regardless of their vaccination status.“
  • Corona-Expertenrat der Bundesregierung: Erste Stellungnahme des Expertenrates der Bundesregierung zu COVID-19 – Einordnung und Konsequenzen der Omikronwelle. (PDF; 44 kB) In: bundesregierung.de. 19. Dezember 2021, S. 2 f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Dezember 2021; abgerufen am 19. Dezember 2021: „[…] hohe Risiken für die kritischen Infrastruktur (KRITIS) in Deutschland. Hierzu gehören unter anderem Krankenhäuser, Polizei, Feuerwehr, Rettungsdienst, Telekommunikation, Strom- und Wasserversorgung und die entsprechende Logistik. Deshalb bedarf es einer umfassenden und sofortigen Vorbereitung des Schutzes der kritischen Infrastruktur unseres Landes. […] Aufgrund des gleichzeitigen, extremen Patientenaufkommens ist eine erhebliche Überlastung der Krankenhäuser zu erwarten – selbst für den wenig wahrscheinlichen Fall einer deutlich abgeschwächten Krankheitsschwere im Vergleich zur Delta-Variante. Sogar wenn sich alle Krankenhäuser ausschließlich auf die Versorgung von Notfällen und dringlichen Eingriffen konzentrieren, wird eine qualitativ angemessene Versorgung aller Erkrankten nicht mehr möglich sein. […] Handlungsbedarf bereits für die kommenden Tage. Wirksame bundesweit abgestimmte Gegenmaßnahmen zur Kontrolle des Infektionsgeschehens sind vorzubereiten, insbesondere gut geplante und gut kommunizierte Kontaktbeschränkungen. […] Allerdings zeigen alle Modelle, dass Boosterimpfungen alleine keine ausreichende Eindämmung der Omikronwelle bewirken, sondern zusätzlich Kontaktbeschränkungen notwendig sind. […] Dazu gehören die Vermeidung größerer Zusammenkünfte, das konsequente, bevorzugte Tragen von FFP2 Masken, insbesondere in Innenbereichen, sowie der verstärkte Einsatz von Schnelltests bei Zusammenkünften vor und während der Festtage. Besonders vulnerable Gruppen bedürfen verstärkter Schutzmaßnahmen durch hochfrequente Testung und FFP2 Masken.“
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England: technical briefing 31. (PDF; 3,1 MB) UK Health Security Agency, 10. Dezember 2021, S. 16–38; hier: S. 20 ff., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. Dezember 2021; (englisch, Part 2. Enhanced analysis on Omicron VOC-21NOV-01 (B.1.1.529), Vaccine effectiveness against symptomatic infection, Figure 7: rechtes Diagramm, Abszissen „15-19“, „20-24“, „25+“): „A test negative case control design was used to estimate vaccine effectiveness against symptomatic COVID-19 with the Omicron variant compared to the Delta variant. […] These early estimates suggest that vaccine effectiveness against symptomatic disease with the Omicron variant is significantly lower than compared to the Delta variant. […] It will be a few weeks before effectiveness against severe disease with Omicron can be estimated.“
  • Enhancing Readiness for Omicron (B.1.1.529): Technical Brief and Priority Actions for Member States. (PDF; 433 kB) WHO, 17. Dezember 2021, S. 13, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 18. Dezember 2021; abgerufen am 18. Dezember 2021 (englisch): „Despite uncertainties, it is reasonable to assume that currently available vaccines offer some protection against Omicron, particularly against severe disease and death.“
  • COVID-19 vaccine surveillance report – Week 19. (PDF; 843 kB) UKHSA, 12. Mai 2022, S. 11, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 25. Mai 2022; abgerufen am 28. Mai 2022 (englisch).
  • HKUMed-CU Medicine joint study finds that third dose of Comirnaty has better protection from COVID-19 variant Omicron. Pressemitteilung. In: hku.hk. 23. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Dezember 2021; abgerufen am 28. Dezember 2021 (englisch): „The findings show that two doses of either Comirnaty or CoronaVac vaccines provide very poor virus killing (neutralising) antibody responses against Omicron. […] while a third dose of CoronaVac given to those who received two previous doses of CoronaVac does not provide adequate levels of protective antibody.“
  • BioNTech says it could tweak Covid vaccine in 100 days if needed. The Guardian, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • Biontech: Bei Omikron-Impfstoff läuft alles nach Plan. In: aerzteblatt.de. 16. März 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 16. März 2022; abgerufen am 21. März 2022 (dpa): „So habe die EMA unter anderem klinische Studiendaten angefragt, die Ende April oder Anfang Mai vorliegen werden. ‚Entsprechend ändert sich das Timing für eine Zulassung und damit Auslieferung‘, sagte die Sprecherin. ‚Wir stehen weiterhin in engem Kontakt mit den Arzneimittelbehörden, um erste Dosen unmittelbar nach einer Zulassung ausliefern zu können.‘“
  • Manas Mishra, Ludwig Burger, David Goodman: EMA expects data on Omicron-specific vaccine as early as April. Reuters, 17. März 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. März 2022; abgerufen am 21. März 2022 (englisch): „The European Medicines Agency's (EMA) leading vaccine expert on Thursday said that data on COVID-19 vaccines tailored for the Omicron variant should be available between April and the start of July, potentially paving the way for approval this summer. […] The agency hopes to have the data this summer, thereby increasing the chances of a vaccine being available for use in the autumn, said Marco Cavaleri, the EMA's head of vaccines strategy.“
  • The Pango Nomenclature System – Other Documentation. (PDF) In: pango.network. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 7. Januar 2022; abgerufen am 7. Januar 2022 (englisch, Querverweis der WHO von who.int/en/activities/tracking-SARS-CoV-2-variants auf pango.network).
  • WHO: Tracking SARS-CoV-2 variants; hier: Variants of Concern (VOC). In: Activities. who.int, 13. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 13. Dezember 2021; abgerufen am 13. Dezember 2021 (englisch): „21K, 21L“
  • Faith Karimi: WHO skipped over two letters of the Greek alphabet to name Omicron. In: CNN health. 29. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. November 2021; abgerufen am 13. Dezember 2021.
  • Updates to Omicron lineage B.1.1.529. In: pango.network. 9. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 13. Dezember 2021; abgerufen am 13. Dezember 2021 (englisch): „defined two genetically distinct sublineages of B.1.1.529: BA.1 and BA.2. The prefix ‘BA’ is an alias for B.1.1.529 […] We have therefore designated this common ancestor as B.1.1.529 and relabelled the Omicron variant of concern as sublineage BA.1, and the new outgroup as sublineage BA.2.“
  • WHO: Tracking SARS-CoV-2 variants; hier: Variants of Concern (VOC). In: Activities. who.int, 3. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 3. Mai 2022; abgerufen am 3. Mai 2022 (englisch): „Omicron* […] * Includes BA.1, BA.2, BA.3, BA.4, BA.5 and descendent lineages. It also includes BA.1/BA.2 circulating recombinant forms such as XE“
  • Emma Hodcroft: Variant: 21K (Omicron). In: covariants.org. 11. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. Januar 2022; abgerufen am 11. Januar 2022 (englisch): „Also known as BA.1 and Omicron. 21K (Omicron) is part of a larger group, 21M (Omicron), which corresponds to Pango lineage B.1.1.529.“
  • Alaa Abdel Latifet, Julia L. Mullen, Manar Alkuzweny et al.; Center for Viral Systems Biology: SARS-CoV-2 (hCoV-19) Mutation Reports – Lineage Comparison – Mutation prevalence across lineages. In: outbreak.info. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. Dezember 2021; abgerufen am 17. Dezember 2021 (englisch, Anzahl Sequenzen der Omikron-Varianten: Gesamt 5469, 37 B.1.1.529, 5423 BA.1, 9 BA.2, 6 BA.3 => Mehr als 99 % BA.1).
  • P.L. Tzou et al.: SARS-CoV-2 Variants. Variants genome viewer. In: Coronavirus Antiviral Research Database (CoV-RDB), Resistance Database. Stanford University, 10. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. Dezember 2021; abgerufen am 10. Dezember 2021 (englisch, Omicron, Outbreak.info BA.1 Lineage Report). doi:10.3390/v12091006.
  • Omicron sublineage with potentially beneficial mutation S:346K #360. In: cov-lineages/pango-designation. 7. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 13. Januar 2022; abgerufen am 13. Januar 2022 (englisch).
  • Proposal to split B.1.1.529 to incorporate a newly characterised sibling lineage #361. In: cov-lineages/pango-designation. 7. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 7. Dezember 2021; abgerufen am 10. Dezember 2021 (englisch).
  • Emma Hodcroft: Variant: 21L (Omicron). In: covariants.org. 11. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. Januar 2022; abgerufen am 11. Januar 2022 (englisch): „Also known as BA.2 and Omicron. 21L (Omicron) is part of a larger group, 21M (Omicron), which corresponds to Pango lineage B.1.1.529.“
  • Grady McGregor: What is ‘stealth Omicron’? The rise of the subvariant is alarming some scientists who say it needs its own Greek letter. In: fortune.com. 21. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. Januar 2022; abgerufen am 25. Januar 2022 (englisch): „Researchers note that the BA.2 version of Omicron may have 28 unique mutations compared to BA.1, even as the two Omicron strains share 32 mutations.“
  • P.L. Tzou et al.: SARS-CoV-2 Variants. Variants genome viewer. In: Coronavirus Antiviral Research Database (CoV-RDB), Resistance Database. Stanford University, 10. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. Dezember 2021; abgerufen am 10. Dezember 2021 (englisch, Omicron, Outbreak.info BA.2 Lineage Report). doi:10.3390/v12091006
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England – Technical briefing 34. (PDF; 2,2 MB) UK Health Security Agency, 14. Januar 2022, S. 12–33; hier: 15 f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „BA.2 – An increase in the number of sequences of the Omicron sub-lineage BA.2 was noted from both the United Kingdom (UK) and Denmark in the week starting the 3 January 2022.“
  • Ritzau: Undervariant af omikron vinder frem i Danmark. In: berlingske.dk. Berlingske, 15. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 15. Januar 2022; abgerufen am 17. Januar 2022 (dänisch): „I uge 50 udgjorde BA2 blot to procent af de prøver, hvor man har analyseret for coronavarianter. Det tal er nu steget til 28 procent i uge 1. […] »Vi kan endnu ikke se nogle væsentlige forskellige på dem, der er inficeret med BA2 i forhold til alder, vaccinestatus, gennembrudsinfektioner, sygdom eller den geografiske spredning. Så tilsyneladende er der endnu ikke noget, der siger, at den ene skulle opføre sig anderledes end den anden.« […] »[…] Så vi leder efter i forsøg, om BA2 er mere resistent (mod vacciner, red.) end BA1. […]« […] SSI er lige nu i gang med at lave en risikovurdering af BA2.“
  • Nikolaj Skydsgaard: UK designates Omicron sub-lineage a variant under investigation. Reuters, 21. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. Januar 2022; abgerufen am 21. Januar 2022 (englisch): „In Denmark, BA.2 has grown rapidly. It accounted for 20% of all COVID cases in the last week of 2021, rising to 45% in the second week of 2022.“
  • Enhancing response to Omicron SARS-CoV-2 variant: Technical brief and priority actions for Member States – Update #6. (PDF; 509 kB) WHO, 21. Januar 2022, S. 4, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Januar 2022; abgerufen am 23. Januar 2022 (englisch): „B.4. Priority research needed – Studies are needed to better understand the properties of BA.2, including comparative assessments of BA.2 and BA.1 for key characteristics such as transmissibility, immune escape and virulence.“
  • Tracking SARS-CoV-2 variants – Variants of concern (VOC). WHO, 24. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 24. Januar 2022; abgerufen am 24. Januar 2022 (englisch): „As of 24.01.2021, the BA.2 descendent lineage […] is increasing in many countries.“
  • Summary of designated Omicron lineages. In: pango.network. 1. April 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. April 2022; abgerufen am 1. April 2022 (englisch, Table of currently designated BA.1 and BA.2 lineages): „We’ve added a number of lineages within BA.1 and BA.2. As previously outlined for Delta lineages, these lineages have been designated to enable researchers to track the virus on a finer scale. Their designation does not imply any biological difference and, like BA.1 and BA.2, they correspond to the WHO-defined Omicron variant“
  • Proposal for a Potential BA.2.x with Spike S704L (2.2k Seqs), and Its Potential sublineage with Additional Spike L452Q (240 Seqs) #499. In: cov-lineages/pango-designation. 17. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Mai 2022; abgerufen am 19. Mai 2022 (englisch): „Apr 7, 2022 – […] included in v1.3 as BA.2.12 and BA.2.12.1“
  • Emma Hodcroft: Variant: 22C (Omicron) – also known as BA.2.12.1. In: covariants.org. 16. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Mai 2022; abgerufen am 19. Mai 2022 (englisch): „Omicron: 21K (Omicron) or BA.1, 21L (Omicron) or BA.2, 22A (Omicron) or BA.4, 22B (Omicron) or BA.5, 22C (Omicron) or BA.2.12.1 […] As of April 2022, the vast majority of sequences of this lineage [22C] (>97%) have been detected in the USA.“
  • Weekly epidemiological update on COVID-19 – 18 May 2022 – Edition 92. (PDF; 904 kB) In: who.int. 18. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Mai 2022; abgerufen am 19. Mai 2022 (englisch): „Preliminary modelling by WHO based on sequences submitted to GISAID indicates that BA.4, BA.5 and BA.2.12.1 have a higher growth rate than other circulating variants, such as Delta, BA.1 and BA.2, that may be attributable to increased immune evasion and/or intrinsic transmissibility.“
  • Tracking SARS-CoV-2 variants. In: who.int. 7. Juli 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. Juli 2022; abgerufen am 8. Juli 2022 (englisch): „VOC lineages under monitoring (VOC-LUM) […] BA.2.75*** / GRA / – / BA.2 sublineage / BA.2 + S:W152R, S:F157L, S:I210V, S:G257S, S:D339H, S:G446S, S:N460K, S:Q493 reversion / India, May-2022 / […] ***additional mutation outside the spike protein: ORF1a:S1221L, ORF1a:P1640S, ORF1a:N4060S; ORF1b:G662S; E:T11A“
  • BA.2 sublineage with S:K147E, W152R, F157L, I210V, G257S, D339H, G446S, N460K, R493Q (73 seq as of 2022-06-29, mainly India) #773. In: cov-lineages/pango-designation. 8. Juli 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. Juli 2022; abgerufen am 8. Juli 2022 (englisch).
  • Ellen Francis: A Twitter ‘rando’ named a new coronavirus variant Centaurus and it stuck. In: washingtonpost.com. 14. Juli 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Juli 2022; abgerufen am 14. Juli 2022 (englisch): „Since his July 1 tweet, mentions of Centaurus referring to the omicron subvariant, which has been reported in about 10 countries, abounded not just on Twitter – but in headlines around the world. Google searches for the term shot up.“
  • Emma Hodcroft: Variant: 22D (Omicron). In: covariants.org. 26. Juli 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. Juli 2022; abgerufen am 28. Juli 2022 (englisch): „also known as BA.2.75“
  • Christina Hohmann-Jeddi: Neue Omikron-Subvariante BA.2.75 verbreitet sich. In: pharmazeutische-zeitung.de. 6. Juli 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. Juli 2022; abgerufen am 8. Juli 2022.
  • P.L. Tzou et al.: SARS-CoV-2 Variants – Omicron. In: Coronavirus Antiviral Research Database (CoV-RDB), Resistance Database. Stanford University, 20. Juli 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 20. Juli 2022; abgerufen am 20. Juli 2022 (englisch, Omicron, Outbreak.info BA.2.75 Lineage Report. Mullen J, Tsueng G, et int., and tCfVSB.). doi:10.3390/v12091006
  • Emma Hodcroft: Variant: 22F (Omicron) also known as XBB. In: covariants.org. 30. Januar 2023, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. Januar 2023; abgerufen am 30. Januar 2023 (englisch): „Variant 22F(Omicron) likely arose in mid-2022, possibly in south Asia. The first sequences date to August 2022 and come from India, and has expanded substantially since then. […] 22F (Omicron) is a recombinant of lineage BJ.1 (BA.2.10.1.1) (part of 21L (Omicron)) and BM.1.1.1 (BA.2.75.3.1.1.1) (part of 22D (Omicron)), with a breakpoint in the S1 region of the Spike subunit. 22F (Omicron) has the mutations S:V445P (from BJ.1) and S:N460K (from BM.1.1.1)“
  • Theo Dingermann: Was weiß man über die Omikron-Variante XBB.1.5? In: pharmazeutische-zeitung.de. 4. Januar 2023, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. Januar 2023; abgerufen am 30. Januar 2023: „Somit kann man zusammenfassen, dass XBB.1.5 nach aktuellem Kenntnisstand eine hochpotente Immunfluchtvariante ist, die zudem für das Eindringen in menschliche Zellen über den ACE2-Rezeptor optimiert ist.“
  • Third sublineage in B.1.1.529 (Omicron-related) #367. In: cov-lineages/pango-designation. 14. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 16. Dezember 2021; abgerufen am 16. Dezember 2021 (englisch).
  • BA.* sublineages with S:L452R and S:F486V (79 sequences as of 2022-04-05, mainly South Africa) #517. In: cov-lineages/pango-designation. 10. April 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. April 2022; abgerufen am 12. April 2022 (englisch).
  • Emma Hodcroft: Variant: 22A (Omicron) – also known as BA.4. In: covariants.org. 16. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Mai 2022; abgerufen am 19. Mai 2022 (englisch): „Omicron: 21K (Omicron) or BA.1, 21L (Omicron) or BA.2, 22A (Omicron) or BA.4, 22B (Omicron) or BA.5, 22C (Omicron) or BA.2.12.1“
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England: technical briefing 40. (PDF; 4,5 MB) UK Health Security Agency, 8. April 2022, S. 17–19, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. April 2022; abgerufen am 8. April 2022 (englisch, Abschnitte „2.1 BA.4 and BA.5 variants within the Omicron lineage“): „[…] shares all mutations/deletions with the BA.2 lineage except the following: NSP4: L438F reverted to WT (wild type); S: 69/70 deletion, L452R, F486V, Q493 (WT) […]“
  • Tracking SARS-CoV-2 variants – Variants of concern (VOC). WHO, 12. April 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 12. Februar 2022; abgerufen am 12. April 2022 (englisch): „Omicron* […] * Includes BA.1, BA.2, BA.3, BA.4, BA.5 and descendent lineages.“
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update Edition 87. (PDF; 1,7 MB) WHO, 12. April 2022, S. 5, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 12. April 2022; abgerufen am 13. April 2022 (englisch): „The S:L452R and S:F486V mutations are associated with potential immune escape characteristics.“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variants VOC-22APR-03 and V0C-22APR-04. (PDF; 86 kB) UKHSA, 22. Juni 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 24. Juni 2022; abgerufen am 24. Juni 2022 (englisch): „Growth advantage 1: Transmissibility […] Based on data reported to VTG, ACE2 binding is increased for BA.4 and BA.5 compared to prior Omicron variants.“
  • P.L. Tzou et al.: SARS-CoV-2 Variants. Variants genome viewer. In: Coronavirus Antiviral Research Database (CoV-RDB), Resistance Database. Stanford University, 22. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 22. Mai 2022; abgerufen am 22. Mai 2022 (englisch, Omicron, Outbreak.info BA.5 Lineage Report. Mullen J, Tsueng G, et int., and tCfVSB.). doi:10.3390/v12091006
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update – Edition 95. (PDF; 1,8 MB) In: who.int. 8. Juni 2022, S. 5, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. Juni 2022; abgerufen am 8. Juni 2022 (englisch): „Accumulating evidence from several countries indicates that there has been no observed increase in severity associated with BA.5 and BA.4. […] As for the recombinant variants of SARS-CoV-2 detected in early 2022, including recombinants of known VOCs, a few had characteristics indicative of potential for increased transmissibility; however, this did not translate into a wide spread. The number of SARS-CoV-2 recombinant sequences submitted to GISAID which were being monitored by WHO or which showed an initial rise in the number of sequences reported (XE, XD and XF) continues to decline weekly, now representing <0.1% of sequences submitted during week 20.“
  • Lineage BA.5.1. cov-lineages.org, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. Juni 2022; abgerufen am 10. Juni 2022 (englisch).
  • BA.5 sublineage circulating in Portugal (170 seq, ~10% in Portugal) #621. In: cov-lineages/pango-designation. 19. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. Juni 2022; abgerufen am 19. Juni 2022 (englisch).
  • Potential BA.1/BA.2 Recombinant Lineage with Likely Breakpoint at NSP5/NSP6 (267 Sequences in the UK and Ireland) #454. In: cov-lineages/pango-designation. 25. März 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. März 2022; abgerufen am 27. März 2022 (englisch).
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England: technical briefing 40. (PDF; 4,5 MB) UK Health Security Agency, 8. April 2022, S. 20–24, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. April 2022; abgerufen am 8. April 2022 (englisch, Abschnitte „2.2 Designated recombinant lineages“, „2.3 Epidemiology of XE (V-22APR-02)“, „2.4 Growth rate for XE (V-22APR-02)“): „As of 5 April 2022, there are 1,179 XE sequences in the UK data with 1,125 XE cases in England. […] in the last 3 weeks, the growth rate was +20.9% (Figures 12 and 13).“
  • Lars Fischer: Der rätselhafte Ursprung von Omikron. In: Spektrum.de. 3. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 3. Dezember 2021; abgerufen am 7. Dezember 2021.
  • Clive Cookson, Oliver Barnes: What we know about Omicron variant that has sparked global alarm. Financial Times, 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 5. Dezember 2021 (englisch).  Info: Der Archivlink wurde automatisch eingesetzt und noch nicht geprüft. Bitte prüfe Original- und Archivlink gemäß Anleitung und entferne dann diesen Hinweis.@1@2Vorlage:Webachiv/IABot/www.ft.com
  • Ewen Callaway: Heavily mutated Omicron variant puts scientists on alert – Researchers are racing to determine whether a fast-spreading coronavirus variant poses a threat to COVID vaccines’ effectiveness. Nature, 25. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 25. November 2021; abgerufen am 5. Dezember 2021 (englisch).
  • Emma Hodcroft: Variant: 21K (Omicron). In: covariants.org. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 5. Januar 2022; abgerufen am 5. Januar 2022 (englisch): „A particular cluster of mutations at the S1-S2 furin cleavage site (S:H655Y, S:N679K, S:P681H) may also be associated with increased transmissibility [Yu et al., bioRxiv).“, siehe auch H655Y und P681H in: Shang Yu Gong, Debashree Chatterjee, Jonathan Richard et al.: Contribution of single mutations to selected SARS-CoV-2 emerging variants Spike antigenicity. (PDF; 1,2 MB) BioRxiv, 4. August 2021, abgerufen am 5. Januar 2022 (englisch). doi:10.1101/2021.08.04.455140
  • Tracking SARS-CoV-2 variants – Variants of concern (VOC). WHO, 24. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 24. Januar 2022; abgerufen am 24. Januar 2022 (englisch): „Omicron includes Pango lineage B.1.1.529 and descendent Pango lineages BA.1, BA.1.1, BA.2 and BA.3. Omicron-defining constellation of mutations fully overlaps with Pango lineage BA.1, as this accounts for the vast majority of Omicron sequences to date.“
  • Emma Hodcroft: S.H69-. In: covariants.org. 19. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 9. Januar 2022; abgerufen am 19. Dezember 2021 (englisch).
  • Emma Hodcroft: S.E484. In: covariants.org. 19. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Januar 2022; abgerufen am 19. Dezember 2021 (englisch).
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England Technical briefing 29. (PDF) Public Health England., 26. November 2021, S. 18, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. November 2021; abgerufen am 5. Dezember 2021 (englisch).
  • Emma Hodcroft: Variant: 21K (Omicron). In: covariants.org. 1. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 1. Januar 2022; abgerufen am 1. Januar 2022 (englisch).
  • Nurith Aizenman: The mystery of where omicron came from — and why it matters. In: npr. 1. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. Dezember 2021; abgerufen am 12. Dezember 2021 (englisch).
  • Die Berechnung der dargestellten Daten der ECDC folgt den Empfehlungen der WHO: Enhancing Readiness for Omicron (B.1.1.529): Technical Brief and Priority Actions for Member States. (PDF; 433 kB) WHO, 17. Dezember 2021, S. 3, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 18. Dezember 2021; abgerufen am 18. Dezember 2021 (englisch): „Member States are encouraged to report (publicly or through IHR) the weekly relative prevalence of Omicron as the number of sequences of Omicron (numerator) divided by the total number of sequences generated through routine surveillance (denominator) and/or, where available, number of SGTF out of the number tested in the same unit of time, according to sampling date.“, Datenquelle: ECDC: Data on SARS-CoV-2 variants in the EU/EEA. In: COVID-19 / Situation updates on COVID-19 / Download COVID-19 datasets. ecdc.europa.eu, 17. Februar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Februar 2022; abgerufen am 19. Februar 2022 (englisch, Aktualisierbar: country=Denmark, source=GISAID, variant=B.1.1.529, – verwendet Kalenderwoche: year_week=2021-47 bis 2022-05 → Daten: percent_variant).
  • Neue Virusvariante Omikron in Südafrika auf dem Vormarsch. In: spiegel.de. 2. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. Dezember 2021; abgerufen am 23. Dezember 2021.
  • Omicron daily overview: 22 December 2021. (PDF; 2,1 MB) UKHSA, 22. Dezember 2021, S. 5 f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 22. Dezember 2021; abgerufen am 22. Dezember 2021 (englisch, Figure 2: 56,7 % an Dec-14): „We are observing doubling time central estimates of less than 2.5 days for every region“
  • coronavirus (COVID-19) – Omicron Variant. In: newsnodes.com. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 7. Januar 2022; abgerufen am 7. Januar 2022 (englisch, siehe Prevalence estimate %. newsnodes.com betrieben von niederländischer Nachrichtenagentur bnonews.com).
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update – Edition 95. (PDF; 1,8 MB) In: who.int. 8. Juni 2022, S. 7, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. Juni 2022; abgerufen am 8. Juni 2022 (englisch, „Table 2: Relative proportions of Omicron lineages over the last four weeks by specimen collection date“).
  • Ewen Callaway: Heavily mutated coronavirus variant puts scientists on alert. In: nature / news. Nature, 25. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. November 2021; abgerufen am 25. November 2021 (englisch, Update am 27. November 2021). doi:10.1038/d41586-021-03552-w
  • »Anlass zur Sorge«: Neue Corona-Variante aus Südafrika in Israel entdeckt. In: Jüdische Allgemeine. 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 26. November 2021: „In Israel wurde nach offiziellen Angaben eine Person identifiziert, die sich mit einer zuerst in südafrikanischen Ländern entdeckten neuen Variante des Coronavirus infiziert hat.“
  • Elizabeth Piper, Toby Sterling: Thirteen cases detected in Netherlands as Omicron variant spreads. Reuters, 28. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • Costas Pitas, Madeline Chambers, Toby Sterling: UK, Germany and Italy detect Omicron coronavirus variant cases. Reuters, 27. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. November 2021; abgerufen am 27. November 2021 (englisch).
  • Elizabeth Piper: New coronavirus variant Omicron keeps spreading, Australia detects cases. Reuters, 28. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • Brian Benza: Botswana says 15 more cases of Omicron variant detected in country. Reuters, 28. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • Two cases of Omicron variant detected in Canada, govt says. Reuters, 28. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 29. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • COVID-19 variants identified in the UK. In: gov.uk. UK Health Security Agency, 13. Dezember 2021, S. –  f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 18. Dezember 2021; abgerufen am 19. Dezember 2021 (englisch).
  • Tägliche Übersicht zu Omikron-Fällen vom 23. Dezember 2021. RKI, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Dezember 2021; abgerufen am 23. Dezember 2021.
  • Pass vaccinal, Omicron, dose de rappel: regardez l’intervention de Jean Castex à l’issue du conseil sanitaire. (MP4) Video. BFM TV, 17. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 18. Dezember 2021 (französisch, Durée: 13:05): „Le Premier ministre s’exprime à l’issue du Conseil de défense sanitaire et met en garde lesFrançais face à la flambée potentielle du virus pendant les fêtes.“
  • Omikron-Variante: Britische Mediziner warnen vor massivem Personalausfall. Deutschlandfunk, 18. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Dezember 2021; abgerufen am 19. Dezember 2021.
  • Epidemiological update: Omicron variant of concern (VOC) – data as of TT MMM YYYY (12:00). In: ecdc.europa.eu. ECDC, abgerufen am 16. Dezember 2021 (englisch, Daten je Tag aus den einzelnen „Epidemiological updates“ in www.ecdc.europa.eu/en/news-events/epidemiological-update-omicron-data-(TT)-(MMM)). Ab 17. Dezember ersatzweise Daten weltweit aus coronavirus (COVID-19) – Omicron Variant. In: newsnodes.com. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Dezember 2021; abgerufen am 23. Dezember 2021 (englisch, betrieben von niederländischer Nachrichtenagentur bnonews.com, Daten wie bei ECDC aus gisaid und nationalen Gesundheitsbehörden, siehe Quellen dort / Archivierung genutzer Tagesdaten-Abrufe in archive.org. ECDC nach 16. Dezember Daten unregelmäßig, zudem Fokus v. a. Vergleichbarkeit Einzelstaaten EU/EWR, daher Dänemark dort bis 14. Dezember nur ohne Varianten-PCR-Tests, danach als Fußnote).
  • Hier nur ein Bruchteil der gesamten tatsächlichen Omikron-Infektionen dargestellt, da meist mittels begrenzter Sequencing-Kapazitäten ermittelt: coronavirus (COVID-19) – Omicron Variant. In: newsnodes.com. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. Januar 2022; abgerufen am 8. Januar 2022 (englisch, we have decided to stop updating our Omicron tracker, as of January 8th, 2022.). War Weiterleitung von Tracking COVID-19 variant Omicron. In: bnonews.com. 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 20. Dezember 2021; abgerufen am 20. Dezember 2021 (englisch): „The tracker has been moved.“
  • Epidemiological update: Omicron variant of concern (VOC) – data as of 10 December 2021 (12:00). In: ecdc.europa.eu. ECDC, 10. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. Dezember 2021; abgerufen am 11. Dezember 2021 (englisch): „A preliminary analysis of the data reported to The European Surveillance System (TESSy) shows that imported or travel-related cases account for 22 (13%) cases, while 121 (70%) of the reported cases have been acquired locally, including 78 (45%) cases sampled as part of local outbreak investigations.“
  • Epidemiological update: Omicron variant of concern (VOC) – data as of 16 December 2021 (12:00). In: ecdc.europa.eu. ECDC, 16. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 16. Dezember 2021; abgerufen am 16. Dezember 2021 (englisch).
  • coronavirus (COVID-19) – Omicron Variant. In: newsnodes.com. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Dezember 2021; abgerufen am 23. Dezember 2021 (englisch, betrieben von niederländischer Nachrichtenagentur bnonews.com, Daten aus gisaid und nationalen Gesundheitsbehörden, siehe Quellen dort / Archivierung in archive.org).
  • coronavirus (COVID-19) – Omicron Variant. In: newsnodes.com. 30. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. Dezember 2021; abgerufen am 2. Januar 2022 (englisch, betrieben von niederländischer Nachrichtenagentur bnonews.com): „Omicron is reported in the following 122 countries / territories“
  • Country Overview Report: Week 01, 2022. ECDC, 13. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. Januar 2022; abgerufen am 17. Januar 2022 (englisch): „[…] for weeks 51 to 52, 20 December to 2 January 2022 […] B.1.1.529 (Omicron) was the dominant variant (accounting for >50% of sequenced viruses) in 10 of the 21 EU/EEA countries with adequate sequencing volume.“
  • Enhancing response to Omicron (COVID-19 variant B.1.1.529): Technical brief and priority actions for Member States. (PDF; 500 kB) WHO, 7. Januar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. Januar 2022; abgerufen am 11. Januar 2022 (englisch): „As of 6 January 2022, the Omicron variant had been identified in 149 countries across all six WHO Regions.“
  • Weekly epidemiological update: Omicron variant of concern (VOC) – week 2 (data as of 13 January 2022) EU/EEA. ECDC, 14. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 17. Januar 2022 (englisch): „As of 13 January 2022, the Omicron variant has been identified in all EU/EEA countries.“
  • Enhancing response to Omicron SARS-CoV-2 variant: Technical brief and priority actions for Member States – Update #6. (PDF; 509 kB) WHO, 21. Januar 2022, S. 5, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Januar 2022; abgerufen am 23. Januar 2022 (englisch): „As of 20 January 2022, the Omicron variant has been identified in 171 countries.“
  • Portugal says Omicron dominant, infections rising. In: news9live.com. News n9ne, 25. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. Dezember 2021; abgerufen am 31. Dezember 2021 (englisch).  Info: Der Archivlink wurde automatisch eingesetzt und noch nicht geprüft. Bitte prüfe Original- und Archivlink gemäß Anleitung und entferne dann diesen Hinweis.@1@2Vorlage:Webachiv/IABot/www.news9live.com
  • Wöchentlicher Lagebericht des RKI zur Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19) – 30.12.2021. (PDF; 1,8 MB) In: rki.de. 30. Dezember 2021, S. 12 f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. Dezember 2021; abgerufen am 30. Dezember 2021: „Daher liegt mit einem Omikronanteil von 17,5% auch eine Unterschätzung.“
  • Lauterbach: Ungenaue Daten erschweren Omikron-Auswertung. In: aerzteblatt.de. 29. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 29. Dezember 2021; abgerufen am 29. Dezember 2021: „Bundesgesundheitsminister Karl Lauterbach (SPD) sieht die Einschätzung der Pandemielage in Deutschland derzeit durch ungenaue Daten erschwert. Gerade die Dynamik der neuen Omikron-Variante sei ‚in den offiziellen Zahlen nicht zutreffend abgebildet wegen der Testausfälle und Meldeverzögerungen‘ […] Das RKI rechnet erst ab ungefähr dem 10. Januar 2022 wieder mit wirklich belastbaren Daten zum Infektionsgeschehen in Deutschland.“
  • Christian Heinrich: Corona-Variante: Wird Omikron bald überall sein? In: apotheken-umschau.de. 21. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. Januar 2022; abgerufen am 10. Januar 2022 (Aktualisiert am 27. Dezember, 3. und 10. Januar 2022): „Lag der Anteil der Omikron-Variante in der Woche vom 6. bis 12. Dezember 2021 (KW 49) noch bei gut einem Prozent, sind es in der Woche vom 13.12. bis 19.12. (KW 50) bereits 6,88 Prozent gewesen. In der Woche vom 20.12. bis 26.12. (KW 51) betrug der Omikron-Anteil bereits 27,5 Prozent, in der darauffolgenden Woche 55,65 Prozent. In der ersten Januarwoche (KW 01) 2022 machte Omikron nun schon 79,23 Prozent, also weit über die Hälfte der Infektionen aus.“
  • Juri Sonnenholzner: Omikron-Sequenzierung in Laboren – „Fulminante Entwicklung“. In: tagesschau.de. 4. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 4. Januar 2022; abgerufen am 4. Januar 2022: „Eines der größten medizinischen Labore meldet neue Höchstwerte – und prognostiziert: Schon bald könnte Delta verdrängt werden. […] ‚Jetzt haben wir uns in den hohen zweistelligen Bereich bewegt und die 50 Prozent schon in der vergangenen Woche geknackt.‘ […] Zwar könne Harzer das nur über den Südwesten Deutschlands gesichert sagen, weil die Proben hier vor allem aus Rheinland-Pfalz, Saarland und Hessen stammen.“
  • Wöchentlicher Lagebericht des RKI zur Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19) 13.01.2022. (PDF; 3,1 MB) RKI, 13. Januar 2022, S. 37, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 13. Januar 2022; abgerufen am 13. Januar 2022: „Für die gesamte Bundesrepublik ergibt sich aus den IfSG-Daten ein Omikronanteil von 73 % (KW 52/2021: 51 %) an allen erfassten variantenspezifischen Untersuchungen […] Damit ist gemäß IfSG Daten Omikron seit KW 01/2022 die vorherrschende SARS-CoV-2-Variante in Deutschland.“
  • Wöchentlicher Lagebericht des RKI zur Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19) 20.01.2022. (PDF; 3,9 MB) RKI, 20. Januar 2022, S. 39, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 20. Januar 2022; abgerufen am 20. Januar 2022: „Für die gesamte Bundesrepublik ergibt sich aus den IfSG-Daten ein Omikron-Anteil von 89 % (KW01/2022: 76 %) an allen erfassten variantenspezifischen Untersuchungen“
  • Christian Heinrich: Corona-Variante: Omikron dominiert. In: apotheken-umschau.de. 25. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. Januar 2022; abgerufen am 26. Januar 2022: „[…] zufolge machte Omikron im Raum München in der dritten Kalenderwoche bereits einen Anteil von 97,6 Prozent aus.“
  • Wöchentlicher Lagebericht des RKI zur Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19) 27.01.2022. (PDF; 3,7 MB) RKI, 27. Januar 2022, S. 39, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. Januar 2022; abgerufen am 27. Januar 2022: „Für die gesamte Bundesrepublik ergibt sich aus den IfSG-Daten ein Omikron-Anteil von 96 % (KW 02/2022: 90 %) an allen erfassten variantenspezifischen Untersuchungen, […]“
  • Wöchentlicher Lagebericht des RKI zur Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19). (PDF; 4,6 MB) In: rki.de. 10. März 2022, S. 36, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. März 2022; abgerufen am 11. März 2022 (Tabelle 6, Datenstand 7. März 2022): „KW 2021/2022 […] / 02 […] [BA.2] 2,8 % / […] / 06 […] [BA.2] 25,0 % / […] / 08 […] [BA.2] 48,2 %“
  • Tabellen zu Testzahlen, Testkapazitäten und Probenrückstau pro Woche. (XLSX; 26,2 kB) In: rki.de. 21. April 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. April 2022; abgerufen am 21. April 2022 (Tabelle „1_Testzahlerfassung“, KW 11/2022).
  • Wöchentlicher Lagebericht des RKI zur Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19) – 19.05.2022. (PDF; 2,7 MB) In: rki.de. 19. Mai 2022, S. 29, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Mai 2022; abgerufen am 19. Mai 2022: „Der Anteil von BA.5 nahm zu und liegt in KW 18/2022 bei 1,4 %%, ebenso wie der Anteil von BA.4, der von 0,1 % in der Vorwoche auf 0,3 % in KW18/2022 stieg.“
  • Anzahl und Anteile von VOC und VOI in Deutschland (Tabelle wird donnerstags aktualisiert). (XLSX; 201 kB) In: rki.de. 23. Juni 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Juni 2022; abgerufen am 23. Juni 2022 (Tabellenblatt „VOC nach Sublinien“, Zeile „2022-KWxx“, Spalten „BA.2.12.1_Anteil (%)“, „BA.4_Anteil (%)“, „BA.5_Anteil (%)“).
  • „Heftiger“ Corona-Ausbruch in Portugal – Weltärztechef warnt vor BA.5-Variante in Deutschland. In: ruhr24.de. 2. Juni 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. Juni 2022; abgerufen am 2. Juni 2022: „Dazu teilte Lauterbach einen Tweet, indem ein Labor über den Anteil der verschiedenen Omikron-Varianten bei positiv Getesteten informiert. […] „im süddeutschen Einzugsgebiet […] KW 21.“ Der Anteil der Omikron-Variante BA.4 und BA.5 liegt demnach bei 15,3 Prozent.“ Bundesgesundheitsminister Karl Lauterbach retweetete am 30. Mai 2022 auf twitter.com: „In KW 21 lag der Anteil von BA.1 bei 4,5%, BA.2 bei 80,2% und BA.4/BA.5 bei 15,3%“. Original: Prozentualer Anteil der Omikron- und Delta-Varianten von positiv auf SARS-CoV2-Getesteten im süddeutschen Einzugsgebiet (Memento vom 2. Juni 2022 im Internet Archive), online auf labor-becker.de
  • Anzahl und Anteile von VOC und VOI in Deutschland (Tabelle wird donnerstags aktualisiert). (XLSX; 201 kB) In: rki.de. 30. Juni 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. Juni 2022; abgerufen am 30. Juni 2022 (Tabellenblatt „VOC nach Sublinien“, Zeile „2022-KWxx“, Spalten „BA.2.12.1_Anteil (%)“, „BA.4_Anteil (%)“, „BA.5_Anteil (%)“).
  • SARS-CoV-2-Varianten in Österreich. AGES, 14. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022: „Übersicht „Variants of Concern“ in Österreich Tabelle 1 […] Kalenderwoche 2021-W51 bis 2022-W01 / B.1.617.2 (Delta) / B.1.1.529 (Omikron)“
  • Omikron-Variante auf dem Vormarsch. ORF, 27. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. Dezember 2021; abgerufen am 27. Dezember 2021: „In Wien dominiert Omikron bereits das Infektionsgeschehen. […] Dort ist Omikron bereits dominant, ‚50 Prozent des relevanten Infektionsgeschehens wurden am 26.12. überschritten‘, wie der Sprecher des Wiener Gesundheitsstadtrats Peter Hacker (SPÖ), Mario Dujakovic […] meldete. […] Angesicht einer Verdoppelungsrate von zwei bis drei Tagen sei die aktuelle Entwicklung in Wien plausibel, die Delta-Fälle gingen als langfristige Auswirkungen des Lockdowns dagegen hinunter, sagte Andreas Bergthaler […]“
  • Weekly epidemiological update: Omicron variant of concern (VOC) – week 2 (data as of 13 January 2022) EU/EEA. ECDC, 14. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „Countries where Omicron has become the dominant variant (accounting for more than 50% of sequenced viruses) include Austria (89.4%, 2022-01)“
  • Weekly epidemiological update: Omicron variant of concern (VOC) – week 2 (data as of 20 January 2022) EU/EEA. ECDC, 21. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. Januar 2022; abgerufen am 21. Januar 2022 (englisch): „Countries where Omicron has become the dominant variant (accounting for more than 50% of sequenced viruses) include Austria (95.4%, 2022-02)“
  • Petar Marjanović: Die Wissenschaft hat präzise vor Omikron gewarnt – und so reagierte die Politik. Watson.ch, 27. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. Dezember 2021; abgerufen am 27. Dezember 2021 (mit Diagramm zum Übergang von Delta zu Omikron und Anzahl Infektionen): „Auf den Tag genau vor einer Woche veröffentlichte die wissenschaftliche Schweizer Taskforce des Bundes einen Situationsbericht […] «Die Häufigkeit von Omikron hat sich seit dem Auftreten um das 2- bis 3-Fache pro Woche erhöht. Wir rechnen daher damit, dass diese Variante zum Jahreswechsel das Infektionsgeschehen dominieren wird.» «[…] Weiter sind in diesem Szenario Fallzahlen von über 20'000 pro Tag in der zweiten Januarwoche plausibel.»“
  • Coronavirus in der Schweiz: BAG meldet 13 375 neue Fälle seit Montag, Task-Force erwartet 20 000 tägliche Neuinfektionen im Januar. NZZ, 28. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. Dezember 2021; abgerufen am 28. Dezember 2021: „[…] erklärte Patrick Mathys, Leiter Sektion Krisenbewältigung beim BAG, während einer Pressekonferenz am Dienstag (28.12.). Die Variante ist inzwischen für mehr als die Hälfte der neuen Fälle verantwortlich.“
  • Epidemiologische Lagebeurteilung, 3. Januar 2022. Swiss National COVID-19 Science Task Force, 3. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (s. a. Abb. 1, Szenarien 1–3): „Parallel bestimmen wir die Änderungsraten der bestätigten Fälle, Hospitalisationen und Todesfälle über die letzten 14 Tage. Die bestätigten Fälle nahmen mit einer Rate von 45% (UI: 66% bis 26%) pro Woche zu. Die Hospitalisationen fielen mit einer Rate von −12% (UI: −2% bis −21%) pro Woche und die Todesfälle mit −30% (UI: −13% bis −43%) pro Woche. Diese Werte spiegeln das Infektionsgeschehen vor mehreren Wochen wider.“
  • Covid-19 Schweiz – Informationen zur aktuellen Lage, Stand 20. Januar 2022. In: covid19.admin.ch. BAG, 20. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. Januar 2022; abgerufen am 21. Januar 2022: „Virusvarianten – Quelle: BAG – Stand: 20.01.2022, 07.47h […] B.1.1.529 – Omikron 7-Tage-Schnitt vom 07.01.2022: 88,5 %“
  • Wissenschaftliches Update 11. Januar 2022. Swiss National COVID-19 Science Task Force, 11. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022: „Die Inzidenz von SARS-CoV-2 in der Schweiz ist momentan höher als im bisherigen Pandemieverlauf und verdoppelt sich momentan rund alle acht bis zehn Tage. […] Der Höchstwert an Infektionen wird in den nächsten 2 Wochen erwartet, was bedeutet, dass der Höchstwert an neuen täglich bestätigten Fällen etwas später, in rund 1–3 Wochen, erwartet wird. […] Daten von CH-SUR deuten darauf hin, dass rund 1 von 10'000 infizierten eine Behandlung auf der Intensivpflegestation benötigt.“
  • Covid-19 Schweiz – Informationen zur aktuellen Lage, Stand 27. Januar 2022. In: covid19.admin.ch. BAG, 27. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. Januar 2022; abgerufen am 27. Januar 2022: „Virusvarianten – Quelle: BAG – Stand: 27.01.2022, 07.49h […] B.1.1.529 – Omikron 7-Tage-Schnitt vom 14.01.2022: 93,8 %“
  • Epidemiologische Lagebeurteilung, 17. Januar 2022. Swiss National COVID-19 Science Task Force, 17. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Januar 2022; abgerufen am 19. Januar 2022 (s. a. Abb. 1, Szenarien 1–3): „Die Zahl der bestätigten Fälle ist in den darauffolgenden zwei Wochen schnell angestiegen und hat ein sehr hohes Niveau erreicht […] Der flachere Anstieg der bestätigten Fälle könnte darauf hindeuten, dass ein Höchststand der Omikron-Welle erreicht sein könnte. […] Die bestätigten Fälle nahmen mit einer Rate von 4% (UI: 20% bis −10%) pro Woche zu. Die gemeldeten Hospitalisierungen fielen mit einer Rate von −21% (UI: −6% bis −33%) pro Woche, wobei diese Zahl wegen den oben erwähnten Meldeverzögerungen verfälscht ist. Die Todesfälle fielen mit −23% (UI: 3% bis −43%) pro Woche. Diese Werte spiegeln das Infektionsgeschehen vor mehreren Wochen wider.“
  • Stephanie Lahrtz: Die Omikron-Variante BA.5 breitet sich jetzt in Europa aus. In: nzz.ch. 9. Juni 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. Juni 2022; abgerufen am 11. Juni 2022: „Gemäss den vorliegenden Daten gehen Tanja Stadler von der ETH Zürich sowie Isabella Eckerle von der Universität Genf davon aus, dass mittlerweile gut die Hälfte aller Corona-Neuinfektionen in der Schweiz auf BA.5 zurückzuführen ist.“
  • Covid: South Africa new cases surge as Omicron spreads. In: bbc.com. 2. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. Dezember 2021; abgerufen am 25. Dezember 2021 (englisch): „The new coronavirus variant Omicron has now become dominant in South Africa and is driving a sharp increase in new infections, health officials say.“
  • Eike Hoppmann, Christian Kleeb: Die Omikron-Welle klingt in Südafrika derzeit ab. Ein starker Anstieg der Intensivpatienten ist bisher ausgeblieben. In: nzz.ch. NZZ, 7. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 7. Januar 2022; abgerufen am 16. Januar 2022: „Die Neuinfektionen erreichten bereits Mitte Dezember den Höchststand, es wurden so viele Fälle wie noch nie gemeldet. […] Die Zahl der Covid-19-Patienten auf Intensivstationen ist zuletzt landesweit zwar angestiegen, gegenwärtig aber nur ein Viertel so hoch wie im Juli 2021, als der bisherige Höchststand erreicht wurde. […] Die Zahl der täglich bestätigten neuen Covid-19-Toten ist gegenwärtig nur ein Siebtel so hoch wie vor einem Jahr“
  • Heiner Hoffmann, Asha Jaffar: Alle hatten plötzlich »die Grippe«. In: spiegel.de. 12. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 12. Januar 2022; abgerufen am 16. Januar 2022: „In Kenia flacht die Omikron-Welle bereits wieder ab. Maßnahmen gegen das Virus gab es kaum – trotzdem blieb die Katastrophe aus. […] Plötzlich hatten alle die Grippe. […] Zwischen Weihnachten und Silvester waren hier 70 Prozent der Coronatests positiv, erzählt ein behandelnder Arzt. Selbst die mit Vorsicht zu genießenden offiziellen Statistiken wiesen zu dieser Zeit eine Positivrate von 35 Prozent aus. Omikron ist wie ein Lauffeuer durch Kenia gefegt.“
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update – Edition 78. (PDF; 2,9 MB) WHO, 8. Februar 2022, S. 5 f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. Februar 2022; abgerufen am 8. Februar 2022 (englisch): „many of the countries which reported an early rise in the number of cases due to the Omicron variant have now reported a decline in the total number of new cases since the beginning of January 2022 […] This global trend has been observed in several countries, including some with high sequencing capacity“
  • Informationen zur Ausweisung internationaler Risikogebiete durch das Auswärtige Amt, BMG und BMI – Stand: 30.12.2021, 11:15 Uhr. RKI, 30. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. Dezember 2021; abgerufen am 2. Januar 2022.
  • WHO cautions against imposing travel restrictions due to new variant. Reuters, 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • Switzerland announces new restrictions for Israelis after the discovery of Omicron. Globally24, 27. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).  Info: Der Archivlink wurde automatisch eingesetzt und noch nicht geprüft. Bitte prüfe Original- und Archivlink gemäß Anleitung und entferne dann diesen Hinweis.@1@2Vorlage:Webachiv/IABot/globally24.com
  • Alexander Winning, Tim Cocks: South Africa says travel bans over new variant unjustified. Reuters, 27. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 29. November 2021 (englisch).
  • Anthoni Zwi: Travel bans aren’t the answer to stopping new COVID variant Omicron. The conversation, 28. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. November 2021; abgerufen am 29. November 2021 (englisch).
  • Corona-Reisebestimmungen Lockerungen für Südafrika, Hürden für Italien. In: tagesschau.de. 30. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. Januar 2022; abgerufen am 2. Januar 2022.
  • Mark Kennedy, R. Darren Price: ‘It’s Coming’: NY Declares State of Emergency Ahead of Potential Omicron Spike. NBC New York, 27. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • Stephanie Nebehay: Omicron poses very high global risk, world must prepare – WHO. Reuters, 29. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. November 2021; abgerufen am 30. November 2021 (englisch).
  • Kaitlan Collins, Kate Sullivan: Biden says new Omicron variant is ‘cause for concern, not a cause for panic’. CNN, 29. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 29. November 2021; abgerufen am 1. Dezember 2011 (englisch).
  • Omikron-Variante: Harter Lockdown in den Niederlanden verkündet. Deutschlandfunk, 18. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 18. Dezember 2021; abgerufen am 18. Dezember 2021.
  • Hannah Bethke: Die Omikron-Zahlen steigen rasant, jetzt streitet auch Deutschland über eine kürzere Quarantäne-Frist. In: nzz.ch. 4. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 5. Januar 2022; abgerufen am 4. Januar 2022: „In der Schweiz sind einige Kantone bereits dazu übergegangen, die Quarantäne-Frist von zehn auf sieben Tage zu verkürzen. Auch die USA und europäische Länder wie Grossbritannien und Frankreich haben die Quarantäne-Regeln gelockert, um einen drohenden Kollaps der Infrastruktur zu verhindern.“
  • ECDC updates its guidance regarding quarantine and isolation considering the rapid spread of Omicron in the EU/EEA. ECDC, 7. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 9. Januar 2022; abgerufen am 8. Januar 2022 (englisch): „In the case of isolation, the clinical improvement now includes resolution of fever for 24 hours instead of three days and testing by rapid antigen detection tests to release patients from isolation. Shorter periods of isolation are also proposed in the options for essential workers in case of high and extreme pressure to healthcare and society.“
  • Denmark aims to scrap all domestic COVID-19 curbs by February. Reuters, 26. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. Januar 2022; abgerufen am 27. Januar 2022 (englisch): „Denmark aims to scrap all remaining domestic COVID-19 restrictions next week, following on from similar announcements in the UK, Ireland and the Netherlands in the past week despite high numbers of Omicron infections in Europe. The Nordic country already loosened restrictions two weeks ago after a month-long lockdown, allowing cinemas and music venues to reopen, but some rules remain, including limited opening hours for restaurants and mandatory face masks. In a letter to parliament, Health Minister Magnus Heunicke said the government intends to follow recommendations issued by an expert panel on Tuesday to scrap all restrictions by Feb 1. […] Nightclubs can reopen and restaurants will be able to serve alcohol after 10 pm; customers won’t need to present vaccine passes upon entry. Commuters can take the bus without having to wear a face mask and shops can lift limits on customer numbers.“
  • Aaron Gregg: Dow records worst drop of 2021 as new coronavirus variant rattles global markets. In: Washington Post. 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 30. November 2021 (englisch).

reuters.com

rivm.nl

rki.de

rki.de

public.data.rki.de

rnd.de

sciencealert.com

sciencedirect.com

  • Alexandra C. Walls, Young-Jun Park, M. Alejandra Tortorici et al.: Structure, Function, and Antigenicity of the SARS-CoV-2 Spike Glycoprotein. In: Elsevier (Hrsg.): Cell. Band 181, Nr. 2. Elsevier, 16. April 2020, S. 281–292, doi:10.1016/j.cell.2020.02.058, PMID 32155444, PMC 7102599 (freier Volltext) – (englisch, sciencedirect.com [PDF; 133 kB; abgerufen am 28. November 2021]).
  • Changshuo Wei, Ke-Jia Shan, Weiguang Wang et al.: Evidence for a mouse origin of the SARS-CoV-2 Omicron variant. In: Journal of Genetics and Genomics. Elsevier, 24. Dezember 2021, ISSN 1673-8527, doi:10.1016/j.jgg.2021.12.003, PMID 34954396, PMC 8702434 (freier Volltext) – (englisch, sciencedirect.com [PDF; 23,3 MB; abgerufen am 4. Januar 2022] pre-proof, has been peer reviewed, accepted for publication): “The molecular spectrum of mutations (i.e., the relative frequency of the 12 types of base substitutions) acquired by the progenitor of Omicron was significantly different from the spectrum for viruses that evolved in human patients, but resembled the spectra associated with virus evolution in a mouse cellular environment. Furthermore, mutations in the Omicron spike protein significantly overlapped with SARS-CoV-2 mutations known to promote adaptation to mouse hosts, particularly through enhanced spike protein binding affinity for the mouse cell entry receptor. Collectively, our results suggest that the progenitor of Omicron jumped from humans to mice, rapidly accumulated mutations conducive to infecting that host, then jumped back into humans, indicating an inter-species evolutionary trajectory for the Omicron outbreak.”

sciencenews.org

spiegel.de

springer.com

link.springer.com

srf.ch

stanford.edu

covdb.stanford.edu

sueddeutsche.de

  • Landesgesundheitsamt: Anteil der Omikron-Fälle gestiegen. In: sueddeutsche.de. 28. Dezember 2021, abgerufen am 28. Dezember 2021 (Direkt aus dem dpa-Newskanal): „Dem Wochenbericht zufolge ist der Anteil der Omikron-Variante an allen untersuchten positiven Proben in Niedersachsen auf 23,5 % gestiegen.“

swr.de

tagesschau.de

taz.de

theguardian.com

thehill.com

thelancet.com

  • Talha Burki: The origin of SARS-CoV-2 variants of concern. In: The Lancet Infectious Diseases. Elsevier, 13. Januar 2022, ISSN 1473-3099, doi:10.1016/S1473-3099(22)00015-9 (englisch, thelancet.com [PDF; 52 kB; abgerufen am 23. Januar 2022]): “Omicron is most closely related to the strains of SARS-CoV-2 that were sequenced in mid-2020. […] There are three main theories. The first holds that omicron simmered for months in a population where sequencing was scarce and travel highly restricted. […] The second theory is that an animal population became infected, the virus mutated […] The theory that has gained the most traction involves a persistent infection with SARS-CoV-2 in an individual whose immune system is compromised. […] Measuring antibody response after vaccination against COVID-19 in anyone with suspected immunosuppression, and providing additional doses of the vaccine for individuals whose response is suboptimal, would help slow the spread of any variant.”

upi.com

washingtonpost.com

web.archive.org

  • Anzahl und Anteile von VOC und VOI in Deutschland (Tabelle wird donnerstags aktualisiert). (XLSX; 684 kB) In: rki.de. 14. Januar 2023, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 13. Januar 2023; abgerufen am 14. Januar 2023 (Tabellenblätter „VOC“ und „VOC nach Sublinien“, Spalten „BA.1*_Anteil (%)“ ohne „BA.1.1*_Anteil (%)“, „BA.2*_Anteil (%)“, „BA.4_Anteil (%)“, „BA.5_Anteil (%)“ und Tabellenblatt „VOC“, Spalte „AY.1+AY.2+AY.3+[…]+AY.133+B.1.617.2_Anteil (%)“, Tabellenblatt „Rekombinanten“, Spalten „XBB_Anteil (%)“, „XBB.1_Anteil (%)“ und „XBB.1.5_Anteil (%)“).
  • Emma Hodcroft: Variant: 21K (Omicron). In: covariants.org. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. Dezember 2021; abgerufen am 21. Dezember 2021 (englisch, Beschreibung von Omikron, Abschnitte 21K und 21L).
  • Classification of Omicron (B.1.1.529): SARS-CoV-2 Variant of Concern. In: World Organization. Weltgesundheitsorganisation, 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 26. November 2021 (englisch): „The first known confirmed B.1.1.529 infection was from a specimen collected on 9 November 2021. This variant has a large number of mutations, some of which are concerning. […] Individuals are reminded to take measures to reduce their risk of COVID-19, including proven public health and social measures such as wearing well-fitting masks, hand hygiene, physical distancing, improving ventilation of indoor spaces, avoiding crowded spaces, and getting vaccinated.“
  • B.1.1 decendant associated with Southern Africa with high number of Spike mutations #343. In: cov-lineages/pango-designation. 24. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. November 2021; abgerufen am 25. November 2021 (englisch). Korrigiert: Tom Peacock stellte am 27. November um 11:06 Uhr auf Twitter klar, er habe fälschlich Q493K geschrieben, doch korrekt Q493R gemeint.
  • WHO: Tracking SARS-CoV-2 variants; hier: Variants of Concern (VOC). In: Activities. who.int, 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 26. November 2021 (englisch).
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update Edition 76. (PDF; 2,6 MB) WHO, 25. Januar 2022, S. 5, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. Januar 2022; abgerufen am 26. Januar 2022 (englisch, Data as of 23 January 2022): „The current global epidemiology of SARS-CoV-2 is characterized by the dominance of the Omicron variant on a global scale […] The Omicron variant includes Pango lineages B.1.1.529, BA.1, BA.2 and BA.3. BA.1 accounts for 98.8% of sequences submitted to GISAID as of 25 January 2022, although a number of countries have reported recent increases in the proportion of BA.2 sequences. All these variants are being monitored by WHO under the umbrella of ‘Omicron’. […] Among the 372 680 sequences uploaded to GISAID with specimens collected in the last 30 days, 332 155 (89.1%) were Omicron, […]“
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update Edition 86. (PDF; 2,2 MB) WHO, 5. April 2022, S. 6, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. April 2022; abgerufen am 8. April 2022 (englisch, Panel B, Woche 2022-09 sowie Panel C. Proportion of Omicron descendent lineage BA.2 since January 2021 by WHO region, Wochen 2022-09 bis 2022-12).
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update – Edition 99. (PDF; 1,6 MB) In: who.int. 6. Juli 2022, S. 6 f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Juli 2022; abgerufen am 6. Juli 2022 (englisch, „Figure 4. Panel A and B: The number and percentage of SARS-CoV-2 sequences, as of 3 July 2022“, „Table 2. Relative proportions of SARS-CoV-2 sequences over the last four weeks by specimen collection date“).
  • WHO: Tracking SARS-CoV-2 variants; hier: Variants Under Monitoring (VUM). In: Activities. who.int, 24. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 25. November 2021 (englisch).
  • James Gallagher: Covid: New heavily mutated variant B.1.1.529 in South Africa raises concern. In: Health / Coronavirus. BBC, 25. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 25. November 2021 (englisch): „most heavily mutated version discovered so far – and it has such a long list of mutations […] confirmed cases are mostly concentrated in one province in South Africa, but there are hints it may have spread further. […] In a media briefing Prof de Oliveira said there were 50 mutations overall and more than 30 on the spike protein, which is the target of most vaccines and the key the virus uses to unlock the doorway into our body’s cells. Zooming in even further to the receptor binding domain (that’s the part of the virus that makes first contact with our body’s cells), it has 10 mutations compared to just two for the Delta variant that swept the world.“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant Omicron: VOC-21NOV-01 (B1.1.529): 22 December 2021. (PDF; 81 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 22. Dezember 2021, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Dezember 2021; abgerufen am 23. Dezember 2021 (englisch): „Growth advantage, Confidence level high: Omicron is displaying a growth advantage over Delta – This assessment is based on analysis of UK data showing increased household transmission risk, increased secondary attack rates and substantially increased growth rates compared to Delta. Omicron continues to increase as a proportion of UK cases and is now dominant in England. This growth advantage is also apparent in other countries with equivalent surveillance. The observed growth advantage may be due to immune evasion or transmissibility. Although we now have high confidence in a substantial component of immune evasion, the very high growth rate and laboratory findings suggest that an increase in transmissibility may also be contributing.“
  • COVID-19 variants identified in the UK. UK Health Security Agency, 1. Oktober 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch, Last updated 14 January 2022): „There is now high confidence that the Omicron variant causes low severity of disease in adults. […] While signs remain encouraging on Omicron’s severity compared with Delta, the high levels of community transmission continue and may cause pressures on health services.“
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update Edition 76. (PDF; 2,6 MB) WHO, 25. Januar 2022, S. 6, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. Januar 2022; abgerufen am 26. Januar 2022 (englisch, Data as of 23 January 2022): „However, compared to the Delta variant, Omicron is able to more rapidly infect the tissues of upper respiratory tract rather than the lungs, which may also help the spread of this variant.“
  • Technical briefing: Update on hospitalisation and vaccine effectiveness for Omicron VOC-21NOV-01 (B.1.1.529). (PDF; 490 kB) UK Health Security Agency, 31. Dezember 2021, S. 6–9, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 31. Dezember 2021; abgerufen am 31. Dezember 2021 (englisch, 2. Hospitalisation. Zur relativen Änderung von Delta zu Omikron bei nicht Geimpften, doppelt Geimpften und Geboosterten s. a. Table 4): „[…] used 528,176 Omicron cases and 573,012 Delta cases occurring between 22 November and 26 December 2021. […] The risk of hospital admission alone with Omicron was approximately one-third of that for Delta (Hazard Ratio 0.33, 95% CI: 0.30 to 0.37).“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant Omicron: VOC-21NOV-01 (B1.1.529): 22 December 2021. (PDF; 81 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 22. Dezember 2021, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Dezember 2021; abgerufen am 23. Dezember 2021 (englisch): „Immune evasion (including natural and vaccine derived immunity), Status red, Confidence level high: Omicron displays a reduction in immune protection against infection. Neutralisation data, real world vaccine effectiveness against symptomatic disease, and reinfection rate all confirm substantial immune evasion properties.“
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England – Technical briefing 34. (PDF; 2,2 MB) UK Health Security Agency, 14. Januar 2022, S. 12–33; hier: 22–25, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „These estimates suggest that vaccine effectiveness against symptomatic disease with the Omicron variant is significantly lower than compared to the Delta variant and wane rapidly. […] Further data is needed to estimate the duration of protection against hospitalisation.“
  • COVID-19 vaccine surveillance report – Week 27. (PDF; 1,3 MB) UKHSA, 7. Juli 2022, S. 13, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 12. Juli 2022; abgerufen am 14. Juli 2022 (englisch, „Table 3a. Consensus estimates of vaccine effectiveness against BA.1 or BA.2 Omicron for 2 doses and 3 doses of COVID-19 vaccine compared to unvaccinated individuals“).
  • COVID-19 vaccine surveillance report – Week 24. (PDF; 4,0 MB) UKHSA, 16. Juni 2022, S. 10, 13, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. Juni 2022; abgerufen am 16. Juni 2022 (englisch, „Table 1. vaccine effectiveness against hospitalisation using different definitions of hospitalisations in a) 18 to 64 year olds and b) 65 year olds and over“, „Table 3. Consensus estimates of vaccine effectiveness against the Omicron variant“).
  • Enhancing Readiness for Omicron (B.1.1.529): Technical Brief and Priority Actions for Member States. (PDF; 420 kB) WHO, 10. Dezember 2021, S. 2, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 15. Dezember 2021; abgerufen am 15. Dezember 2021 (englisch): „Risk Assessment – The overall risk related to the new variant of concern Omicron remains very high for a number of reasons. First, the global risk of COVID-19 remains very high overall, and second, preliminary evidence suggests potential humoral immune escape against infection and high transmission rates, which could lead to further surges with severe consequences. Our understanding is still evolving, and the risk assessment will be updated as more information becomes available.“
  • Enhancing response to Omicron SARS-CoV-2 variant: Technical brief and priority actions for Member States – Update #6. (PDF; 509 kB) WHO, 21. Januar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Januar 2022; abgerufen am 23. Januar 2022 (englisch): „Based on the currently available evidence, the overall risk related to Omicron remains very high. Omicron has a significant growth advantage over Delta, leading to rapid spread in the community with higher levels of incidence than previously seen in this pandemic. Despite a lower risk of severe disease and death following infection than previous SARS-CoV-2 variants, the very high levels of transmission nevertheless have resulted in significant increases in hospitalization, continue to pose overwhelming demands on health care systems in most countries, and may lead to significant morbidity, particularly in vulnerable populations.“
  • Enhancing response to Omicron SARS-CoV-2 variant: Technical brief and priority actions for Member States – Update #6. (PDF; 509 kB) WHO, 21. Januar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Januar 2022; abgerufen am 23. Januar 2022 (englisch): „Data on clinical severity of patients infected with Omicron are increasingly available. Epidemiological trends continue to show a decoupling between incident cases, hospital admissions and deaths, compared to epidemic waves due to previous variants. This is likely due to a combination of the lower intrinsic severity of Omicron, as suggested by a number of studies from different settings, and that vaccine effectiveness is more preserved against severe disease than against infection. However, high levels of hospital and ICU admission are nevertheless being reported in most countries, given that levels of transmission are higher than ever seen before during the pandemic.“
  • COVID-19-Strategiepapiere und Nationaler Pandemieplan. In: rki.de. 21. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. Dezember 2021; abgerufen am 21. Dezember 2021: „Die Variante Omikron ist sehr leicht übertragbar und führt auch bei vollständig Geimpften und Genesenen häufig zu Infektionen, die weitergegeben werden können. Erste Analysen des Robert Koch-Instituts (RKI) deuten trotz noch vorhandener Unsicherheiten darauf hin, dass Omikron bereits Anfang Januar 2022 die Mehrzahl der Infektionsfälle in Deutschland […] ausmachen kann. Unter den derzeitigen Bedingungen liegt die Verdopplungszeit in Deutschland bei etwa drei Tagen.“
  • Risikobewertung zu COVID-19. RKI, 20. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. Dezember 2021; abgerufen am 21. Dezember 2021.
  • Enhancing Readiness for Omicron (B.1.1.529): Technical Brief and Priority Actions for Member States. (PDF; 505 kB) WHO, 23. Dezember 2021, S. 2, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 24. Dezember 2021; abgerufen am 24. Dezember 2021 (englisch): „The diagnostic accuracy of routinely used PCR and antigen-based rapid diagnostic test (Ag-RDT) assays does not appear to be impacted by Omicron; studies of the comparative sensitivity of Ag-RDTs are ongoing.“
  • SARS-CoV-2 Viral Mutations: Impact on COVID-19 Tests. In: fda.gov. FDA, 27. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 29. Dezember 2021; abgerufen am 29. Dezember 2021 (englisch, Abschnitt „Omicron Variant: Impact on Molecular Tests (As of 12/22/2021) – Tests Expected to Fail to Detect the SARS-CoV-2 Omicron Variant (As of 12/27/2021)“).
  • SARS-CoV-2 Viral Mutations: Impact on COVID-19 Tests. In: fda.gov. FDA, 28. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 29. Dezember 2021; abgerufen am 29. Dezember 2021 (englisch, Abschnitt „Omicron Variant: Impact on Antigen Diagnostic Tests (As of 12/28/2021)“).
  • SARS-CoV-2-Antigentests für Nachweis der Omikron-Infektion geeignet. PEI, 30. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Juni 2022; abgerufen am 23. Juni 2022 (Die der Quelle anhängende Liste „PDF-Tabellen: Vergleichende Evaluierung der Sensitivität von SARS-CoV-2 Antigenschnelltests (Selbsttests + Schnelltests) (Stand 30.05.2022)“ der 245 Tests gibt in „Tabelle 1“ nicht nur die Sensitivität (Empfindlichkeit) der Tests an, sondern in Spalte „Zielantigen / target antigen“ auch, ob auf das bei Omikron weniger betroffene N-Protein oder das stärker mutierte S-Protein getestet wird, sowie in separater Spalte, ob die Omikron-„Bridging-Prüfung“ bestanden wurde.): „Die große Mehrheit der 245 Antigentests, die bis zum 14.12.2021 untersucht wurden, weisen das Nukleo-Protein (N-Protein) des Coronavirus nach. Die Mutationen der Omikron-Variante betreffen aber primär das S-Protein. Auf der Grundlage der aktuellen Datenlage geht das Paul-Ehrlich-Institut davon aus, dass die allermeisten der in Deutschland angebotenen und positiv bewerteten Antigentests eine Omikron-Infektion nachweisen können. […] Zwei der insgesamt vier Mutationen im Omikron-N-Protein traten auch bei den bisher bekannten SARS-CoV-2-Varianten auf und hatten keinen Einfluss auf die Zuverlässigkeit der Antigen-Nachweistests. Für eine endgültige, qualitative und quantitative Aussage sind allerdings weitere Untersuchungen, insbesondere Vergleichsstudien mit Proben von Omikron-infizierten Personen erforderlich.“
  • Information des RKI zur neuen besorgniserregenden Virusvariante Omicron (B.1.1.529). In: rki.de. 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. November 2021; abgerufen am 27. November 2021.
  • Variant-PCR-testen (tidl. Delta-PCR-testen). Statens Serum Institut, 7. Juni 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. Dezember 2021; abgerufen am 17. Dezember 2021 (dänisch, Abschnitt „Variant-PCR-Test-4 – den 7. juni 2021 og frem“): „SSI har videreudviklet og valideret en ny version af Variant-PCR-testen (tidl. Delta-PCR-testen). Den nye version med navnet Variant-PCR-Test-4 kan detektere varianter, som indeholder deletion H69+70, mutationen N501Y, mutation E484K samt mutation L452R.“
  • Threat Assessment Brief: Implications of the further emergence and spread of the SARS CoV 2 B.1.1.529 variant of concern (Omicron) for the EU/EEA first update. In: ecdc.europa.eu. ECDC, 2. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. Dezember 2021; abgerufen am 3. Dezember 2021 (englisch): „The evidence from the initial cases of this new variant that has been collated from around the world is limited, but suggests that the Omicron VOC may be associated with higher transmissibility than the Delta VOC, although robust evidence is still lacking. […] Based on these factors, the probability of further introduction and community spread of the Omicron VOC in EU/EEA countries is currently assessed as HIGH. […] The currently available evidence raises serious concern that the Omicron VOC may be associated with a significant reduction in vaccine effectiveness and increased risk for reinfections. The degree of protection against severe disease with the Omicron VOC conferred by past COVID-19 infection or by vaccination is not yet known. […] The impact of the further introduction and spread of the Omicron VOC could be VERY HIGH.“
  • Enhancing response to Omicron SARS-CoV-2 variant: Technical brief and priority actions for Member States. (PDF; 500 kB) WHO, 7. Januar 2022, S. 6, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. Januar 2022; abgerufen am 11. Januar 2022 (englisch): „Moreover, higher proportions of asymptomatic infection may also further contribute to transmission. This was suggested by a study including vaccine trial participants (24) in South Africa, which reported a higher proportion (16 %) of routinely screened asymptomatic individuals were found to be infected with the virus during the period of Omicron dominance, compared to 2.6 % during the period when the Beta and Delta variants were predominant.“ zu (24): doi:10.1101/2021.12.20.21268130
  • Enhancing Readiness for Omicron (B.1.1.529): Technical Brief and Priority Actions for Member States. (PDF; 505 kB) WHO, 23. Dezember 2021, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 24. Dezember 2021; abgerufen am 24. Dezember 2021 (englisch, Erläuterung und wichtigste Maßnahmen).
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant Omicron: VOC-21NOV-01 (B.1.1.529): 12 January 2022. (PDF; 83 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 12. Januar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „Growth advantage, Status ‘Red’, Confidence level ‘High’: Omicron is the dominant circulating variant – Omicron displayed a pronounced growth advantage in the UK and rapidly rose to dominance. This growth advantage is also apparent in other countries with equivalent surveillance. We have high confidence that immune evasion is a substantial contributor to the growth advantage, but the very high growth rate and laboratory findings raise the possibility that other properties may also be contributing.“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant Omicron: VOC-21NOV-01 (B.1.1.529): 12 January 2022. (PDF; 83 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 12. Januar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „Transmissibility, Status ‘Orange’, Confidence level ‘Low’: Omicron is at least as transmissible as Delta – Increased transmissibility compared to Delta is biologically plausible. There are extensive changes to the receptor binding domain and other regions of spike, and increased ACE2 binding is measured in some assays. Several studies find that Omicron can use the endosomal pathway as an additional cell entry pathway although the clinical significance of this is unclear. There is evidence for increased replication of Omicron over Delta in upper airway cells in vitro. Generation time and transmissibility as distinct properties of Omicron still require further confirmatory analysis.“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant: VUI-22JAN-01 (BA.2). (PDF; 96 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 23. Februar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 25. Februar 2022; abgerufen am 25. Februar 2022 (englisch): „Growth advantage 1: Transmissibility – Status ‘Red’ – Confidence level ‘Moderate’ – It is likely that the transmission characteristics of BA.2 are contributing to its growth advantage – Preliminary laboratory data suggests an increase in ACE2 binding affinity for the BA.2 receptor binding domain compared to BA.1, which may influence transmissibility. A shorter serial interval is also seen through analysis of contact tracing data. Viral load data require further assessment. Given the apparent lack of immune evasion, it is likely that altered transmission characteristics are significant contributors to the growth advantage.“
  • Manojna Maddipatla, Jennifer Rigby, Editing Mark Heinrich: Omicron subvariant BA.2 likely to have same severity as ‘original’ -WHO. Reuters, 1. Februar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 1. Februar 2022; abgerufen am 1. Februar 2022 (englisch): „[…] Dr. Boris Pavlin of the WHO’s COVID-19 Response Team told an online briefing. […] Based on data from Denmark, the first country where BA.2 overtook BA.1, there appears to be no difference in disease severity, although BA.2 has the potential to replace BA.1 globally, Pavlin added. […] BA.2 is more transmissible than the more common BA.1 and more able to infect vaccinated people, according to a Danish study […] Pavlin […] added: ‘Vaccination is profoundly protective against severe disease, including for Omicron. BA.2 is rapidly replacing BA.1. […]’“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant: VUI-22JAN-01 (BA.2). (PDF; 80 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 23. März 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 25. März 2022; abgerufen am 25. März 2022 (englisch): „Growth advantage 2: Immune evasion – Status ‘Amber’ – Confidence level High’ – Neutralisation data from UK and international laboratories suggests a small antigenic distance between BA.1 and BA.2. Sera from vaccinated and boosted individuals neutralise both variants similarly, and based on routine testing data, vaccine effectiveness appears similar between BA.1 and BA.2, both for symptomatic disease and hospitalisation. […] Infection severity – Status ‘Amber’ – Confidence level High’ – BA.2 does not appear to be more severe than BA.1“
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update – Edition 82. (PDF; 3,7 MB) WHO, 8. März 2022, S. 6, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. März 2022; abgerufen am 11. März 2022 (englisch): „analysis demonstrates a growth rate advantage of the Omicron Pango lineage BA.2 over the Pango lineage BA.1, with a pooled mean transmission advantage of 56% (95% CI: 42%-72%) under the assumption of an unchanged generation time. […] In the United Kingdom, BA.2 has been found to have a higher growth rate compared to BA.1 (82.7 %; range: 54%-100%)“
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England: technical briefing 42. (PDF; 3,1 MB) UK Health Security Agency, 20. Mai 2022, S. 14–18, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 20. Mai 2022; abgerufen am 20. Mai 2022 (englisch, Abschnitt „1.4 Variant modelling“, siehe auch „Table 2“, „Figure 7“ und „Figure 8“): „Uncertainty is high (Figure 7), but in many countries the rate of replacement of BA.4 and BA.5 over BA.2 are comparable to the rate at which BA.2 replaced BA.1 (Figure 8), which could indicate a similar growth advantage. BA.5 appears to have a larger growth advantage than BA.4.“  Info: Der Archivlink wurde automatisch eingesetzt und noch nicht geprüft. Bitte prüfe Original- und Archivlink gemäß Anleitung und entferne dann diesen Hinweis.@1@2Vorlage:Webachiv/IABot/assets.publishing.service.gov.uk
  • Theo Dingermann, Christina Hohmann-Jeddi: Die Omikron-Varianten BA.4/BA.5 im Überblick. In: pharmazeutische-zeitung.de. 2. Juli 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. Juli 2022; abgerufen am 2. Juli 2022 (Quellen siehe Artikel): „So zeigt etwa eine Untersuchung mit Seren von Geimpften, die den mRNA-Impfstoff Comirnaty von Biontech/Pfizer als Grundimmunisierung und Booster erhalten hatten, dass die neutralisierenden Antikörpertiter gegen BA.1 um den Faktor 6,4 niedriger als gegen das Ursprungsvirus waren. Gegen BA.2 waren sie um den Faktor 7,0 und gegen BA.4/BA.5 um den Faktor 21,0 verringert. […] Experten vermuten, dass sich Symptome bei BA.4/BA.5-Infektionen erst nach einer Woche zeigen. […] Während bei den Omikron-Subvarianten BA.1 und BA.2 Husten eher selten auftrat, scheinen Infizierte des Subtyps BA.5 über dieses Symptom besonders häufig zu klagen. […] Ob ein Omikron-Booster, der an BA.1 angepasst ist, helfen wird, wenn diese Variante komplett verdrängt wurde, und ausschließlich BA.5 zirkuliert, ist fraglich und wird derzeit diskutiert.“
  • Update on Omicron. WHO, 28. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England: technical briefing 32. (PDF; 3,1 MB) UK Health Security Agency, 17. Dezember 2021, S. 23, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. Dezember 2021; abgerufen am 17. Dezember 2021 (englisch, Reinfections): „The relative risk of reinfection with the Omicron variant was estimated based on 2479 Omicron cases and 189,481 non-Omicron cases which could be linked to whole genome sequence data between 20 November and 10 December 2021 and extracted on 14 December. Among these, there were 188 possible Omicron reinfections and 2866 non-Omicron possible reinfections. […] After adjusting for age (0 to 18,19 to 40, 40+ years), public health region, and collection pillar, the risk ratio of reinfection for Omicron was 3.3 (95%CI: 2.8 to 3.8). These estimates are preliminary. Higher rates of reinfection were observed in SGTF cases and SGTF cases have been prioritised for sequencing, which may increase the proportion of Omicron reinfections in our sample.“
  • Update on SARS-CoV-2 variant of concern Omicron. (PDF; 2,2 MB) WHO, 14. Januar 2022, S. 11, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Januar 2022; abgerufen am 19. Januar 2022 (englisch, 24-seitiger Überblick über Eigenschaften von Omikron): „The risk of reinfection with the Omicron variant was estimated to be 5.4 fold higher in comparison with the Delta variant in England, show UK studies“
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update Edition 76. (PDF; 2,6 MB) WHO, 25. Januar 2022, S. 6, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. Januar 2022; abgerufen am 26. Januar 2022 (englisch, Data as of 23 January 2022): „Additionally, studies conducted in India and South Africa have reported a higher proportion of asymptomatic infection at the time of testing among individuals infected with Omicron compared to infection with Delta. The higher occurrence of asymptomatic presentation may result in a lower rate of detection, and thus may further contribute to transmission.“
  • What are the symptoms of Omicron? In: joinzoe.com. ZOE COVID Study, 21. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. Januar 2022; abgerufen am 2. Januar 2022 (englisch, Updated 21st December 2021).
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England – Technical briefing 34. (PDF; 2,2 MB) UK Health Security Agency, 14. Januar 2022, S. 12–33; hier: 19–21, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „[…] loss of smell and taste was found to be less common among Omicron compared to Delta cases (13% of Omicron cases, 34% of Delta cases, odds ratio 0.21, 95% CI: 0.20-0.21).“
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England – Technical briefing 36. (PDF; 3,3 MB) UK Health Security Agency, 11. Februar 2022, S. 26, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 12. Februar 2022; abgerufen am 11. Februar 2022 (englisch, Kapitel „3.1 Severity and hospitalisation“): „The relative risk of hospital admission varied by age, with similar risk of hospital admission among children aged under 10 years old, and approximately 75% reduction in the risk of hospital admission among those 60 to 69 years old (HR: 0.25, 95% CI: 0.21-0.30).“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant Omicron: VOC-21NOV-01 (B.1.1.529): 12 January 2022. (PDF; 83 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 12. Januar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „Infection severity (adults), Status ‘Green’, Confidence level ‘High’: Reduction in the relative risk of hospitalisation – Multiple laboratory studies indicate considerable change in phenotype including changes in cell entry and fusogenesis, although these cannot be directly correlated to virulence. Preliminary animal studies are consistent with reduced virulence. Iterated UK analyses (more than one study) find a reduction in the relative risk of hospitalisation for adult Omicron cases compared to Delta. This is consistent with data from South Africa. Available data suggests that the observed reduction in risk of hospitalisation in adults is likely to be partly a reduction in intrinsic severity of the virus and partly to protection provided by prior infection.“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant Omicron: VOC-21NOV-01 (B.1.1.529): 12 January 2022. (PDF; 83 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 12. Januar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „Infection severity (children), Status ‘Orange’, Confidence level ‘Low’: Insufficient data – Increased numbers of hospital admissions in young children are reported in the UK and some other countries although early data suggests that admitted children are not severely unwell. Further analyses are required to compare the risk of hospitalisation between Omicron and Delta, and to assess the clinical nature of the illness in children.“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variant: VUI-22JAN-01 (BA.2). (PDF; 96 kB) UK Health Security Agency (UKHSA), 23. Februar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 25. Februar 2022; abgerufen am 25. Februar 2022 (englisch): „Infection severity – Status ‘Amber’ – Confidence level ‘Moderate’ – It is likely that the clinical severity of BA.2 is similar to that of BA.1 – In preliminary animal data from the UK using SARS-COV-2 BA.2 virus, there was no evidence of increased virulence for BA.2 compared to BA.1, although international data based on chimeric virus studies is noted. There is no evidence of an increase in hospital attendance or admission for BA.2 compared to BA.1 in England. Similar findings have been published from South Africa.“
  • HKUMed finds Omicron SARS-CoV-2 can infect faster and better than Delta in human bronchus but with less severe infection in lung. Pressemitteilung. In: med.hku.hk. LKS Faculty of Medicine, Universität Hongkong, 15. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 15. Dezember 2021; abgerufen am 2. Januar 2022 (englisch): „The researchers found that Omicron SARS-CoV-2 infects and multiplies 70 times faster than the Delta variant and original SARS-CoV-2 in human bronchus, which may explain why Omicron may transmit faster between humans than previous variants. Their study also showed that the Omicron infection in the lung is significantly lower than the original SARS-CoV-2, which may be an indicator of lower disease severity.“
  • Christina Hohmann-Jeddi: Rasche Replikation der Omikron-Variante in den Bronchien. Pharmazeutische Zeitung, 16. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. Dezember 2021; abgerufen am 2. Januar 2022: „24 Stunden nach Infektion der Zellen replizierten Omikron-Viren in den Bronchienzellen 70-mal schneller als Delta-Viren, in Zellen des Lungengewebes dagegen um den Faktor 10 langsamer.“
  • Enhancing Readiness for Omicron (B.1.1.529): Technical Brief and Priority Actions for Member States. (PDF; 433 kB) WHO, 17. Dezember 2021, S. 9 f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 18. Dezember 2021; abgerufen am 18. Dezember 2021 (englisch, „Impact on therapeutics/treatments“).
  • Nancy Lapid: Antibodies weak vs Omicron; treatment may help patients on ventilators. Reuters, 17. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. Dezember 2021; abgerufen am 17. Dezember 2021 (englisch): „In a study reported Wednesday on bioRxiv ahead of peer review […] tested nine monoclonal antibodies that have been authorized for use and 10 that are still experimental. Neutralizing abilities of 18 of the 19 antibodies ‘were either abolished or impaired,’ […] in a separate paper, also posted on Wednesday on bioRxiv. ‘Omicron was totally or partially resistant to neutralization’ by the nine monoclonal antibodies they tested and by antibodies in blood samples from 90 vaccine recipients and COVID-19 survivors.“ doi:10.1101/2021.12.14.472719, doi:10.1101/2021.12.14.472630
  • Max Kozlov: Omicron overpowers key COVID antibody treatments in early tests. Nature, 21. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 22. Dezember 2021; abgerufen am 21. Dezember 2021 (englisch): „The preprints report that only two antibodies show strong evidence of retaining some ability to thwart the variant: sotrovimab, developed by Vir Biotechnology in San Francisco, California, and GSK, headquartered in London; and DXP-604, which is undergoing clinical trials in China and was developed by BeiGene and Singlomics, both based in Beijing. Sotrovimab is the best of the lot. Even so, the concentration required to halve viral replication was roughly three times higher for Omicron than for other coronavirus variants.“ doi:10.1038/d41586-021-03829-0
  • Andrea Ammon: ECDC publishes new risk assessment on further emergence of Omicron variant. In: ecdc.europa.eu. ECDC, 15. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 15. Dezember 2021; abgerufen am 15. Dezember 2021 (englisch): „In the current situation, vaccination alone will not allow us to prevent the impact of the Omicron variant, because there will be no time to address the vaccination gaps that still exist. […] As we have said before, a rapid reintroduction and strengthening of non-pharmaceutical interventions is necessary […] For probable or confirmed cases of Omicron infection, contact tracing should be prioritised, regardless of vaccination status. Testing remains an important tool, and people with symptoms should be tested regardless of their vaccination status.“
  • Corona-Expertenrat der Bundesregierung: Erste Stellungnahme des Expertenrates der Bundesregierung zu COVID-19 – Einordnung und Konsequenzen der Omikronwelle. (PDF; 44 kB) In: bundesregierung.de. 19. Dezember 2021, S. 2 f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Dezember 2021; abgerufen am 19. Dezember 2021: „[…] hohe Risiken für die kritischen Infrastruktur (KRITIS) in Deutschland. Hierzu gehören unter anderem Krankenhäuser, Polizei, Feuerwehr, Rettungsdienst, Telekommunikation, Strom- und Wasserversorgung und die entsprechende Logistik. Deshalb bedarf es einer umfassenden und sofortigen Vorbereitung des Schutzes der kritischen Infrastruktur unseres Landes. […] Aufgrund des gleichzeitigen, extremen Patientenaufkommens ist eine erhebliche Überlastung der Krankenhäuser zu erwarten – selbst für den wenig wahrscheinlichen Fall einer deutlich abgeschwächten Krankheitsschwere im Vergleich zur Delta-Variante. Sogar wenn sich alle Krankenhäuser ausschließlich auf die Versorgung von Notfällen und dringlichen Eingriffen konzentrieren, wird eine qualitativ angemessene Versorgung aller Erkrankten nicht mehr möglich sein. […] Handlungsbedarf bereits für die kommenden Tage. Wirksame bundesweit abgestimmte Gegenmaßnahmen zur Kontrolle des Infektionsgeschehens sind vorzubereiten, insbesondere gut geplante und gut kommunizierte Kontaktbeschränkungen. […] Allerdings zeigen alle Modelle, dass Boosterimpfungen alleine keine ausreichende Eindämmung der Omikronwelle bewirken, sondern zusätzlich Kontaktbeschränkungen notwendig sind. […] Dazu gehören die Vermeidung größerer Zusammenkünfte, das konsequente, bevorzugte Tragen von FFP2 Masken, insbesondere in Innenbereichen, sowie der verstärkte Einsatz von Schnelltests bei Zusammenkünften vor und während der Festtage. Besonders vulnerable Gruppen bedürfen verstärkter Schutzmaßnahmen durch hochfrequente Testung und FFP2 Masken.“
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England: technical briefing 31. (PDF; 3,1 MB) UK Health Security Agency, 10. Dezember 2021, S. 16–38; hier: S. 20 ff., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. Dezember 2021; (englisch, Part 2. Enhanced analysis on Omicron VOC-21NOV-01 (B.1.1.529), Vaccine effectiveness against symptomatic infection, Figure 7: rechtes Diagramm, Abszissen „15-19“, „20-24“, „25+“): „A test negative case control design was used to estimate vaccine effectiveness against symptomatic COVID-19 with the Omicron variant compared to the Delta variant. […] These early estimates suggest that vaccine effectiveness against symptomatic disease with the Omicron variant is significantly lower than compared to the Delta variant. […] It will be a few weeks before effectiveness against severe disease with Omicron can be estimated.“
  • Enhancing Readiness for Omicron (B.1.1.529): Technical Brief and Priority Actions for Member States. (PDF; 433 kB) WHO, 17. Dezember 2021, S. 13, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 18. Dezember 2021; abgerufen am 18. Dezember 2021 (englisch): „Despite uncertainties, it is reasonable to assume that currently available vaccines offer some protection against Omicron, particularly against severe disease and death.“
  • COVID-19 vaccine surveillance report – Week 19. (PDF; 843 kB) UKHSA, 12. Mai 2022, S. 11, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 25. Mai 2022; abgerufen am 28. Mai 2022 (englisch).
  • HKUMed-CU Medicine joint study finds that third dose of Comirnaty has better protection from COVID-19 variant Omicron. Pressemitteilung. In: hku.hk. 23. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Dezember 2021; abgerufen am 28. Dezember 2021 (englisch): „The findings show that two doses of either Comirnaty or CoronaVac vaccines provide very poor virus killing (neutralising) antibody responses against Omicron. […] while a third dose of CoronaVac given to those who received two previous doses of CoronaVac does not provide adequate levels of protective antibody.“
  • BioNTech says it could tweak Covid vaccine in 100 days if needed. The Guardian, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • Biontech: Bei Omikron-Impfstoff läuft alles nach Plan. In: aerzteblatt.de. 16. März 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 16. März 2022; abgerufen am 21. März 2022 (dpa): „So habe die EMA unter anderem klinische Studiendaten angefragt, die Ende April oder Anfang Mai vorliegen werden. ‚Entsprechend ändert sich das Timing für eine Zulassung und damit Auslieferung‘, sagte die Sprecherin. ‚Wir stehen weiterhin in engem Kontakt mit den Arzneimittelbehörden, um erste Dosen unmittelbar nach einer Zulassung ausliefern zu können.‘“
  • Manas Mishra, Ludwig Burger, David Goodman: EMA expects data on Omicron-specific vaccine as early as April. Reuters, 17. März 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. März 2022; abgerufen am 21. März 2022 (englisch): „The European Medicines Agency's (EMA) leading vaccine expert on Thursday said that data on COVID-19 vaccines tailored for the Omicron variant should be available between April and the start of July, potentially paving the way for approval this summer. […] The agency hopes to have the data this summer, thereby increasing the chances of a vaccine being available for use in the autumn, said Marco Cavaleri, the EMA's head of vaccines strategy.“
  • The Pango Nomenclature System – Other Documentation. (PDF) In: pango.network. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 7. Januar 2022; abgerufen am 7. Januar 2022 (englisch, Querverweis der WHO von who.int/en/activities/tracking-SARS-CoV-2-variants auf pango.network).
  • WHO: Tracking SARS-CoV-2 variants; hier: Variants of Concern (VOC). In: Activities. who.int, 13. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 13. Dezember 2021; abgerufen am 13. Dezember 2021 (englisch): „21K, 21L“
  • Faith Karimi: WHO skipped over two letters of the Greek alphabet to name Omicron. In: CNN health. 29. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. November 2021; abgerufen am 13. Dezember 2021.
  • Updates to Omicron lineage B.1.1.529. In: pango.network. 9. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 13. Dezember 2021; abgerufen am 13. Dezember 2021 (englisch): „defined two genetically distinct sublineages of B.1.1.529: BA.1 and BA.2. The prefix ‘BA’ is an alias for B.1.1.529 […] We have therefore designated this common ancestor as B.1.1.529 and relabelled the Omicron variant of concern as sublineage BA.1, and the new outgroup as sublineage BA.2.“
  • WHO: Tracking SARS-CoV-2 variants; hier: Variants of Concern (VOC). In: Activities. who.int, 3. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 3. Mai 2022; abgerufen am 3. Mai 2022 (englisch): „Omicron* […] * Includes BA.1, BA.2, BA.3, BA.4, BA.5 and descendent lineages. It also includes BA.1/BA.2 circulating recombinant forms such as XE“
  • Emma Hodcroft: Variant: 21K (Omicron). In: covariants.org. 11. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. Januar 2022; abgerufen am 11. Januar 2022 (englisch): „Also known as BA.1 and Omicron. 21K (Omicron) is part of a larger group, 21M (Omicron), which corresponds to Pango lineage B.1.1.529.“
  • Alaa Abdel Latifet, Julia L. Mullen, Manar Alkuzweny et al.; Center for Viral Systems Biology: SARS-CoV-2 (hCoV-19) Mutation Reports – Lineage Comparison – Mutation prevalence across lineages. In: outbreak.info. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. Dezember 2021; abgerufen am 17. Dezember 2021 (englisch, Anzahl Sequenzen der Omikron-Varianten: Gesamt 5469, 37 B.1.1.529, 5423 BA.1, 9 BA.2, 6 BA.3 => Mehr als 99 % BA.1).
  • P.L. Tzou et al.: SARS-CoV-2 Variants. Variants genome viewer. In: Coronavirus Antiviral Research Database (CoV-RDB), Resistance Database. Stanford University, 10. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. Dezember 2021; abgerufen am 10. Dezember 2021 (englisch, Omicron, Outbreak.info BA.1 Lineage Report). doi:10.3390/v12091006.
  • Omicron sublineage with potentially beneficial mutation S:346K #360. In: cov-lineages/pango-designation. 7. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 13. Januar 2022; abgerufen am 13. Januar 2022 (englisch).
  • Proposal to split B.1.1.529 to incorporate a newly characterised sibling lineage #361. In: cov-lineages/pango-designation. 7. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 7. Dezember 2021; abgerufen am 10. Dezember 2021 (englisch).
  • Emma Hodcroft: Variant: 21L (Omicron). In: covariants.org. 11. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. Januar 2022; abgerufen am 11. Januar 2022 (englisch): „Also known as BA.2 and Omicron. 21L (Omicron) is part of a larger group, 21M (Omicron), which corresponds to Pango lineage B.1.1.529.“
  • Grady McGregor: What is ‘stealth Omicron’? The rise of the subvariant is alarming some scientists who say it needs its own Greek letter. In: fortune.com. 21. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. Januar 2022; abgerufen am 25. Januar 2022 (englisch): „Researchers note that the BA.2 version of Omicron may have 28 unique mutations compared to BA.1, even as the two Omicron strains share 32 mutations.“
  • P.L. Tzou et al.: SARS-CoV-2 Variants. Variants genome viewer. In: Coronavirus Antiviral Research Database (CoV-RDB), Resistance Database. Stanford University, 10. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. Dezember 2021; abgerufen am 10. Dezember 2021 (englisch, Omicron, Outbreak.info BA.2 Lineage Report). doi:10.3390/v12091006
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England – Technical briefing 34. (PDF; 2,2 MB) UK Health Security Agency, 14. Januar 2022, S. 12–33; hier: 15 f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „BA.2 – An increase in the number of sequences of the Omicron sub-lineage BA.2 was noted from both the United Kingdom (UK) and Denmark in the week starting the 3 January 2022.“
  • Ritzau: Undervariant af omikron vinder frem i Danmark. In: berlingske.dk. Berlingske, 15. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 15. Januar 2022; abgerufen am 17. Januar 2022 (dänisch): „I uge 50 udgjorde BA2 blot to procent af de prøver, hvor man har analyseret for coronavarianter. Det tal er nu steget til 28 procent i uge 1. […] »Vi kan endnu ikke se nogle væsentlige forskellige på dem, der er inficeret med BA2 i forhold til alder, vaccinestatus, gennembrudsinfektioner, sygdom eller den geografiske spredning. Så tilsyneladende er der endnu ikke noget, der siger, at den ene skulle opføre sig anderledes end den anden.« […] »[…] Så vi leder efter i forsøg, om BA2 er mere resistent (mod vacciner, red.) end BA1. […]« […] SSI er lige nu i gang med at lave en risikovurdering af BA2.“
  • Nikolaj Skydsgaard: UK designates Omicron sub-lineage a variant under investigation. Reuters, 21. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. Januar 2022; abgerufen am 21. Januar 2022 (englisch): „In Denmark, BA.2 has grown rapidly. It accounted for 20% of all COVID cases in the last week of 2021, rising to 45% in the second week of 2022.“
  • Enhancing response to Omicron SARS-CoV-2 variant: Technical brief and priority actions for Member States – Update #6. (PDF; 509 kB) WHO, 21. Januar 2022, S. 4, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Januar 2022; abgerufen am 23. Januar 2022 (englisch): „B.4. Priority research needed – Studies are needed to better understand the properties of BA.2, including comparative assessments of BA.2 and BA.1 for key characteristics such as transmissibility, immune escape and virulence.“
  • Tracking SARS-CoV-2 variants – Variants of concern (VOC). WHO, 24. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 24. Januar 2022; abgerufen am 24. Januar 2022 (englisch): „As of 24.01.2021, the BA.2 descendent lineage […] is increasing in many countries.“
  • Summary of designated Omicron lineages. In: pango.network. 1. April 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. April 2022; abgerufen am 1. April 2022 (englisch, Table of currently designated BA.1 and BA.2 lineages): „We’ve added a number of lineages within BA.1 and BA.2. As previously outlined for Delta lineages, these lineages have been designated to enable researchers to track the virus on a finer scale. Their designation does not imply any biological difference and, like BA.1 and BA.2, they correspond to the WHO-defined Omicron variant“
  • Proposal for a Potential BA.2.x with Spike S704L (2.2k Seqs), and Its Potential sublineage with Additional Spike L452Q (240 Seqs) #499. In: cov-lineages/pango-designation. 17. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Mai 2022; abgerufen am 19. Mai 2022 (englisch): „Apr 7, 2022 – […] included in v1.3 as BA.2.12 and BA.2.12.1“
  • Emma Hodcroft: Variant: 22C (Omicron) – also known as BA.2.12.1. In: covariants.org. 16. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Mai 2022; abgerufen am 19. Mai 2022 (englisch): „Omicron: 21K (Omicron) or BA.1, 21L (Omicron) or BA.2, 22A (Omicron) or BA.4, 22B (Omicron) or BA.5, 22C (Omicron) or BA.2.12.1 […] As of April 2022, the vast majority of sequences of this lineage [22C] (>97%) have been detected in the USA.“
  • Weekly epidemiological update on COVID-19 – 18 May 2022 – Edition 92. (PDF; 904 kB) In: who.int. 18. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Mai 2022; abgerufen am 19. Mai 2022 (englisch): „Preliminary modelling by WHO based on sequences submitted to GISAID indicates that BA.4, BA.5 and BA.2.12.1 have a higher growth rate than other circulating variants, such as Delta, BA.1 and BA.2, that may be attributable to increased immune evasion and/or intrinsic transmissibility.“
  • Tracking SARS-CoV-2 variants. In: who.int. 7. Juli 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. Juli 2022; abgerufen am 8. Juli 2022 (englisch): „VOC lineages under monitoring (VOC-LUM) […] BA.2.75*** / GRA / – / BA.2 sublineage / BA.2 + S:W152R, S:F157L, S:I210V, S:G257S, S:D339H, S:G446S, S:N460K, S:Q493 reversion / India, May-2022 / […] ***additional mutation outside the spike protein: ORF1a:S1221L, ORF1a:P1640S, ORF1a:N4060S; ORF1b:G662S; E:T11A“
  • BA.2 sublineage with S:K147E, W152R, F157L, I210V, G257S, D339H, G446S, N460K, R493Q (73 seq as of 2022-06-29, mainly India) #773. In: cov-lineages/pango-designation. 8. Juli 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. Juli 2022; abgerufen am 8. Juli 2022 (englisch).
  • Ellen Francis: A Twitter ‘rando’ named a new coronavirus variant Centaurus and it stuck. In: washingtonpost.com. 14. Juli 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Juli 2022; abgerufen am 14. Juli 2022 (englisch): „Since his July 1 tweet, mentions of Centaurus referring to the omicron subvariant, which has been reported in about 10 countries, abounded not just on Twitter – but in headlines around the world. Google searches for the term shot up.“
  • Emma Hodcroft: Variant: 22D (Omicron). In: covariants.org. 26. Juli 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. Juli 2022; abgerufen am 28. Juli 2022 (englisch): „also known as BA.2.75“
  • Christina Hohmann-Jeddi: Neue Omikron-Subvariante BA.2.75 verbreitet sich. In: pharmazeutische-zeitung.de. 6. Juli 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. Juli 2022; abgerufen am 8. Juli 2022.
  • P.L. Tzou et al.: SARS-CoV-2 Variants – Omicron. In: Coronavirus Antiviral Research Database (CoV-RDB), Resistance Database. Stanford University, 20. Juli 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 20. Juli 2022; abgerufen am 20. Juli 2022 (englisch, Omicron, Outbreak.info BA.2.75 Lineage Report. Mullen J, Tsueng G, et int., and tCfVSB.). doi:10.3390/v12091006
  • Emma Hodcroft: Variant: 22F (Omicron) also known as XBB. In: covariants.org. 30. Januar 2023, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. Januar 2023; abgerufen am 30. Januar 2023 (englisch): „Variant 22F(Omicron) likely arose in mid-2022, possibly in south Asia. The first sequences date to August 2022 and come from India, and has expanded substantially since then. […] 22F (Omicron) is a recombinant of lineage BJ.1 (BA.2.10.1.1) (part of 21L (Omicron)) and BM.1.1.1 (BA.2.75.3.1.1.1) (part of 22D (Omicron)), with a breakpoint in the S1 region of the Spike subunit. 22F (Omicron) has the mutations S:V445P (from BJ.1) and S:N460K (from BM.1.1.1)“
  • Theo Dingermann: Was weiß man über die Omikron-Variante XBB.1.5? In: pharmazeutische-zeitung.de. 4. Januar 2023, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. Januar 2023; abgerufen am 30. Januar 2023: „Somit kann man zusammenfassen, dass XBB.1.5 nach aktuellem Kenntnisstand eine hochpotente Immunfluchtvariante ist, die zudem für das Eindringen in menschliche Zellen über den ACE2-Rezeptor optimiert ist.“
  • Third sublineage in B.1.1.529 (Omicron-related) #367. In: cov-lineages/pango-designation. 14. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 16. Dezember 2021; abgerufen am 16. Dezember 2021 (englisch).
  • BA.* sublineages with S:L452R and S:F486V (79 sequences as of 2022-04-05, mainly South Africa) #517. In: cov-lineages/pango-designation. 10. April 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. April 2022; abgerufen am 12. April 2022 (englisch).
  • Emma Hodcroft: Variant: 22A (Omicron) – also known as BA.4. In: covariants.org. 16. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Mai 2022; abgerufen am 19. Mai 2022 (englisch): „Omicron: 21K (Omicron) or BA.1, 21L (Omicron) or BA.2, 22A (Omicron) or BA.4, 22B (Omicron) or BA.5, 22C (Omicron) or BA.2.12.1“
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England: technical briefing 40. (PDF; 4,5 MB) UK Health Security Agency, 8. April 2022, S. 17–19, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. April 2022; abgerufen am 8. April 2022 (englisch, Abschnitte „2.1 BA.4 and BA.5 variants within the Omicron lineage“): „[…] shares all mutations/deletions with the BA.2 lineage except the following: NSP4: L438F reverted to WT (wild type); S: 69/70 deletion, L452R, F486V, Q493 (WT) […]“
  • Tracking SARS-CoV-2 variants – Variants of concern (VOC). WHO, 12. April 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 12. Februar 2022; abgerufen am 12. April 2022 (englisch): „Omicron* […] * Includes BA.1, BA.2, BA.3, BA.4, BA.5 and descendent lineages.“
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update Edition 87. (PDF; 1,7 MB) WHO, 12. April 2022, S. 5, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 12. April 2022; abgerufen am 13. April 2022 (englisch): „The S:L452R and S:F486V mutations are associated with potential immune escape characteristics.“
  • Risk assessment for SARS-CoV-2 variants VOC-22APR-03 and V0C-22APR-04. (PDF; 86 kB) UKHSA, 22. Juni 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 24. Juni 2022; abgerufen am 24. Juni 2022 (englisch): „Growth advantage 1: Transmissibility […] Based on data reported to VTG, ACE2 binding is increased for BA.4 and BA.5 compared to prior Omicron variants.“
  • P.L. Tzou et al.: SARS-CoV-2 Variants. Variants genome viewer. In: Coronavirus Antiviral Research Database (CoV-RDB), Resistance Database. Stanford University, 22. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 22. Mai 2022; abgerufen am 22. Mai 2022 (englisch, Omicron, Outbreak.info BA.5 Lineage Report. Mullen J, Tsueng G, et int., and tCfVSB.). doi:10.3390/v12091006
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update – Edition 95. (PDF; 1,8 MB) In: who.int. 8. Juni 2022, S. 5, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. Juni 2022; abgerufen am 8. Juni 2022 (englisch): „Accumulating evidence from several countries indicates that there has been no observed increase in severity associated with BA.5 and BA.4. […] As for the recombinant variants of SARS-CoV-2 detected in early 2022, including recombinants of known VOCs, a few had characteristics indicative of potential for increased transmissibility; however, this did not translate into a wide spread. The number of SARS-CoV-2 recombinant sequences submitted to GISAID which were being monitored by WHO or which showed an initial rise in the number of sequences reported (XE, XD and XF) continues to decline weekly, now representing <0.1% of sequences submitted during week 20.“
  • Lineage BA.5.1. cov-lineages.org, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. Juni 2022; abgerufen am 10. Juni 2022 (englisch).
  • BA.5 sublineage circulating in Portugal (170 seq, ~10% in Portugal) #621. In: cov-lineages/pango-designation. 19. Mai 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. Juni 2022; abgerufen am 19. Juni 2022 (englisch).
  • Potential BA.1/BA.2 Recombinant Lineage with Likely Breakpoint at NSP5/NSP6 (267 Sequences in the UK and Ireland) #454. In: cov-lineages/pango-designation. 25. März 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. März 2022; abgerufen am 27. März 2022 (englisch).
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England: technical briefing 40. (PDF; 4,5 MB) UK Health Security Agency, 8. April 2022, S. 20–24, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. April 2022; abgerufen am 8. April 2022 (englisch, Abschnitte „2.2 Designated recombinant lineages“, „2.3 Epidemiology of XE (V-22APR-02)“, „2.4 Growth rate for XE (V-22APR-02)“): „As of 5 April 2022, there are 1,179 XE sequences in the UK data with 1,125 XE cases in England. […] in the last 3 weeks, the growth rate was +20.9% (Figures 12 and 13).“
  • Lars Fischer: Der rätselhafte Ursprung von Omikron. In: Spektrum.de. 3. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 3. Dezember 2021; abgerufen am 7. Dezember 2021.
  • Clive Cookson, Oliver Barnes: What we know about Omicron variant that has sparked global alarm. Financial Times, 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 5. Dezember 2021 (englisch).  Info: Der Archivlink wurde automatisch eingesetzt und noch nicht geprüft. Bitte prüfe Original- und Archivlink gemäß Anleitung und entferne dann diesen Hinweis.@1@2Vorlage:Webachiv/IABot/www.ft.com
  • Ewen Callaway: Heavily mutated Omicron variant puts scientists on alert – Researchers are racing to determine whether a fast-spreading coronavirus variant poses a threat to COVID vaccines’ effectiveness. Nature, 25. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 25. November 2021; abgerufen am 5. Dezember 2021 (englisch).
  • Emma Hodcroft: Variant: 21K (Omicron). In: covariants.org. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 5. Januar 2022; abgerufen am 5. Januar 2022 (englisch): „A particular cluster of mutations at the S1-S2 furin cleavage site (S:H655Y, S:N679K, S:P681H) may also be associated with increased transmissibility [Yu et al., bioRxiv).“, siehe auch H655Y und P681H in: Shang Yu Gong, Debashree Chatterjee, Jonathan Richard et al.: Contribution of single mutations to selected SARS-CoV-2 emerging variants Spike antigenicity. (PDF; 1,2 MB) BioRxiv, 4. August 2021, abgerufen am 5. Januar 2022 (englisch). doi:10.1101/2021.08.04.455140
  • Tracking SARS-CoV-2 variants – Variants of concern (VOC). WHO, 24. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 24. Januar 2022; abgerufen am 24. Januar 2022 (englisch): „Omicron includes Pango lineage B.1.1.529 and descendent Pango lineages BA.1, BA.1.1, BA.2 and BA.3. Omicron-defining constellation of mutations fully overlaps with Pango lineage BA.1, as this accounts for the vast majority of Omicron sequences to date.“
  • Emma Hodcroft: S.H69-. In: covariants.org. 19. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 9. Januar 2022; abgerufen am 19. Dezember 2021 (englisch).
  • Emma Hodcroft: S.E484. In: covariants.org. 19. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Januar 2022; abgerufen am 19. Dezember 2021 (englisch).
  • SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England Technical briefing 29. (PDF) Public Health England., 26. November 2021, S. 18, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. November 2021; abgerufen am 5. Dezember 2021 (englisch).
  • Emma Hodcroft: Variant: 21K (Omicron). In: covariants.org. 1. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 1. Januar 2022; abgerufen am 1. Januar 2022 (englisch).
  • Nurith Aizenman: The mystery of where omicron came from — and why it matters. In: npr. 1. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. Dezember 2021; abgerufen am 12. Dezember 2021 (englisch).
  • Die Berechnung der dargestellten Daten der ECDC folgt den Empfehlungen der WHO: Enhancing Readiness for Omicron (B.1.1.529): Technical Brief and Priority Actions for Member States. (PDF; 433 kB) WHO, 17. Dezember 2021, S. 3, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 18. Dezember 2021; abgerufen am 18. Dezember 2021 (englisch): „Member States are encouraged to report (publicly or through IHR) the weekly relative prevalence of Omicron as the number of sequences of Omicron (numerator) divided by the total number of sequences generated through routine surveillance (denominator) and/or, where available, number of SGTF out of the number tested in the same unit of time, according to sampling date.“, Datenquelle: ECDC: Data on SARS-CoV-2 variants in the EU/EEA. In: COVID-19 / Situation updates on COVID-19 / Download COVID-19 datasets. ecdc.europa.eu, 17. Februar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Februar 2022; abgerufen am 19. Februar 2022 (englisch, Aktualisierbar: country=Denmark, source=GISAID, variant=B.1.1.529, – verwendet Kalenderwoche: year_week=2021-47 bis 2022-05 → Daten: percent_variant).
  • Neue Virusvariante Omikron in Südafrika auf dem Vormarsch. In: spiegel.de. 2. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. Dezember 2021; abgerufen am 23. Dezember 2021.
  • Omicron daily overview: 22 December 2021. (PDF; 2,1 MB) UKHSA, 22. Dezember 2021, S. 5 f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 22. Dezember 2021; abgerufen am 22. Dezember 2021 (englisch, Figure 2: 56,7 % an Dec-14): „We are observing doubling time central estimates of less than 2.5 days for every region“
  • coronavirus (COVID-19) – Omicron Variant. In: newsnodes.com. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 7. Januar 2022; abgerufen am 7. Januar 2022 (englisch, siehe Prevalence estimate %. newsnodes.com betrieben von niederländischer Nachrichtenagentur bnonews.com).
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update – Edition 95. (PDF; 1,8 MB) In: who.int. 8. Juni 2022, S. 7, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. Juni 2022; abgerufen am 8. Juni 2022 (englisch, „Table 2: Relative proportions of Omicron lineages over the last four weeks by specimen collection date“).
  • Ewen Callaway: Heavily mutated coronavirus variant puts scientists on alert. In: nature / news. Nature, 25. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. November 2021; abgerufen am 25. November 2021 (englisch, Update am 27. November 2021). doi:10.1038/d41586-021-03552-w
  • »Anlass zur Sorge«: Neue Corona-Variante aus Südafrika in Israel entdeckt. In: Jüdische Allgemeine. 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 26. November 2021: „In Israel wurde nach offiziellen Angaben eine Person identifiziert, die sich mit einer zuerst in südafrikanischen Ländern entdeckten neuen Variante des Coronavirus infiziert hat.“
  • Elizabeth Piper, Toby Sterling: Thirteen cases detected in Netherlands as Omicron variant spreads. Reuters, 28. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • Costas Pitas, Madeline Chambers, Toby Sterling: UK, Germany and Italy detect Omicron coronavirus variant cases. Reuters, 27. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. November 2021; abgerufen am 27. November 2021 (englisch).
  • Elizabeth Piper: New coronavirus variant Omicron keeps spreading, Australia detects cases. Reuters, 28. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • Brian Benza: Botswana says 15 more cases of Omicron variant detected in country. Reuters, 28. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • Two cases of Omicron variant detected in Canada, govt says. Reuters, 28. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 29. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • COVID-19 variants identified in the UK. In: gov.uk. UK Health Security Agency, 13. Dezember 2021, S. –  f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 18. Dezember 2021; abgerufen am 19. Dezember 2021 (englisch).
  • Tägliche Übersicht zu Omikron-Fällen vom 23. Dezember 2021. RKI, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Dezember 2021; abgerufen am 23. Dezember 2021.
  • Pass vaccinal, Omicron, dose de rappel: regardez l’intervention de Jean Castex à l’issue du conseil sanitaire. (MP4) Video. BFM TV, 17. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 18. Dezember 2021 (französisch, Durée: 13:05): „Le Premier ministre s’exprime à l’issue du Conseil de défense sanitaire et met en garde lesFrançais face à la flambée potentielle du virus pendant les fêtes.“
  • Omikron-Variante: Britische Mediziner warnen vor massivem Personalausfall. Deutschlandfunk, 18. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Dezember 2021; abgerufen am 19. Dezember 2021.
  • Epidemiological update: Omicron variant of concern (VOC) – data as of TT MMM YYYY (12:00). In: ecdc.europa.eu. ECDC, abgerufen am 16. Dezember 2021 (englisch, Daten je Tag aus den einzelnen „Epidemiological updates“ in www.ecdc.europa.eu/en/news-events/epidemiological-update-omicron-data-(TT)-(MMM)). Ab 17. Dezember ersatzweise Daten weltweit aus coronavirus (COVID-19) – Omicron Variant. In: newsnodes.com. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Dezember 2021; abgerufen am 23. Dezember 2021 (englisch, betrieben von niederländischer Nachrichtenagentur bnonews.com, Daten wie bei ECDC aus gisaid und nationalen Gesundheitsbehörden, siehe Quellen dort / Archivierung genutzer Tagesdaten-Abrufe in archive.org. ECDC nach 16. Dezember Daten unregelmäßig, zudem Fokus v. a. Vergleichbarkeit Einzelstaaten EU/EWR, daher Dänemark dort bis 14. Dezember nur ohne Varianten-PCR-Tests, danach als Fußnote).
  • Hier nur ein Bruchteil der gesamten tatsächlichen Omikron-Infektionen dargestellt, da meist mittels begrenzter Sequencing-Kapazitäten ermittelt: coronavirus (COVID-19) – Omicron Variant. In: newsnodes.com. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. Januar 2022; abgerufen am 8. Januar 2022 (englisch, we have decided to stop updating our Omicron tracker, as of January 8th, 2022.). War Weiterleitung von Tracking COVID-19 variant Omicron. In: bnonews.com. 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 20. Dezember 2021; abgerufen am 20. Dezember 2021 (englisch): „The tracker has been moved.“
  • Epidemiological update: Omicron variant of concern (VOC) – data as of 10 December 2021 (12:00). In: ecdc.europa.eu. ECDC, 10. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. Dezember 2021; abgerufen am 11. Dezember 2021 (englisch): „A preliminary analysis of the data reported to The European Surveillance System (TESSy) shows that imported or travel-related cases account for 22 (13%) cases, while 121 (70%) of the reported cases have been acquired locally, including 78 (45%) cases sampled as part of local outbreak investigations.“
  • Epidemiological update: Omicron variant of concern (VOC) – data as of 16 December 2021 (12:00). In: ecdc.europa.eu. ECDC, 16. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 16. Dezember 2021; abgerufen am 16. Dezember 2021 (englisch).
  • coronavirus (COVID-19) – Omicron Variant. In: newsnodes.com. Archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Dezember 2021; abgerufen am 23. Dezember 2021 (englisch, betrieben von niederländischer Nachrichtenagentur bnonews.com, Daten aus gisaid und nationalen Gesundheitsbehörden, siehe Quellen dort / Archivierung in archive.org).
  • coronavirus (COVID-19) – Omicron Variant. In: newsnodes.com. 30. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. Dezember 2021; abgerufen am 2. Januar 2022 (englisch, betrieben von niederländischer Nachrichtenagentur bnonews.com): „Omicron is reported in the following 122 countries / territories“
  • Country Overview Report: Week 01, 2022. ECDC, 13. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 17. Januar 2022; abgerufen am 17. Januar 2022 (englisch): „[…] for weeks 51 to 52, 20 December to 2 January 2022 […] B.1.1.529 (Omicron) was the dominant variant (accounting for >50% of sequenced viruses) in 10 of the 21 EU/EEA countries with adequate sequencing volume.“
  • Enhancing response to Omicron (COVID-19 variant B.1.1.529): Technical brief and priority actions for Member States. (PDF; 500 kB) WHO, 7. Januar 2022, S. 1, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. Januar 2022; abgerufen am 11. Januar 2022 (englisch): „As of 6 January 2022, the Omicron variant had been identified in 149 countries across all six WHO Regions.“
  • Weekly epidemiological update: Omicron variant of concern (VOC) – week 2 (data as of 13 January 2022) EU/EEA. ECDC, 14. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 17. Januar 2022 (englisch): „As of 13 January 2022, the Omicron variant has been identified in all EU/EEA countries.“
  • Enhancing response to Omicron SARS-CoV-2 variant: Technical brief and priority actions for Member States – Update #6. (PDF; 509 kB) WHO, 21. Januar 2022, S. 5, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Januar 2022; abgerufen am 23. Januar 2022 (englisch): „As of 20 January 2022, the Omicron variant has been identified in 171 countries.“
  • Portugal says Omicron dominant, infections rising. In: news9live.com. News n9ne, 25. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. Dezember 2021; abgerufen am 31. Dezember 2021 (englisch).  Info: Der Archivlink wurde automatisch eingesetzt und noch nicht geprüft. Bitte prüfe Original- und Archivlink gemäß Anleitung und entferne dann diesen Hinweis.@1@2Vorlage:Webachiv/IABot/www.news9live.com
  • Wöchentlicher Lagebericht des RKI zur Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19) – 30.12.2021. (PDF; 1,8 MB) In: rki.de. 30. Dezember 2021, S. 12 f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. Dezember 2021; abgerufen am 30. Dezember 2021: „Daher liegt mit einem Omikronanteil von 17,5% auch eine Unterschätzung.“
  • Lauterbach: Ungenaue Daten erschweren Omikron-Auswertung. In: aerzteblatt.de. 29. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 29. Dezember 2021; abgerufen am 29. Dezember 2021: „Bundesgesundheitsminister Karl Lauterbach (SPD) sieht die Einschätzung der Pandemielage in Deutschland derzeit durch ungenaue Daten erschwert. Gerade die Dynamik der neuen Omikron-Variante sei ‚in den offiziellen Zahlen nicht zutreffend abgebildet wegen der Testausfälle und Meldeverzögerungen‘ […] Das RKI rechnet erst ab ungefähr dem 10. Januar 2022 wieder mit wirklich belastbaren Daten zum Infektionsgeschehen in Deutschland.“
  • Christian Heinrich: Corona-Variante: Wird Omikron bald überall sein? In: apotheken-umschau.de. 21. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 10. Januar 2022; abgerufen am 10. Januar 2022 (Aktualisiert am 27. Dezember, 3. und 10. Januar 2022): „Lag der Anteil der Omikron-Variante in der Woche vom 6. bis 12. Dezember 2021 (KW 49) noch bei gut einem Prozent, sind es in der Woche vom 13.12. bis 19.12. (KW 50) bereits 6,88 Prozent gewesen. In der Woche vom 20.12. bis 26.12. (KW 51) betrug der Omikron-Anteil bereits 27,5 Prozent, in der darauffolgenden Woche 55,65 Prozent. In der ersten Januarwoche (KW 01) 2022 machte Omikron nun schon 79,23 Prozent, also weit über die Hälfte der Infektionen aus.“
  • Juri Sonnenholzner: Omikron-Sequenzierung in Laboren – „Fulminante Entwicklung“. In: tagesschau.de. 4. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 4. Januar 2022; abgerufen am 4. Januar 2022: „Eines der größten medizinischen Labore meldet neue Höchstwerte – und prognostiziert: Schon bald könnte Delta verdrängt werden. […] ‚Jetzt haben wir uns in den hohen zweistelligen Bereich bewegt und die 50 Prozent schon in der vergangenen Woche geknackt.‘ […] Zwar könne Harzer das nur über den Südwesten Deutschlands gesichert sagen, weil die Proben hier vor allem aus Rheinland-Pfalz, Saarland und Hessen stammen.“
  • Wöchentlicher Lagebericht des RKI zur Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19) 13.01.2022. (PDF; 3,1 MB) RKI, 13. Januar 2022, S. 37, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 13. Januar 2022; abgerufen am 13. Januar 2022: „Für die gesamte Bundesrepublik ergibt sich aus den IfSG-Daten ein Omikronanteil von 73 % (KW 52/2021: 51 %) an allen erfassten variantenspezifischen Untersuchungen […] Damit ist gemäß IfSG Daten Omikron seit KW 01/2022 die vorherrschende SARS-CoV-2-Variante in Deutschland.“
  • Wöchentlicher Lagebericht des RKI zur Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19) 20.01.2022. (PDF; 3,9 MB) RKI, 20. Januar 2022, S. 39, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 20. Januar 2022; abgerufen am 20. Januar 2022: „Für die gesamte Bundesrepublik ergibt sich aus den IfSG-Daten ein Omikron-Anteil von 89 % (KW01/2022: 76 %) an allen erfassten variantenspezifischen Untersuchungen“
  • Christian Heinrich: Corona-Variante: Omikron dominiert. In: apotheken-umschau.de. 25. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. Januar 2022; abgerufen am 26. Januar 2022: „[…] zufolge machte Omikron im Raum München in der dritten Kalenderwoche bereits einen Anteil von 97,6 Prozent aus.“
  • Wöchentlicher Lagebericht des RKI zur Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19) 27.01.2022. (PDF; 3,7 MB) RKI, 27. Januar 2022, S. 39, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. Januar 2022; abgerufen am 27. Januar 2022: „Für die gesamte Bundesrepublik ergibt sich aus den IfSG-Daten ein Omikron-Anteil von 96 % (KW 02/2022: 90 %) an allen erfassten variantenspezifischen Untersuchungen, […]“
  • Wöchentlicher Lagebericht des RKI zur Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19). (PDF; 4,6 MB) In: rki.de. 10. März 2022, S. 36, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. März 2022; abgerufen am 11. März 2022 (Tabelle 6, Datenstand 7. März 2022): „KW 2021/2022 […] / 02 […] [BA.2] 2,8 % / […] / 06 […] [BA.2] 25,0 % / […] / 08 […] [BA.2] 48,2 %“
  • Tabellen zu Testzahlen, Testkapazitäten und Probenrückstau pro Woche. (XLSX; 26,2 kB) In: rki.de. 21. April 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. April 2022; abgerufen am 21. April 2022 (Tabelle „1_Testzahlerfassung“, KW 11/2022).
  • Wöchentlicher Lagebericht des RKI zur Coronavirus-Krankheit-2019 (COVID-19) – 19.05.2022. (PDF; 2,7 MB) In: rki.de. 19. Mai 2022, S. 29, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Mai 2022; abgerufen am 19. Mai 2022: „Der Anteil von BA.5 nahm zu und liegt in KW 18/2022 bei 1,4 %%, ebenso wie der Anteil von BA.4, der von 0,1 % in der Vorwoche auf 0,3 % in KW18/2022 stieg.“
  • Anzahl und Anteile von VOC und VOI in Deutschland (Tabelle wird donnerstags aktualisiert). (XLSX; 201 kB) In: rki.de. 23. Juni 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 23. Juni 2022; abgerufen am 23. Juni 2022 (Tabellenblatt „VOC nach Sublinien“, Zeile „2022-KWxx“, Spalten „BA.2.12.1_Anteil (%)“, „BA.4_Anteil (%)“, „BA.5_Anteil (%)“).
  • „Heftiger“ Corona-Ausbruch in Portugal – Weltärztechef warnt vor BA.5-Variante in Deutschland. In: ruhr24.de. 2. Juni 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. Juni 2022; abgerufen am 2. Juni 2022: „Dazu teilte Lauterbach einen Tweet, indem ein Labor über den Anteil der verschiedenen Omikron-Varianten bei positiv Getesteten informiert. […] „im süddeutschen Einzugsgebiet […] KW 21.“ Der Anteil der Omikron-Variante BA.4 und BA.5 liegt demnach bei 15,3 Prozent.“ Bundesgesundheitsminister Karl Lauterbach retweetete am 30. Mai 2022 auf twitter.com: „In KW 21 lag der Anteil von BA.1 bei 4,5%, BA.2 bei 80,2% und BA.4/BA.5 bei 15,3%“. Original: Prozentualer Anteil der Omikron- und Delta-Varianten von positiv auf SARS-CoV2-Getesteten im süddeutschen Einzugsgebiet (Memento vom 2. Juni 2022 im Internet Archive), online auf labor-becker.de
  • Anzahl und Anteile von VOC und VOI in Deutschland (Tabelle wird donnerstags aktualisiert). (XLSX; 201 kB) In: rki.de. 30. Juni 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. Juni 2022; abgerufen am 30. Juni 2022 (Tabellenblatt „VOC nach Sublinien“, Zeile „2022-KWxx“, Spalten „BA.2.12.1_Anteil (%)“, „BA.4_Anteil (%)“, „BA.5_Anteil (%)“).
  • SARS-CoV-2-Varianten in Österreich. AGES, 14. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022: „Übersicht „Variants of Concern“ in Österreich Tabelle 1 […] Kalenderwoche 2021-W51 bis 2022-W01 / B.1.617.2 (Delta) / B.1.1.529 (Omikron)“
  • Omikron-Variante auf dem Vormarsch. ORF, 27. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. Dezember 2021; abgerufen am 27. Dezember 2021: „In Wien dominiert Omikron bereits das Infektionsgeschehen. […] Dort ist Omikron bereits dominant, ‚50 Prozent des relevanten Infektionsgeschehens wurden am 26.12. überschritten‘, wie der Sprecher des Wiener Gesundheitsstadtrats Peter Hacker (SPÖ), Mario Dujakovic […] meldete. […] Angesicht einer Verdoppelungsrate von zwei bis drei Tagen sei die aktuelle Entwicklung in Wien plausibel, die Delta-Fälle gingen als langfristige Auswirkungen des Lockdowns dagegen hinunter, sagte Andreas Bergthaler […]“
  • Weekly epidemiological update: Omicron variant of concern (VOC) – week 2 (data as of 13 January 2022) EU/EEA. ECDC, 14. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (englisch): „Countries where Omicron has become the dominant variant (accounting for more than 50% of sequenced viruses) include Austria (89.4%, 2022-01)“
  • Weekly epidemiological update: Omicron variant of concern (VOC) – week 2 (data as of 20 January 2022) EU/EEA. ECDC, 21. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. Januar 2022; abgerufen am 21. Januar 2022 (englisch): „Countries where Omicron has become the dominant variant (accounting for more than 50% of sequenced viruses) include Austria (95.4%, 2022-02)“
  • Petar Marjanović: Die Wissenschaft hat präzise vor Omikron gewarnt – und so reagierte die Politik. Watson.ch, 27. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. Dezember 2021; abgerufen am 27. Dezember 2021 (mit Diagramm zum Übergang von Delta zu Omikron und Anzahl Infektionen): „Auf den Tag genau vor einer Woche veröffentlichte die wissenschaftliche Schweizer Taskforce des Bundes einen Situationsbericht […] «Die Häufigkeit von Omikron hat sich seit dem Auftreten um das 2- bis 3-Fache pro Woche erhöht. Wir rechnen daher damit, dass diese Variante zum Jahreswechsel das Infektionsgeschehen dominieren wird.» «[…] Weiter sind in diesem Szenario Fallzahlen von über 20'000 pro Tag in der zweiten Januarwoche plausibel.»“
  • Coronavirus in der Schweiz: BAG meldet 13 375 neue Fälle seit Montag, Task-Force erwartet 20 000 tägliche Neuinfektionen im Januar. NZZ, 28. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. Dezember 2021; abgerufen am 28. Dezember 2021: „[…] erklärte Patrick Mathys, Leiter Sektion Krisenbewältigung beim BAG, während einer Pressekonferenz am Dienstag (28.12.). Die Variante ist inzwischen für mehr als die Hälfte der neuen Fälle verantwortlich.“
  • Epidemiologische Lagebeurteilung, 3. Januar 2022. Swiss National COVID-19 Science Task Force, 3. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022 (s. a. Abb. 1, Szenarien 1–3): „Parallel bestimmen wir die Änderungsraten der bestätigten Fälle, Hospitalisationen und Todesfälle über die letzten 14 Tage. Die bestätigten Fälle nahmen mit einer Rate von 45% (UI: 66% bis 26%) pro Woche zu. Die Hospitalisationen fielen mit einer Rate von −12% (UI: −2% bis −21%) pro Woche und die Todesfälle mit −30% (UI: −13% bis −43%) pro Woche. Diese Werte spiegeln das Infektionsgeschehen vor mehreren Wochen wider.“
  • Covid-19 Schweiz – Informationen zur aktuellen Lage, Stand 20. Januar 2022. In: covid19.admin.ch. BAG, 20. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 21. Januar 2022; abgerufen am 21. Januar 2022: „Virusvarianten – Quelle: BAG – Stand: 20.01.2022, 07.47h […] B.1.1.529 – Omikron 7-Tage-Schnitt vom 07.01.2022: 88,5 %“
  • Wissenschaftliches Update 11. Januar 2022. Swiss National COVID-19 Science Task Force, 11. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 14. Januar 2022; abgerufen am 14. Januar 2022: „Die Inzidenz von SARS-CoV-2 in der Schweiz ist momentan höher als im bisherigen Pandemieverlauf und verdoppelt sich momentan rund alle acht bis zehn Tage. […] Der Höchstwert an Infektionen wird in den nächsten 2 Wochen erwartet, was bedeutet, dass der Höchstwert an neuen täglich bestätigten Fällen etwas später, in rund 1–3 Wochen, erwartet wird. […] Daten von CH-SUR deuten darauf hin, dass rund 1 von 10'000 infizierten eine Behandlung auf der Intensivpflegestation benötigt.“
  • Covid-19 Schweiz – Informationen zur aktuellen Lage, Stand 27. Januar 2022. In: covid19.admin.ch. BAG, 27. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. Januar 2022; abgerufen am 27. Januar 2022: „Virusvarianten – Quelle: BAG – Stand: 27.01.2022, 07.49h […] B.1.1.529 – Omikron 7-Tage-Schnitt vom 14.01.2022: 93,8 %“
  • Epidemiologische Lagebeurteilung, 17. Januar 2022. Swiss National COVID-19 Science Task Force, 17. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 19. Januar 2022; abgerufen am 19. Januar 2022 (s. a. Abb. 1, Szenarien 1–3): „Die Zahl der bestätigten Fälle ist in den darauffolgenden zwei Wochen schnell angestiegen und hat ein sehr hohes Niveau erreicht […] Der flachere Anstieg der bestätigten Fälle könnte darauf hindeuten, dass ein Höchststand der Omikron-Welle erreicht sein könnte. […] Die bestätigten Fälle nahmen mit einer Rate von 4% (UI: 20% bis −10%) pro Woche zu. Die gemeldeten Hospitalisierungen fielen mit einer Rate von −21% (UI: −6% bis −33%) pro Woche, wobei diese Zahl wegen den oben erwähnten Meldeverzögerungen verfälscht ist. Die Todesfälle fielen mit −23% (UI: 3% bis −43%) pro Woche. Diese Werte spiegeln das Infektionsgeschehen vor mehreren Wochen wider.“
  • Stephanie Lahrtz: Die Omikron-Variante BA.5 breitet sich jetzt in Europa aus. In: nzz.ch. 9. Juni 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 11. Juni 2022; abgerufen am 11. Juni 2022: „Gemäss den vorliegenden Daten gehen Tanja Stadler von der ETH Zürich sowie Isabella Eckerle von der Universität Genf davon aus, dass mittlerweile gut die Hälfte aller Corona-Neuinfektionen in der Schweiz auf BA.5 zurückzuführen ist.“
  • Covid: South Africa new cases surge as Omicron spreads. In: bbc.com. 2. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. Dezember 2021; abgerufen am 25. Dezember 2021 (englisch): „The new coronavirus variant Omicron has now become dominant in South Africa and is driving a sharp increase in new infections, health officials say.“
  • Eike Hoppmann, Christian Kleeb: Die Omikron-Welle klingt in Südafrika derzeit ab. Ein starker Anstieg der Intensivpatienten ist bisher ausgeblieben. In: nzz.ch. NZZ, 7. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 7. Januar 2022; abgerufen am 16. Januar 2022: „Die Neuinfektionen erreichten bereits Mitte Dezember den Höchststand, es wurden so viele Fälle wie noch nie gemeldet. […] Die Zahl der Covid-19-Patienten auf Intensivstationen ist zuletzt landesweit zwar angestiegen, gegenwärtig aber nur ein Viertel so hoch wie im Juli 2021, als der bisherige Höchststand erreicht wurde. […] Die Zahl der täglich bestätigten neuen Covid-19-Toten ist gegenwärtig nur ein Siebtel so hoch wie vor einem Jahr“
  • Heiner Hoffmann, Asha Jaffar: Alle hatten plötzlich »die Grippe«. In: spiegel.de. 12. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 12. Januar 2022; abgerufen am 16. Januar 2022: „In Kenia flacht die Omikron-Welle bereits wieder ab. Maßnahmen gegen das Virus gab es kaum – trotzdem blieb die Katastrophe aus. […] Plötzlich hatten alle die Grippe. […] Zwischen Weihnachten und Silvester waren hier 70 Prozent der Coronatests positiv, erzählt ein behandelnder Arzt. Selbst die mit Vorsicht zu genießenden offiziellen Statistiken wiesen zu dieser Zeit eine Positivrate von 35 Prozent aus. Omikron ist wie ein Lauffeuer durch Kenia gefegt.“
  • COVID-19 Weekly Epidemiological Update – Edition 78. (PDF; 2,9 MB) WHO, 8. Februar 2022, S. 5 f., archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 8. Februar 2022; abgerufen am 8. Februar 2022 (englisch): „many of the countries which reported an early rise in the number of cases due to the Omicron variant have now reported a decline in the total number of new cases since the beginning of January 2022 […] This global trend has been observed in several countries, including some with high sequencing capacity“
  • Informationen zur Ausweisung internationaler Risikogebiete durch das Auswärtige Amt, BMG und BMI – Stand: 30.12.2021, 11:15 Uhr. RKI, 30. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. Dezember 2021; abgerufen am 2. Januar 2022.
  • WHO cautions against imposing travel restrictions due to new variant. Reuters, 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • Switzerland announces new restrictions for Israelis after the discovery of Omicron. Globally24, 27. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).  Info: Der Archivlink wurde automatisch eingesetzt und noch nicht geprüft. Bitte prüfe Original- und Archivlink gemäß Anleitung und entferne dann diesen Hinweis.@1@2Vorlage:Webachiv/IABot/globally24.com
  • Alexander Winning, Tim Cocks: South Africa says travel bans over new variant unjustified. Reuters, 27. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 29. November 2021 (englisch).
  • Anthoni Zwi: Travel bans aren’t the answer to stopping new COVID variant Omicron. The conversation, 28. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 28. November 2021; abgerufen am 29. November 2021 (englisch).
  • Corona-Reisebestimmungen Lockerungen für Südafrika, Hürden für Italien. In: tagesschau.de. 30. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 2. Januar 2022; abgerufen am 2. Januar 2022.
  • Mark Kennedy, R. Darren Price: ‘It’s Coming’: NY Declares State of Emergency Ahead of Potential Omicron Spike. NBC New York, 27. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. November 2021; abgerufen am 28. November 2021 (englisch).
  • Stephanie Nebehay: Omicron poses very high global risk, world must prepare – WHO. Reuters, 29. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 30. November 2021; abgerufen am 30. November 2021 (englisch).
  • Kaitlan Collins, Kate Sullivan: Biden says new Omicron variant is ‘cause for concern, not a cause for panic’. CNN, 29. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 29. November 2021; abgerufen am 1. Dezember 2011 (englisch).
  • Omikron-Variante: Harter Lockdown in den Niederlanden verkündet. Deutschlandfunk, 18. Dezember 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 18. Dezember 2021; abgerufen am 18. Dezember 2021.
  • Hannah Bethke: Die Omikron-Zahlen steigen rasant, jetzt streitet auch Deutschland über eine kürzere Quarantäne-Frist. In: nzz.ch. 4. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 5. Januar 2022; abgerufen am 4. Januar 2022: „In der Schweiz sind einige Kantone bereits dazu übergegangen, die Quarantäne-Frist von zehn auf sieben Tage zu verkürzen. Auch die USA und europäische Länder wie Grossbritannien und Frankreich haben die Quarantäne-Regeln gelockert, um einen drohenden Kollaps der Infrastruktur zu verhindern.“
  • ECDC updates its guidance regarding quarantine and isolation considering the rapid spread of Omicron in the EU/EEA. ECDC, 7. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 9. Januar 2022; abgerufen am 8. Januar 2022 (englisch): „In the case of isolation, the clinical improvement now includes resolution of fever for 24 hours instead of three days and testing by rapid antigen detection tests to release patients from isolation. Shorter periods of isolation are also proposed in the options for essential workers in case of high and extreme pressure to healthcare and society.“
  • Denmark aims to scrap all domestic COVID-19 curbs by February. Reuters, 26. Januar 2022, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 27. Januar 2022; abgerufen am 27. Januar 2022 (englisch): „Denmark aims to scrap all remaining domestic COVID-19 restrictions next week, following on from similar announcements in the UK, Ireland and the Netherlands in the past week despite high numbers of Omicron infections in Europe. The Nordic country already loosened restrictions two weeks ago after a month-long lockdown, allowing cinemas and music venues to reopen, but some rules remain, including limited opening hours for restaurants and mandatory face masks. In a letter to parliament, Health Minister Magnus Heunicke said the government intends to follow recommendations issued by an expert panel on Tuesday to scrap all restrictions by Feb 1. […] Nightclubs can reopen and restaurants will be able to serve alcohol after 10 pm; customers won’t need to present vaccine passes upon entry. Commuters can take the bus without having to wear a face mask and shops can lift limits on customer numbers.“
  • Aaron Gregg: Dow records worst drop of 2021 as new coronavirus variant rattles global markets. In: Washington Post. 26. November 2021, archiviert vom Original (nicht mehr online verfügbar) am 26. November 2021; abgerufen am 30. November 2021 (englisch).

webmd.com

who.int

who.int

covid19.who.int

  • Aktualisierung arbeitstäglich meist zwischen 19 und 22 Uhr / Datenquelle: WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard; oben rechts auf der Seite ist ein Link zum Download der Daten im CSV-Format – Hier sind Fälle aufgelistet, die der WHO von nationalen Behörden mitgeteilt wurden. Da es sich um eine sehr dynamische Situation handelt, kann es zu Abweichungen bzw. zeitlichen Verzögerungen zwischen den Fällen der WHO und den Daten nationaler Behörden sowie den Angaben anderer Stellen, etwa der Johns Hopkins University (CSSE), kommen. Der Berichtszeitraum ist im jeweiligen WHO-Bericht oben wiedergegeben und in den meisten Fällen von 10 Uhr des Vortages bis 10 Uhr des Berichtstages festgelegt.

zdb-katalog.de

  • Max Kozlov: Omicron’s feeble attack on the lungs could make it less dangerous. News. In: Nature. Macmillan Publishers, 5. Januar 2022, ISSN 1476-4687, doi:10.1038/d41586-022-00007-8, PMID 34987210 (englisch, nature.com [abgerufen am 9. Januar 2022] Online ahead of print, Correction 06 January 2022): “Now, a series of laboratory studies offers a tantalizing explanation for the difference: Omicron does not infect cells deep in the lung as readily as it does those in the upper airways. […] This theory could also explain why, by some estimates, Omicron is nearly as transmissible as measles, which is the benchmark for high transmissibility […]”
  • Lin T. Brandal, Emily MacDonald, Lamprini Veneti et al.: Outbreak caused by the SARS-CoV-2 Omicron variant in Norway, November to December 2021. Rapid communication. In: ECDC (Hrsg.): Eurosurveillance. Band 26, Nr. 50, 16. Dezember 2021, ISSN 1560-7917, doi:10.2807/1560-7917.ES.2021.26.50.2101147, PMID 34915975 (englisch, eurosurveillance.org [PDF; 160 kB; abgerufen am 19. Dezember 2021]): “Most participants were 30–50 years old. Ninety-six percent of them were fully vaccinated. […] Conclusions – The preliminary results of our outbreak investigation indicate that the SARS-CoV-2 Omicron VOC is highly transmissible among fully vaccinated young and middle-aged adults.”
  • Heba N. Altarawneh, Hiam Chemaitelly, Mohammad R. Hasan et al.: Protection against the Omicron Variant from Previous SARS-CoV-2 Infection. In: The New England Journal of Medicine. Nr. 386. Massachusetts Medical Society, 9. Februar 2022, ISSN 0028-4793, S. 1288–1290, doi:10.1056/NEJMc2200133, PMID 35139269, PMC 8849180 (freier Volltext) – (englisch, „Table 1. Effectiveness of Previous Infection with SARS-CoV-2 against Symptomatic Reinfection, According to Variant.“ Abschnitte „Primary analysis after exclusion of vaccinated patients“ und „Effectiveness against severe, critical, or fatal Covid-19“, sowie „Table S4. Effectiveness of SARS-CoV-2 prior infection against reinfection with Alpha, Beta, Delta, or Omicron variant, adjusting for time between prior infection and PCR test.“).
  • Denisa Bojkova, Marek Widera, Sandra Ciesek et al.: Reduced interferon antagonism but similar drug sensitivity in Omicron variant compared to Delta variant of SARS-CoV-2 isolates. Letter to the Editor. In: Cell Research. Springer Nature, 21. Januar 2022, ISSN 1748-7838, doi:10.1038/s41422-022-00619-9, PMID 35064226 (englisch, nature.com [PDF; 1,7 MB; abgerufen am 23. Januar 2022]): “Taken together, these data show that Omicron viruses are less effective than Delta viruses in antagonizing the interferon response in human cells, which may contribute to the lower pathogenicity of the Omicron variant observed in patients. […] Antiviral testing indicated a similar sensitivity of Omicron and Delta isolates to EIDD-1931, PF-07321332, remdesivir, favipravir, ribavirin, nafamostat, camostat, and aprotinin and, hence, to a range of drugs representing different mechanisms of action (Fig. 1e). This shows that the mutations in the Omicron variant do not cause substantial changes in the drug sensitivity profiles of the viruses. […] In conclusion, our comparison of Omicron and Delta isolates in different cellular models shows that Omicron viruses remain sensitive to a broad range of anti-SARS-CoV-2 drugs and drug candidates with a broad range of mechanisms of action. Moreover, Omicron viruses are less effective at antagonizing the host cell interferon response, which may explain why they cause less severe disease.”
  • Ying Liu, Joacim Rocklöv: The effective reproductive number of the Omicron variant of SARS-CoV-2 is several times relative to Delta. corrected proof. In: Journal of Travel Medicine. taac037. Oxford University Press, 9. März 2022, ISSN 1708-8305, S. 4, doi:10.1093/jtm/taac037, PMID 35262737 (englisch, academic.oup.com [PDF; 294 kB; abgerufen am 8. April 2022] Korrektur am 31. März 2022, basic reproduction number von 8.2 auf 9.5 korrigiert.): “The Omicron variant has an average basic reproduction number of 9.5 and a range from 5.5 to 24 (median 10 and interquartile range, IQR: 7.25, 11.88).”
  • S. Kannan, P. Shaik Syed Ali, A. Sheeza: Omicron (B.1.1.529) – variant of concern – molecular profile and epidemiology: a mini review. In: European Review for Medical and Pharmacological Sciences. Band 25, Nr. 24. Verduci Publisher, Dezember 2021, ISSN 1128-3602, S. 8019–8022; hier: 8019 f., doi:10.26355/eurrev_202112_27653, PMID 34982466 (englisch, europeanreview.org [PDF; 684 kB; abgerufen am 8. Januar 2022]): “In the spike protein, RBD is composed of 319-541 residues of the S1 subunit. […] Relative to Alpha, Beta, and Delta SARS-CoV-2 variants Omicron has a 5.5 to 11 times higher mutations rate in the receptor-binding motif (RBM). Among all the mutations, the crucial mutations in the RBM of the Omicron variant are T478K, E484A, Q493R and N501Y.”
  • Franz X. Heinz, Karin Stiasny: Profile of SARS-CoV-2. In: Wiener klinische Wochenschrift. Band 132. Springer Austria, 30. Oktober 2020, ISSN 0043-5325, S. 635–644; hier: 637, doi:10.1007/s00508-020-01763-1, PMID 33125580, PMC 7597426 (freier Volltext) – (springer.com [PDF; 1,1 MB; abgerufen am 17. Dezember 2021] siehe Fig. 3a).
  • Talha Burki: The origin of SARS-CoV-2 variants of concern. In: The Lancet Infectious Diseases. Elsevier, 13. Januar 2022, ISSN 1473-3099, doi:10.1016/S1473-3099(22)00015-9 (englisch, thelancet.com [PDF; 52 kB; abgerufen am 23. Januar 2022]): “Omicron is most closely related to the strains of SARS-CoV-2 that were sequenced in mid-2020. […] There are three main theories. The first holds that omicron simmered for months in a population where sequencing was scarce and travel highly restricted. […] The second theory is that an animal population became infected, the virus mutated […] The theory that has gained the most traction involves a persistent infection with SARS-CoV-2 in an individual whose immune system is compromised. […] Measuring antibody response after vaccination against COVID-19 in anyone with suspected immunosuppression, and providing additional doses of the vaccine for individuals whose response is suboptimal, would help slow the spread of any variant.”
  • Changshuo Wei, Ke-Jia Shan, Weiguang Wang et al.: Evidence for a mouse origin of the SARS-CoV-2 Omicron variant. In: Journal of Genetics and Genomics. Elsevier, 24. Dezember 2021, ISSN 1673-8527, doi:10.1016/j.jgg.2021.12.003, PMID 34954396, PMC 8702434 (freier Volltext) – (englisch, sciencedirect.com [PDF; 23,3 MB; abgerufen am 4. Januar 2022] pre-proof, has been peer reviewed, accepted for publication): “The molecular spectrum of mutations (i.e., the relative frequency of the 12 types of base substitutions) acquired by the progenitor of Omicron was significantly different from the spectrum for viruses that evolved in human patients, but resembled the spectra associated with virus evolution in a mouse cellular environment. Furthermore, mutations in the Omicron spike protein significantly overlapped with SARS-CoV-2 mutations known to promote adaptation to mouse hosts, particularly through enhanced spike protein binding affinity for the mouse cell entry receptor. Collectively, our results suggest that the progenitor of Omicron jumped from humans to mice, rapidly accumulated mutations conducive to infecting that host, then jumped back into humans, indicating an inter-species evolutionary trajectory for the Omicron outbreak.”
  • Lin T. Brandal, Emily MacDonald, Lamprini Veneti et al.: Outbreak caused by the SARS-CoV-2 Omicron variant in Norway, November to December 2021. Rapid communication. In: ECDC (Hrsg.): Eurosurveillance. Band 26, Nr. 50, 16. Dezember 2021, ISSN 1560-7917, doi:10.2807/1560-7917.ES.2021.26.50.2101147, PMID 34915975 (englisch, eurosurveillance.org [PDF; 160 kB; abgerufen am 19. Dezember 2021]).

zdf.de

zeit.de